چگونه برندهای کره‌ای جای ارج و آزمایش را در بازار ایران گرفتند؟

یک کارشناس اقتصادی درباره اثر سرکوب نرخ ارز روی اقتصاد توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد صادق‌الحسینی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که چرا بازار ارز و طلا و بورس درگیر نوسان است؟  اظهار داشت: هر چند این اقتصاد قدرت دارد که قیمت ارز را ثابت نگه دارد، اما باید توجه داشت که چنین اتفاقی بدون حل مسئله تورم خدمت نیست.

وی تصریح کرد: این وضعیت عملا به زیان تولیدکننده داخلی است؛ چراکه اگر قیمت تمام شده تولید یک استکان ایرانی در سال ۱۳۸۰ هزار تومان بوده و قیمت تمام شده یک استکان چینی نیز در همین محدوده قرارداد داشته است، رشد تورم در ایران قیمت این استکان در سال ۱۳۸۹ به ۵۵۰۰ تومان رسانده اما به دلیل اینکه تورم چین کمتر از ایران است، قیمت تمام شده استکان چین پس از یک دهه به ۲۵۰۰ تومان رسیده  است چرا که سیاستگذار تنها قیمت ارز را سرکوب کرده اما فکری به حال تورم ریالی نکرده است.

چگونه برنده ای کره‌ای جای ارج و آزمایش را در بازار ایران گرفتند؟

صادق الحسینی اضافه کرد: در همین دوره ثبات قیمت ارز و عدم تطابق قیمت ارز با تورم ریالی در داخل، فکر کنید که کیفیت استکان ایرانی در سال ۸۰ با مشابه خارجی‌اش قابل رقابت بوده است اما به واسطه رشد تورم در ایران و بالا رفتن قیمت‌ها و عدم رشد تورم در خارج از ایران، تولیدکنندگان استکان‌های تولیدی در ایران مجبور به کاهش کیفیت برای حفظ بازارشان می‌شوند و در نهایت اشتغال در ایران مورد تهدید قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این فضا تولیدکننده ایرانی ورشکسته می‌شود و از بازار خارج می شود، گفت: در نتیجه در دهه ۸۰ شاهد خروج بخشی مهم از تولیدکنندگان از بازار خواهید بود. این چنین است که ارج و آزمایش ورشکسته می شوند و در این ورشکستگی، مدیریت تنها بخشی از داستان است و همین مسأله عدم تطابق قیمت ارز با تورم سبب می شود تولیدکننده ایرانی در رقابت نابرابر از بازار می رود و برندهای کره‌ای بازار ایران را می‌گیرند.

مشروح اظهارات محمد صادق‌الحسینی را می‌توانید (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1554862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =