چالش‌های اساسی بر سر راه حضور زنان به ورزشگاه

با توجه به روند عادی‌شدن شرایط ورزشگاه‌ها، فیفا ضرب‌الاجلی برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های سراسر کشور تعیین کرده و فدراسیون یا باید شرایط را برای حضور آن ها مهیا کند یا تن به اتفاق ترسناک تعلیق بدهد!

مریم روحی: ورود زنان به ورزشگاه ها بی شباهت به وعده خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال نیست؛ هر دوره هر رئیس و مسئول صحبت از حل شدن آن می کند اما هنوز هم جزو مهم ترین مسائل مربوط به میزبانی فوتبال ایران در عرصه بین المللی محسوب می شود و شاید فوتبال ایران طبق آنچه که اینفانتینو عنوان کرده تاوان سنگینی بابت عدم توجه به آن بدهد.

بعد از مرحله دوم مقدماتی جام جهانی 2022 که تمام بازی های ایران در بحرین برگزار شد، سرانجام بعد از حدود 400 روز تیم ملی توانست در ورزشگاه آزادی هرچند خالی از تماشاگر به میدان برود. با توجه به برنامه رسمی مسابقات دیدار 20 مهر ایران با کره جنوبی هم در تهران برگزار می شود اما به غیر از VAR موضوع مهم برای این مسابقه حضور زنان است. جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در ضرب الاجل خود اعلام کرد که باید اجازه حضور زنان در ورزشگاه های ایران صادر شود و به نظر می رسد این بار عزیزی خادم و مسئولان هیچ راهی جز مهیا کردن این شرایط ندارند.

تهدید با تعلیق

قبل از برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 2018 فدراسیون فوتبال اعلام کرد که باید برای این مسابقه مجوز حضور زنان صادر شود در غیراینصورت پیامدهای بدی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.در بازی پرسپولیس و کاشیما در فینال برگشت ACL، زنان به ورزشگاه آمدند اما ازدسته خواص! ملی پوشان زن، خانواده مسئولان فدراسیون و درواقع هر آن کس که پارتی داشت توانست این مسابقه را از نزدیک نگاه کند و زنانی که به هیچ کجا وصل نبودند مجبور به نشستن پای تلویزیون شدند. به هرصورت نمایش فدراسیون تاج در آن زمان جواب داد و با توجه به اینکه بازی ملی هم در پیش نبود مسئولان نفس راحتی کشیدند تا اینکه مقدماتی جام جهانی آغاز شد.

چالش‌های اساسی بر سر راه حضور زنان به ورزشگاه

بعد از فینال ACL اینفانتینو بارها با صراحت اعلام کرد که باید شرایط حضور زنان در بازی های لیگ هم فراهم شود؛ اتفاقی که مسئولان را دوباره به تکاپو انداخت تا سرانجام اجازه بلیت فروشی رسمی و بدون پارتی بازی (ولو با تعداد کم) برای زنان برای مسابقه ایران – کامبوج صادر شد.

این گزارش ویژه خبرآنلاین را بخوانید:

اینفانتینو نامه تعدید قدیمی تاج برای ورود زنان به بازی های لیگ را به جریان می اندازد؟

به هرشکل و با کاستی های زیادی که بود سرانجام آزادی برای زنان آزاد شد و دختران توانستند بدون مشکل یک مسابقه فوتبال را تماشا کنند. بعد از این مسابقه دوباره خواسته فیفا تکرار شد؛ حضور زنان در تمام مسابقات و ورزشگاه ها. مسئولان باید هرچه زودتر این شرایط را مهیا می کردند اما این بار کرونا مانع شد! اپیدمی کرونا سبب شد حتی مردان هم اجازه حضور در ورزشگاه ها را نداشته باشند تا به این ترتیب کووید 19 و البته رفتن مهدی تاج از فدراسیون همه چیز را به آینده و رئیس بعدی موکول کند.

چالش‌های اساسی بر سر راه حضور زنان به ورزشگاه

حالا در آستانه بازی ایران کره جنوبی بازهم فیفا ایران را به انجام آن چه در قوانین وجود دارد مجبور کرده و مسئولان راهی جز انجام آن چه که در تمام دنیا به جز ایران اجرا می شود ندارند! چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد پروسه جریمه های سنگین فوتبال ایران از جمله تعلیق روی میز می آید. کارشناسان نیز به خوبی می دانند تعلیق چه بلایی سر ورزش و آن هم رشته ای مثل فوتبال می آورد بنابراین شاید به نفع ورزش کشور باشد که مسئولان هرچه سریع تر امکانات و تدارکات لازم برای این کار را مهیا کنند. ماده 4 اساسنامه فیفا می می‌گوید تبعیض قائل شدن در هر نوعی "موکدا ممنوع و مجازاتش حذف و یا تعلیق خواهد بود." بنابراین فوتبال ایران برای ماندن در عرصه بین المللی باید مقدمات اجازه حضور زنان در تمامی ورزشگاه ها و تمام مسابقات اعم از ملی و باشگاهی را با رعایت مقررات شرعی و عرفی کشور را فراهم کند.

زنان در لیگ برتر

برخلاف تصور ابتدایی مسئولان ایرانی، فدراسیون جهانی فیفا به حضور زنان در بازی های ملی رضایت نمی دهد و آن ها می خواهند بانوان ایرانی در تمام ورزشگا ها و در تمام مسابقات حاضر باشند؛ موضوعی که حالا به بزرگترین دغدغه مسئولان تبدیل شده است.(خواسته ای که البته تاج در زمان استعفایش امضای چنین تعهدی را تکذیب کرد اما اینفانتینو اصرار دارد که چنین وعده ای رسما به آنها داده شده است.)

استادیوم هایی که حتی مردانش هم برای ورود و خروج دچار مشکل هستند حالا باید میزبان زنان هم باشند!بی اهمیتی به ایجاد ساختار مناسب و مدیریت سراسر  غلط در فوتبال حالا یقه مسئولان را گرفته و هیچ راهی نیست جز ایجاد بستری مناسب برای حضور زنان. شاید در ماه های ابتدایی مسئولان فیفا به جز بازی های ملی به حضور زنان در بازی هایی باشگاهی که در ورزشگاه ها آزادی برگزار می شود رضایت بدهند اما در لیگ بیست و دوم احتمالا هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نیست. باید برای تمام بازی های لیگ در هر شهری که باشد بلیت فروشی زنان صورت بگیرد و این موضوع به تهران و آزادی ختم نمی شود.

چالش‌های اساسی بر سر راه حضور زنان به ورزشگاه

فدراسیون عزیزی خادم نمی تواند با نمایشی مثل گذشتگان خود فیفا را دور بزند و به جای عموم زنان از افراد معدودی برای حضور در ورزشگاه استفاده کند. بارها مشاهده شده که برای مراسم های غیر ورزشی استادیوم 100 هزارنفری آزادی میزبان زنان بوده و هیچ مشکلی رخ نداده است.حتی دربازی با کامبوج هم کوچکترین نکته منفی بابت حضور زنان ایجاد نشد و این قصه همچنان ادامه دارد.حالا عزیزی خادم باید با حساسیت زدایی و اعتماد سازی از مسئولان ، در پایان بحران کرونا ، مسئله ورود زنان به ورزشگاه ها را مدیریت شده برطرف کند تا این خود پاشنه آشیلی برای حضور و میزبانی های بین المللی ایران نباشد.

ایران – کامبوج؛ در انتظار تکرار تجربه آزادی

کمتر علاقمند به فوتبالی بود که با دیدن زنان سوری در ورزشگاه آزادی این سوال برایش پیش نیامده باشد که آن ها چطور اجازه حضور پیدا کردند؟ یا نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال صوفی زاده چگونه راهی جام جهانی شد یا اینکه چطور برای مراسم های غیرورزشی استادیوم آزادی می تواند میزبان زنان باشد؟ به هرترتیب سرانجام عروسی به کوچه دختران ایرانی هم آمد و ایران – کامبوج یک پاگشای پرگل برای زنان شد.

در نیمه اول بیشتر عکاسان پشت به زمین بودند و چهره ذوق زده دختران بهترین سوژه بود. ادای احترام بازیکنان به زنان در پایان مسابقه البته به توصیه مسعود شجاعی یکی از زیباترین حاشیه این مسابقه را رقم زد.

چالش‌های اساسی بر سر راه حضور زنان به ورزشگاه

قطعا دخترانی که آن روز بدون ضایع کردن حق دیگران و با خرید بلیت راهی ورزشگاه شدند برای تجربه دوباره لحظه شماری می کنند و تک تک آن ها دوست دارند دیگر زنان هم فرصت نشستن روی صندلی های تمام ورزشگاه های ایران داشته باشند، چه دختران تهران، چه مشهد، چه اهواز و چه تبریز؛ این حق تک تک آنها است.

چه چارچوب هایی در این بین ممکن است مانع شوند؟

1:ملاحظات اجتماعی

این باور خیلی ها است که می گویند درگیری‌ها و خشونت‌های به وجود آمده بین طرفین دو تیم یکی از موانع اصلی برای ورود خانواده ها به ورزشگاه های فوتبال در کشور است.به همه این ها فحاشی ها و توهین های ناموسی را هم باید اضافه کرد اما سوال اینجاست که آیا در دیگر فضاهای جامعه،حتی در تاکسی و مترو ممکن نیست چنین اتفاق هایی رخ بدهد؟ این مسائل باعث شده تا با توجه به امکان تماشای بازی از تلویزیون در فضای امن خانواده، تلاش برای کشاندن زنان به ورزشگاه و آسیب‌های متعدد بعدی برای آنان امری غیرضروری و نامفید تلقی شود.

کمتر علاقمند به فوتبالی بود که با دیدن زنان سوری در ورزشگاه آزادی این سوال برایش پیش نیامده باشد که آن ها چطور اجازه حضور پیدا کردند؟ یا نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال صوفی زاده چگونه راهی جام جهانی و ورزشگاه های مختلط آن شد یا اینکه چطور برای مراسم های غیرورزشی استادیوم آزادی می تواند میزبان زنان باشد؟

2:شرعیات و عفاف

حجت‌الاسلام والمسلمین خالد الغفوری، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی (ص)، در گفتگو با ایکنا؛ با اذعان به اینکه به لحاظ ادله شرعی منعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و سایر محافل عمومی وجود ندارد، می‌گوید: البته دو نکته قابل تأمل است؛ نخست بحث عناوین ثانویه است؛ زیرا معمولاً در ورزشگاه‌ها حدود شرعی رعایت نمی‌شود، از جمله اینکه دوربین‌ها بیش از مقدار لازم متوجه بانوان می‌شوند و ممکن است حرکت‌های نسنجیده و سبکی از سوی برخی رخ دهد که در شأن زن مسلمان و ایرانی نیست. نکته دوم تأکید بر مسائل اخلاقی است.»

3:زیرساخت‌های فرهنگی و فکری

بدون شک اگر کارکردهای حضور زنان با حفظ شئونات شرعی در میادین متعدد از جمله ورزشی و تفریحی بیش از پیش تبیین شود، بسترهای فرهنگی و عقیدتی فراهم می‌شود تا دریافت متناسب و به‌روزتری از حضور مطلوب بانوان در اجتماع درک شود. از این رو باید از تمام فرصت‌ها در مسیر گفتگوهای مدنی، مباحثات علمی و مناظرات نرم سیاسی بهره برد تا قصه به «انسداد راهکارهای اصلاحی» یا «قبح‌شکنی فرهنگی» منجر نشود. 

پربیننده های سرویس ورزشی:

*اتفاق عجیب در اردوی استقلال پیش از بازی با الهلال

*هزینه اردوی استقلال در امارات؛250 هزار دلار

*ستاره های جهان در راه تهران

253 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1553880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =