۶ نفر
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
سلاح‌های عربستان به دست داعش افتاد

ایسنا نوشت: اسناد جدید پاندورا فاش کردند، سلاح‌هایی که عربستان سعودی سال‌ها پیش از صربستان خریداری کرده در اختیار تروریست‌های داعش در یمن بوده است.

به گزارش سایت عربی ۲۱، این گزارش که توسط شبکه تحقیقاتی "اریج"، یکی از طرف‌های دخیل در انتشار اسناد پاندورا منتشر شده، به اسامی شرکت کنندگان در معامله خرید اسلحه با صربستان پرداخته است.

این تحقیق می‌گوید در ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ ، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با صدور فرمان پادشاهی شاهزاده فهد بن ترکی بن عبدالعزیز را از سمت فرماندهی نیروهای ائتلاف یمن و پسرش عبدالعزیز، معاون فرماندار منطقه الجوف را برکنار کرد که در پی ارائه گزارشی علیه آنها از سوی محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد سعودی، به اتهام معاملات مشکوک مالی به بخش تحقیقات ارجاع داده شدند.

از جمله اسامی موجود در فرمان پادشاهی، چهار مسؤول سعودی در وزارت دفاع عربستان از جمله محمد بن عبدالکریم الحسن و یوسف بن راکان بن هندی العتیبی بودند.

نام الحسن و العتیبی با یک پیمانکار آمریکایی به نام ویلیام مایکل سومرندکی و یک کانادایی دیگر متولد طرابلس در لبنان به نام شادی شعرانی در اسناد فاش شده آمده است.

این اسناد نشان می‌دهند که الحسن در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶ یعنی پس از حدود یک سال از آغاز تجاوزات ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن به عنوان مدیر شرکت "لارکمونت هلدینگ ال تی دی" انگلیس بوده است.

الحسن و شعرانی در ۸ مه ۲۰۱۷ از کارخانه صربستان "کروسیک" جهت بازرسی سلاح‌ها  بازدید کردند و در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۸ ، گروهی از پیمانکاران آمریکایی به همراه چهار افسر سعودی برای بازدید به این کارخانه رفتند.

الحسن، افسر سعودی طبق اسناد، به عنوان نماینده شرکت رناد الجزیره مجاز بود در کلیه معاملات مالی و اداری شرکت "لارک مونت" با وزارت دفاع عربستان تعامل داشته باشد. وی بعدها از این اختیاراتی که شرکت به او داده بود برای میانجیگری در معاملات تسلیحاتی از صربستان تا عربستان سعودی استفاده کرد.

 صربستان، عربستان و داعش در یمن

تصاویری که از فایل‌های ویدئویی منتشر شده توسط داعش در استان البیضا یمن گرفته شده است، سلاح‌های صربستانی را نشان می‌دهد که توسط وزارت دفاع عربستان از کارخانه "کروسیک" صربستان خریداری شده و مشخص نیست که چگونه این سلاح‌ها به دست داعش رسیده است.

فسفر سفید

اسناد نشان می‌دهند که وزارت دفاع عربستان برخی مسؤولانی را که آدرس آنها در امارات است؛ اما ملیت آنها رومانی، آمریکایی، سعودی و بلغاری است برای خرید و انتقال سلاح‌های صربستانی خریداری شده مامور کرد.

این قرارداد شامل تحویل بیش از هفت هزار گلوله خمپاره ۸۲ میلی متری فسفر سفید از کارخانه صربستان کروسیک به مقصد عربستان سعودی، با ارزش بیش از ۲۱۷ میلیون دلار بود.

در گزارشی که توسط "واشنگتن پست" وسایر رسانه‌ها منتشر شده آمده است که عربستان سعودی از فسفر سفید در عملیات خود در یمن استفاده کرده است؛ چه علیه اهدافی در مرزهای نزدیکی شهر جیزان و چه در  صنعا پایتخت آن. این گزارش‌ها حاکی از آن بود که ایالات متحده تامین کننده فسفر سفید به عربستان است. بر این اساس، عربستان سعودی چه بسا از صربستان برای تأمین فسفر خود کمک گرفته است تا از انتقاد رسانه‌ها نسبت به اقدام ایالات متحده در واردات سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی به عربستان سعودی دور بماند.

هماهنگی فرامرزی

شرکت تحقیقاتی اریج می‌گوید که کشورهای صربستان، بلغارستان، آذربایجان و ترکیه انتقال اسلحه از صربستان را به صورت هوایی به عربستان سعودی تسهیل کرده‌اند.

بیشترین نقش را شرکت هواپیمایی"سیلک وی" آذربایجان ایفا کرد که سلاح‌های صربستانی خریداری شده توسط وزارت دفاع عربستان را در پروازهایی که ترخیص گمرکی آنها مطابق پروتکل دیپلماتیک انجام می‌شود، حمل کرد.

اسناد انتقال اسلحه

مجموعه‌ای از سلاح‌هایی که الحسن در خرید آنها از طریق شرکت‌های تحت مدیریت وی مشارکت داشته است، هنوز توسط داعش در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1561100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =