ترکیه به دنبال تثبیت قدرت در قفقاز و انزوای ارمنستان است

کارشناس مسائل ترکیه در گفتگویی با خبرآنلاین با اشاره به تحرکات ترکیه در قفقاز جنوبی اظهار داشت که این کشور به دنبال تثبیت قدرت در قفقاز و انزوای ارمنستان است.

به گزارش خبرآنلاین سیامک کاکایی درباره تحولات اخیر در منطقه قفقاز گفت: یکی از عوامل بحران سازی در قفقاز ترکیه است که در پی آن به دنبال تثبیت و یا ایجاد یک وضعیت نوین است که حاصل آن منجر به اصطکاک و تنش های جدید در منطقه قفقاز جنوبی می شود. طبق دکترین نظامی ترکیه در سال ۲۰۱۶ بنا بر این شد که دیگر نیازی نیست که اقدامی تروریستی ترکیه را تهدید کند بلکه این آنکارا است که به دنبال آن موضوع خواهد رفت. حضور ترکیه در سوریه از این سال و سالهای بعد در لیبی و شرق مدیترانه از جمله موارد دیگر است.

وی افزود: حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان معادلات قره باغ را تغییر داد و این یک تجربه جدید در سیاست خارجی ترکیه در منطقه فقاز جنوبی است. در همین راستا ترکیه به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای و حتی یک هژمون است. ترکیه به دنبال تثبیت قدرت خود در قفقاز و در انزوا قرار دادن ارمنستان است.  از طرفی تحولات جدید باکو را به سمت مطالبان جدید سوق داده است. در توافقنامه ای که بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان منعقد شده دو بند مهم است: یکی ایجاد یک دالان به نام لاچین در مناطق شمالی و یک شبه دالان در منطقه جنوبی در حدفاصل منطقه نخجوان به بدنه جمهوری آذربایجان است.

وی در پایان گفت: ایجاد این دالان یک اهمیت راهبردی برای ترکیه دارد که می تواند موقعیت باکو را در قفقاز جنوبی تقویت کند و اینکه خط ارتباطی بین ترکیه تا قفقاز و از آنجا تا به سمت آسیای مرکزی باشد. یعنی خط حائلی که می تواند قدرت منطقه ای ترکیه را افزایش دهد. ضمن اینکه ژئوپلتیک زبانی و قومی نیز در این منطقه برای ترکیه بسیار مهم است. ترکیه در سالهای اخیر به دنبال اجماع کشورهای ترک تبار است و عملا آن را پیگیری می کند. در آینده همکاری و تقویت ترکیه و جمهوری آذربایجان بیشتر خواهد شد و بیشتر از آن خواهیم شد. برای ایران یک شناخت دقیق از این موضوع ضروت دارد.

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

رمزگشایی از یک تنش مرزی؛ هدف گرفتن امتیازی جدید از ایران است؟

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1561857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    نسل کشی ارامنه توسط ترکیه یک واقعیت تاریخی است این کشور از زمان ظهور اردوغان دنبال شرارت و فتنه انگیزی ایجاد جنگ و نزاع در منطقه برای رسیدن به منافع خود است در این شرایط باید ایران با اتحاد با عراق و سوریه و ارمنستان و حمایت از کردهای ترکیه دنبال یک جبهه واحد علیه اردوغان شرور باشد
    • مهدی زاده IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      79 29
      ایران با اتحاد با عراق و سوریه و ارمنستان بهتره قیمت تخم مرغو سر و سامون بده
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    همانطور که ترکیه در سوریه و عراق مداخله می کند ایران نباید ۱۰۰درصد آذربایجان را به ترکیه واگذارد و باید نفوذ خود را به آنجا گسترش دهد
    • یه آدم عادی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      61 45
      باور کنید اگر این کار را هم بکنیم عده ای می گویند،ن استانبول ن باکو،جانم فدای ایران!!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      37 5
      منو سننه تخم مرغ و گوجه گروون نشه غذای اعیونی ما املت از سفرمون نپره مسکو هم بگیرن
  • بهروز IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    به این ترکیه باید درسی خوبی داد واقعا متاسفم برا اونایی که رفتن ترکیه و با خرید خونه نظام اقتصادی رو به زوال اونو نجات دادن حالا اینطور باید با کشوری با پیشینه ۲۵۰۰ سال امپراتوری گوشه چشم نشون بده ولی بدان این اردغان که با این معلویتم بازم برای خاک این کشور خواهم جنگید کاری به دولت مردان و نظام خود ندارم که چه بر سر ملت اوردن ولی به خاطر میهنم جان خواهم دادزنده باد ایران و ایرانی از همه اقشار و مذاهب مختلف
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      56 73
      واقعا این توهم رو دارید که با خرید چند خونه اقتصاد یک کشور زیر و رو میشه. خودت یک جستجویی کن ببین شرکتهای بزرگ اونجا چه سرمایه گذاری کردند از جمله بنز و فیات و بوش آلمان و ....
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      53 14
      سلام. حتما این مهاجرت به ترکیه و کشورهای غربی دلیل دارد. به نظر من، مهمترین دلیل، مردم سالار بودن حکومت و آزادیهای اجتماعی و سیاسی در این کشورهاست. اگر در ایران هم این شرایط برقرار بشه، افراد انگیزه ای برای جلای وطن نخواهند داشت.
    • ایلیا IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      15 4
      جناب ۱۱:۴۰ خواهشا یه جست و جو هم بفرمایید ببینید که ایران در صدر خرید ملک در ترکیه هست
  • فرزان IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    22 5
    واقعا پس چی نه آمده برابازی و سرگرمی
  • بهروز GB ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    91 5
    ترکیه خود را بین غرب و شرق قرار داده و از هر دو طرف امتیاز میگیرد گذشته از اینکه به جد بدنبال گسترش مرزهایش است و در قفقاز با کمترین هزینه ایران روسیه و ارمنستان و حتی چین را دور میزند تا به بزرگترین پیروزی و پیشروی در تاریخ برسد.
    • ایرانی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      10 28
      پس بزودی منتظر ترکیدن باشیم چون شرق و غرب وزن‌شان را رویش انداخته اند البته ترکیه هم جنم کارهای بزرگ را ندارد
  • خسرو IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    55 45
    فقط و فقط منطقه باکو قفقاز نخجوان قره سو تحت کنترل ترکیه باید پس گرفته شود تا دیر نشده حتی اگر هشت سال دیگر باید جنگید
    • اناری IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      12 16
      کاملاموافقم.من خودم ازرزمندگان دفاع مقدس هستم.خودم با۲تافرزندانم که آنهاهم آموزش دیده هستندحاضریم به خاطروطنمون جان خودراهم بدهیم.اگرچه ازسال۹۷کلمه برادر که باآن خاطرات داشتم ویادآورخاطراتم درگردانهای ۴۱۵،۴۱۲،۴۱۸بودبابرخورد یکی از...ازذهن وخاطراتم کم رنگترشده.
    • US ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      28 3
      خسرو جون چند سالته؟ جنگ بودی؟ جنگ دیدی یا فقط تو فیلما تماشا کردی؟
  • کامبیز IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    91 5
    ما متاسفانه با سیاست های اشتباه و دشمن تراشی های بی مورد فرصت های طلایی را از دست دادیم و میدان رابه دیگران واگذار کردیم
    • بیکار IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      2 30
      کامبیز خان شما معلومه دیپلمات خبره هستی الان دقیقا بگو ماباید چیکار میکردیم؟؟ شفاف‌سازی کن لطفا
    • CA ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      4 31
      چه اشتباهی، سی ساله مردم جمهوری آذربایجان (جدا شده) به صورت مجانی بدون ویزا و بدون گمرک از باکو به نخجوان و برعکس می روند و برایشان سوآپ نفت و گاز انجام می دهیم. ولی ما برای رفتن به باکو ویزا لازم داریم در حالی که تا کمتر از 200 سال پیش هم وطن بودیم! بله اشتباه ما این بوده که یک طرفه هم وطن بودن را اجرا کردیم بدون چشم داشت!
  • مردم IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    40 5
    به عیر از ارمنستان ایران را هم میخواهند از دسترسی به اروپا واوراسیا کوتاه کنند خیلی مواظب باشید
    • فدایی رهبر IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      6 17
      هیچ غلطی نمیکنند یعنی نمی تونند ایران رو بگیرند
  • وطنپرست IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    20 14
    بنابراین ما هم باید توطئه و توهم ترکیه رو خنثی کنیم ، ترکیه خطری منطقه ای و جهانی
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    44 18
    یک موقعی توهم ایرانیها این بود که با سفرهای تفریحی ترکیه را آباد کردن حالا هم خرید ملک درحالیکه گذر زمان نشان داد ایرانیها نه بیشترین مسافران ترکیه هستند و نه خریداران ملک درکل چون می‌دانیم از ترکیه خیلی عقب تریم یک جوری می‌خواهیم حسادتمون را تخلیه کنیم بجای اینکه عقلمان بکار بندازیم
  • هادی خان IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    4 11
    همین که در برابر ایران نوچن خدا رو شکر.
  • ف GB ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    8 27
    ترکیه عددی نیست بیخود بزرگش نکنید یا غلام آمریکا است یا غلام روسیه...
  • خ.خ.ا IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    40 19
    ارتباط قره باغ با نخجوان بر اساس بند ۹توافق پایانی جنگ، به توافق عملی ارمنستان نیاز داشت.که بعد از ۳۰سال بخش پروازی آن اتفاق افتاد.ولی هنوز بخشی از توافق برای حمل و نقل زمینی عملیاتی نشده است.و آذربایجان هم بر اساس همین توافق، ارتباط ارامنه ساکن قره باغ با ارمنستان از طریق لاچین در خاک آذربایجان را منوط به ارتباط و حمل و نقل زمینی و هوایی قره باغ با نخجوان کرده است. برداشت برخی تحلیلگران حرفه ای آن است که برخی در ایران می خواستتند به بهانه تردد غیر مجازکامیون ها از مرز قافان .گروس به منطقه ارمنی نشین برای ارامنه مسیر درست کرده و از محاصره نجات دهند و آنها نیازی به معامله بر سر ارتباط باکو با نخجوان از طریق مرز ارمنستان نداشته باشند . آذربایجان متوجه دلایل تردد غیر مجاز کامیون های ایران شد و تعرفه گمرکی وضع کرد تا بگوید نمی زارم مخفیانه مجددا قره باغ را تجزیه کنید .و در ایران هم برخی در تلافی آن داستان حضور اسرائیل را درست کردند تا شاید مداخله به نفع ارمنستان شکل گیرد. و شاید روسیه و ارمنستان هم تحرک و همسویی با ایران پیدا کنند..اما ترکیه به ارمنستان چشم انداز را توضیح داد..
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      11 4
      یک حرف بدور از تعصب و واقع گرایانه. خیلی ممنون
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    15 20
    تحت هیچ شرایطی حتی اگه لازم به جنگ بشه نباید آذربایجان از طریق زمینی به ترکیه متصل بشه .
  • حسرت IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    9 3
    از نظر تاریخی عثمانی به سمت غرب و در کشورهای عربی حضور داشته و شرق یا ار اتیار ایران بوده یا روسیه. الان چون ترکیه به سمت غرب یا کشورهای ربی نمی تونه بره سعی می کنه به عنوان زبان و فرهنگ ترکی روی کشورهای شرقی تاثیر گذار باشه .
  • علی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    42 3
    نظرات هموطنان را خواندم. محتوای نظرات ، حسادت به رشد و توسعه ترکیه و در نتیجه دشمن تراشی است. مردمی که در روز بر علیه ترکیه نظر میدن ولی شب به دنبال خرید مسکن و مسافرات به آنتالیا و تماشای سریاهای ترکی هستند. در خصوص آمریکا هم همینه به ظاهر شعار میدن ولی آرزویشان اخذ گرین کارت امریکاست. الان نگران این هستن که ترکیه به دنبال تثیت خود در منطقه است و یا میخواد خودش را به اذربایجان متصل کنه. ایرانی که صدها کیلومتر با آذربایجان و ترکیه مرز مشترک دارد خودش را چرا نمیتونه تثبیت کنه. با بهانه های واهی مثل اسرائیل و ... دنبال دشمن تراشی نباشیم. سیاست خارجی کشورمون باید مطابق با واقعیتهای موجود منطقه باشه.با توهین و ناسزاگویی در این که عثمانی فلان است، جمهوری آذربایجان خاکی از ایران بوده ... ره به جایی نخواهیم برد. چهل ساله با سیاست خارجی نادرست یا در جنگ فیزیکی بودیم یا جنگ اقتصادی . به نظر من باید افکار طالبانیسم را کنار بذاریم و به دنبال اتحاد و استراتژی برد -برد با همسایگان باشیم.
    • ولی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      1 5
      آخه قلی آمریکا کجا ترکیه کجا
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 1
    عجب دیوونه هایی هستند!! چی میخوان از جون ارامنه؟
  • مازیار IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 2
    ایران نباید اجازه این کار را به ترکیه بدهد.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    2 0
    تو شطرنج سیاست باید با درایت و برنامه و استرتژی عمل کنیم نه با تعصب و احساسات (رویه گذشته)در غیر این صورت منافع ملی ضربه سختی خواهد خورد ما نیاز به افراد کارکشته و خبره داریم تو این موضوع نه افراد تندرو و احساساتی.