تیم جوان پالایش نفت آبادان دست و پا بسته نیست/  استفاده از قابلیت ها و انتقال تجربه دو روی سکه ی کسب موفقیت

سرمربی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان گفت: تیم مان به رغم جوان بودن بازیکنانش اما تیمی دست و پا بسته برای حضوری درخشان در سوپر لیگ نیست.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان؛ علی توفیق در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: عروج آسمانی نوجوان عزیز خوزستانی علی لندی را به جامعه ورزش تسلیم می گویم ما از خاک خوزستان غیر از این انتظار نداشتیم که همچنین قهرمانانی را پرورش دهد به هر حال خدمت خانواده و دیگر هموطنان این واقعه را تسلیت می گویم.

وی درباره ی روند آماده سازی تیمش، افزود: طبق برنامه ای که سه ماه گذشته به مدیریت باشگاه ارائه شد قرار بود که یک ماه پیش برنامه مان را  آغاز کنیم  اما با توجه به شیوع و روند رو به رشد انتشار ویروس کرونا متاسفانه برنامه ی ما به تعویق افتاد و از سیزدهم شهریور ماه توانستیم بازیکنان را نه به صورت کامل بلکه ۸۰ درصد آنان را کنار هم داشته باشیم و تمرینات را آغاز کنیم و تا الان و پس از ۳۱ جلسه تمرین، به طور تقریبی می توان گفت که روند آماده سازی را به خوبی طی می کنیم.

وی تصریح کرد: دوستان تمام فشارهای تمرینات را به خوبی تحمل کردند و همکاری کافی را داشتند متاسفانه یکی دو بازیکن به سبب آسیب دیده گی در هفته ی گذشته ما در تمرین نداشتیم امید می رود روند رو به بهبودشان هر چه سریعتر پیش برود و بتوانیم آنها را نیز در ادامه ی کار داشته باشیم. برنامه ای داریم برای اردویی در تهران و چند بازی دوستانه با تیمه های سوپر لیگ که امید می رود در انتها برگزاری ان اردو بتواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد و بتوانیم تیم را تا حدود زیادی آماده کنیم تا در هفته های بعد بتوانیم مشکلات احصاء شده از آن بازیها را برطرف کنیم و در نهایت بتوانیم با آمادگی به نسبت کامل به مسابقات لیگ که از ۲۴ مهرماه آغاز می شود، وارد شویم.

*تبدیل تهدید نبود بازیکن خارجی در تیم به فرصت

سرمربی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان درباره ی نبود بازیکن خارجی در تیم، یادآور شد: سعی دارم تا نگاه تهدید نبود بازیکن خارجی در تیم را به فرصت تبدیل کنم و در جهت منافع جوانان خوزستان از آن استفاده کیم به هر حال ما اخیرا دیدم که یک کادر تمام ایرانی توانستند قهرمانی آسیایی را در رشته ی والیبال به دست آورند و مورد تشویق مقام معظم رهبری هم قرار گرفتند پس ما این پتانسیل را داریم که بتوانیم از نیروهای بومی مان به بهترین شکل ممکن استفاده کینم و برای آن نیاز به مدیریت صحیح، بها دادن به بازیکنان بومی و رسیدن آنان به خودباوری داریم در کنار آن اگر مجوز استفاده از بازیکنان تراز اول در بسکتبال اعم از خارجی با داخلی را بگیرم از آنها در کنار دیگر بازیکنان به جهت بالا بردن و ارتقاء سطح کیفی بازی بازیکنان بهره می بریم.

توفیق؛ گفت: در حال حاضر یکی از اهداف ما آنست که بتوانیم جوانان خودمان را به آن خودباوری برسانیم که با شرایط فعلی خود را منطبق کنند و بتوانند نمایش خوبی را در سوپر لیگ داشته باشند. اینکه بتوانیم قابلیت های بازیکنان را به نحو مطلوب شناسایی کنیم و آنها را در جهت هم افزایی به پیش ببریم زمان خاص خود را می طلبد.

*استفاده از قابلیت ها و انتقال تجربه دو روی سکه ی کسب موفقیت

وی افزود: امروز بر سر تمرین این صحبت را با همکاران خودم و بازیکنان داشتم اینکه هر کدام از آنها یک پتانسیلی دارند که بر مبنای آنها انتخاب و به تیم ملحق شدند حال هنر ما به عنوان کادر فنی اینست که بتوانیم در تمامی شرایط از پتانسیل ها و توانایی های این بازیکنان به نحو مطلوبی استفاده کنیم. به طور حتم با گذشت زمان و تمرکز بیشتر می توانیم این قابلیت ها را در کنار یکدیگر بگذاریم و سعی کنیم بازی بسکتبال را برای این بازیکنان ساده کنیم.

وی اظهار کرد: بافت تیم بافت جوانی است و حضور چند بازیکن با تجربه در کنار این بازیکنان برای کمک به کارد فنی و بازیکنان جوان به جهت انتقال تجربه، لازم است اما به هر حال بافت تیم جوان است و نیاز است در طول زمان بازی را هر چه ساده تر برای اینها تفسیر و تعریف کنیم تا بتوانند در قالب تیمی نمایش بهتری داشته باشند و این استراتژی کل کار ما در بدو ورود به مسابقات سوپر لیگ است.

سرمربی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در زمینه ی انتقاداتی که در باره ی بکارگیری بازیکنان بومی هست ۲ بحث وجود دارد یکی مطالبه گری و دیگری مطالبه گیری، به نظر من سهمیه بندی را ما بایستی از این چرخه خارج و شایسته سالاری را جایگزین آن کنیم.

*به فعلیت رساندن نیروهای بالقوه برای رسیدن به اهداف باشگاه

توفیق؛ یادآور شد: به هر حال باشگاه هم یک سری اهدافی را دنبال می کند که حضور در لیگ برتر و کسب عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی و حضور در جمع چهار یا ۸ تیم برتر سوپر لیگ کار هر مربی را برای ادامه کار سخت می کند و لذا بایستی به مرور زمان این پوست اندازی انجام شود نمی توانیم بگوییم از تمام ظرفیت منطقه استفاده می کنیم بدون اینکه آینده ای را متصور باشیم به هر حال برنامه ای کوتاه مدت است بر اساس داشته ها که در قالب حضور در جمع ۸ یا ۴ تیم برتر و یا صعود تعریف می شود و در کنار آن بتوانیم از پتانسیل ها و نیروهایی که بالقوه هستند استفاده کنیم و آنها را برای اهداف بلند مدت باشگاه پالایش نفت آبادان به فعلیت برسانیم.

وی گفت: بازیکنی کنار گذاشته نشد، ما حدود یک ماه و نیم پیش و شاید بیشتر یک اردوی شناسایی  برای بازیکنان اعم از آبادانی(اولویت نخست)، خوزستانی و دیگر استانها که با استقبال مواجه شد، برگزار کردیم و با ارزیابی بازیکنان در این کمپ و ارائه گزارش به مدیریت باشگاه توانستیم یک سری از بازیکنان را جذب کنیم که متشکل از بازیکنان آبادانی و خوزستانی هستند.

*زنده کردن حس خودباوری و جنگندگی برای رسیدن به قله

وی در پاسخ به پیش بینی اش درباره ی کسب جایگاه توسط تیمش در لیگ برتر افزود: کار من تمرین دادن و هدایت تیم است و لذا پیش بینی جزو وظایف من نیست و در این باره خبره نیستم بسیاری از موارد دست به دست هم می دهد. بازی می کنیم و با توجه به سیستمی که دایم در حال عوض شدن در سطح کشور است ممکن است در پله ی بعدی یک تیم با اضافه کردن بازیکن خارجی سیستم اش را تغییر داده و با چهره ای جدید وارد عرصه شود و یا ممکن است بازیکنانی دچار آسیب شوند. ما پله به پله پیش می رویم و یک هدف و استراتژی کلی را که گرفتن بهترین نتیجه ی ممکن است را دنبال می کنیم.

وی اظهار کرد: نمی گوییم که چون برخی از بازیکنانمان را به سبب آسیب دیده گی در اختیار نداریم پس تیم دست و پا بسته ای هستیم بلکه یکی از ایده ها و تفکرات اصلی من اینست که جاه طلبی و حس برنده بودن را به بازیکنان القاء کنم شاید بسیاری از این بازیکنان مهجور واقع شده اند به سبب اینکه کسانی که پیشتر با اینها در باشگاهها و با تیم های دیگر بازی می کردند این وظیفه و حس را که جنگیدن و رسیدن به بهترین نتیجه و قله است را در آنها بارور نکردند و من در پی زنده کردن این حس و باور در بازیکنانم هستم مطمئنم نتیجه ی خوبی را با ظرفیتی که در اختیار داریم به دست می آوریم که البته منوط به سعی و کوشش بازیکنان است.

*موفقیت مان در گرو تمرکز بر مسائل فنی است

وی تصریح کرد: وقتی یک هدفگذاری صورت می گیرد عوامل درونی و بیرونی در قالب فرصت ها و تهدیدها تاثیرگذارند و لذا بایستی به طور مداوم راه حل و استراتژی مناسبی را برای رفع آنها پیدا و به کار بگیریم.

سرمربی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان یادآور شد: یکی از وظایف من که سعی دارم برای همکارانم در کادر فنی و بازیکنان به درستی تشریح کنم اینکه بر روی مسائل فنی بیشتر مسائل جانبی تمرکز داشته باشند به هر حال فضای مجازی مانند یک شمشیر دو لبه می ماند که هم می تواند برای پیشبرد اهداف کمک حال باشد و هم می تواند بازدارنده باشد و شما را از مسیر اصلی منحرف کند و لذا موفقیت ما در گرو اینست که تمرکزمان بیشتر روی مسائل فنی باشد.

توفیق؛ گفت: ۸۰ درصد مسائل بسکتبال فنی است و موضوعات پیرامونی به عنوان مابقی مسائل مرتبط با بسکتبال که می تواند سبب جهش خوب بسکتبال باشد تنها ۲۰ درصد آن را شامل می شود پس سعیمان آنست که با همفکری و هم افزایی تمامی همکاران و بازیکنان در جهت به حداقل رساندن مسائل حاشیه ای و پرداختن به موضوعات اصلی بکوشیم. به طور حتم ما با بسیاری از مسائل مواجه خواهیم شد اما تمام سعیمان به تمرکز همکاران و بازیکنانمان به جایگاه، اهداف، مسائل فنی و بازی هایشان است.

*هواداران یار ششم

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هواداران با توجه به اینکه مانند هوادران ۵۰ یا ۶۰ سال پیش نیستند و به تمام مسائل فنی اشراف کامل دارند و مسائل را نیز به خوبی تحلیل می کنند و لذا می توانند سطح توقعاتشان را بر اساس داشته های تیم تنظیم کنند. شنیده ام که بسیاری از هواداران ناراحت بودند که چرا بازیکنان سطح بالا و یا تیم ملی از تیم جدا شدند و این تیم به واسطه ی عدم حضور این بازیکنان نتیجه نمی گیرد و این تحلیل شان می تواند درست و یا غلط باشد.

وی اظهار کرد: هوادارانی که تیم شهرشان هست و حقشان هم هست که بازیهایش را از نزدیک ببینند اما به سبب شرایط پیش آمده از بابت ویروس کرونا این امکان وجود ندارد اما به هر حال این هواداران درست و غلط مسائل را به خوبی تشخیص می دهند. امیدوارم این هواداران را به عنوان یار ششم در کنار خودمان داشته باشیم و بتوانیم به زودی از حضور گرمشان در سالن بهره ببریم تا پتانسل هایمان را دو چندان کنیم.

وی نظرش را در مورد نیاز به بازیکن سازی اینگونه شرح داد که: ما پس از علی دورقی، حامد حدادی و عدنان دورقی که در سطح بالای از بسکتبال کشور شرکت کردند از خوزستان دیگر نماینده ای نداشتیم و این در حالیست که ما تیم های بسیار متولی در ماهشهر و اهواز و آبادان داشتیم. شاید دلسوزی برای بچه های استان نشده است. شاید بخش عمده ای از گردش مالی لیگ توسط تیمهای این استان انجام شده است اما جوانهای آن بی بهره بودند و سازندگی در پس از قضیه نبوده است. شاید سیاست های کلان این تیم ها جلو این روند را گرفته است.

*لزوم وضع قوانین و محدودیت های محلی در استفاده از بازیکنان بومی

وی ادامه داد: به هر حال یکی از دلایل پذیرفته شدن برنامه ی من در کنار برنامه ی دیگر همکاران من، این بود که در کنار تیم پالایش نفت به طور حتم یک تیم پشتوانه به همراه برگزاری دوره های مختلف هفتگی برای آموزش مربیان بومی از آخرین اتفاقات روز دنیا در حوزه ی بسکتبال و تبادل اطلاعات را نیز داشته باشیم که نیاز به سرمایه گذاری دارد. سرمربی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان تصریح کرد: کشف و شناسایی استعدادها فرآیند هزینه بری است و زنجیره ایست که بایستی شناسایی شوند، پرورش یابند، مربیان در کنار آنان باشند و مسابقات مختلفی برگزار شود که به نظر می رسد در زمینه ی برگزاری مسابقات چه در سطح استان و یا ملی بستر لازم فراهم نشده است.

توفیق؛ یادآور شد: بایستی در هنگام برگزاری لیگ های پایین تر از ۹۰ درصد نیروهای بومی استفاده شود. باید محدودیت ها و قوانین محلی به زودی وضع شود تا هر استانی بتواند از نیروهای خودش به عنوان پشتوانه های اصلی و به نحو مطلوبی استفاده کند تا بتوانند در قالب تیم های باشگاهی برای مسابقات باشگاههای غرب آسیایی حضوری فعال و مثبت داشته باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1558498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =