۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰

حلقه بر قذافی هر روز تنگ تر از دیروز می شود

روسیه برای بهبود اوضاع در لیبی دست به کار شده است . قریب به ده روز پیش بود که دمیتری مدودف در مقام مرد شماره یک رسمی روسیه حمایت خود را از پشت قباله معمر قذافی برداشت و تاکید کرد که دولت وی دیگر مشروعیت ندارد. روس ها نیز اکنون در جبهه غربی ها در مواجهه با لیبی به حساب می آیند. در شرایطی که بسیاری از تحلیل گران پیش بینی می کنند که قذافی همانگونه که خود وعده داده بود کشته شود اما تسلیم را نپذیرد، روس ها برای میانجی گری وارد بازی شده اند.
به گزارش المحیط،‌ روسیه اعلام کرد که فرستاده ویژه دیمیتری مدودف، رئیس جمهور این کشور را به لیبی خواهد فرستاد تا جهت میانجی‌گری میان نظام معمر قذافی، رهبر این کشور و مخالفانش با شورای ملی انتقالی که نماینده مخالفان لیبیایی است، دیدار و گفت‌وگو کند.
میخائیل مارگیلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه، اعلام کرد که وی طی دیدارش از بنغازی که فردا انجام خواهد شد، قصد دارد با رهبران شورای ملی انتقالی از جمله مصطفی عبدالجلیل‌، رئیس این شورا و عمر الحریری، مسئول امور نظامی و محمود جبریل مسئول روابط خارجی دیدار و گفت‌وگو کند.


رایزنی فرانسه با نزدیکان قذافی
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه ، آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که این کشور در حال رایزنی با نزدیکان قذافی جهت قانع کردن وی به کناره گیری از قدرت است.
وزیر امور خارجه فرانسه اظهار کرد: قذافی هر روز منزوی‌تر می‌شود. بسیاری از نزدیکانش از وی جدا شده‌اند و ما پیام‌هایی از حلقه نزدیکان وی دریافت کرده‌ایم بدان معنا که وی باید از قدرت کناره گیری کند.
ژوپه با تاکید بر اینکه نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به فشارهای نظامی خود علیه نیروهای قذافی ادامه خواهند داد، تصریح کرد:‌ ما با هر کسی که بتواند وی را قانع کند که از قدرت کناره گیری کند مذاکره خواهیم کرد.
عبدالعزیز بلخادم وزیر کشور الجزایر و نماینده ویژه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری این کشور، اعلام کرد که حمله غربی‌ها به لیبی بخشی از زنجیره‌ طولانی وحشتناکی است که منطقه عربی را مورد هدف قرار داده است.
بلخادم اظهار کرد: ما دخالت خارجی‌ها را رد می‌کنیم. ما نسبت به ادامه عملیات کنونی نظامی در لیبی نگران هستیم چرا که این تنها بخشی از زنجیره‌ی طولانی خواهد بود که آغازش در سودان و پایانش نامشخص است.


ادامه حمایت های انگلیس از مخالفان
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، در کنفرانس خبری مشترک با محمود جبریل در بنغازی اظهار کرد: ما همچنان از ملت لیبی حمایت خواهیم کرد. من با آندرو میچل، وزیر توسعه بین المللی به بنغازی آماده‌ایم تا حمایت خود را از ملت لیبی و شورای انتقالی که آن را نماینده شرعی ملت لیبی می‌دانیم، اعلام کنیم.
وی بر ادامه فشارهای اقتصادی‌، دیپلماتیک و نظامی علیه قذافی جهت کناره گیری از قدرت تاکید کرد و گفت:‌ پیمان آتلانتیک شمالی عملیات خود را بار دیگر تمدید کرد و شرکت هلی‌کوپترهای آپاچی در این عملیات بر فشارهای ناتو علیه نیروهای قذافی خواهد افزود.
در این کنفرانس مسئول روابط خارجی شورای ملی انتقالی لیبی نیز اظهار کرد: در دیدار با هیگ درباره تسریع در روند اعطای کمک‌های مالی به ملت لیبی و بررسی آن در جلسه آینده گروه تماس در امارات بحث و گفت‌وگو کردیم.


توبیخ اوباما
همزمان با این تحولات مجلس نمایندگان آمریکا با 268 رای موافق در برابر 145 رای مخالف خواستار توضیحات باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور درباره دخالت نظامی در لیبی شد. نمایندگان آمریکایی از عدم مشورت اوباما با آنها درباره این تصمیم خشمگین هستند.
مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با 265 رای مخالف در برابر 148 رای موافق، با عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عملیات نظامی علیه قذافی مخالفت کرد.
از سوی دیگر، جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا، از نیروهای آمریکایی شرکت کننده در عملیات نظامی ناتو در لیبی قدردانی کرد و گفت: نیروهای ناتو از وقوع یک فاجعه انسانی در لیبی ممانعت کرده‌اند.


قذافی مزدور استخدام کرد
دادستان کل لاهه از وجود مدارک محکمه پسند در خصوص استخدام مزدوران علیه انقلابیون لیبی توسط سیف الاسلام قذافی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آلمان لوئیس مورنو اوکامپو، دادستان کل دادگاه جنایی بین‌المللی (لاهه) اظهار داشت: ما مدارک محکمه پسندی در خصوص استخدام مزدوران توسط سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، رهبر لیبی علیه انقلابیون کشورش داریم. ما منتظر صدور حکم علیه افراد مورد نظر طی هفته‌های آینده هستیم تا بعد از آن اقدامات لازم در قبال کسانی که جنایات ضد بشری در لیبی مرتکب شده‌اند صورت پذیرد.
اوکامپو تاکید کرد: ما برای آماده سازی مدارک خود در این زمینه و صدور حکم جلب و بازداشت تمام کسانی که از سوی عدالت تحت پیگرد قرار دارند، تلاش می‌کنیم. لاهه در پایان بخشیدن به درگیری‌ها در لیبی نقش مهمی خواهد داشت.مسائلی در خصوص تجاوز به افراد در لیبی وجود دارد که در صورت اثبات، این موارد به لیست جنایت‌های قذافی اضافه می‌شود.


5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =