مخاطبان خبرآنلاین درباره مهریه چه می‌گویند؟

مهریه، یکی از مسایل قابل توجه در خانواده های ایرانی به خصوص خانوارهایی که در آستانه جدایی یا پس از آن هستند، تلقی می شود. کاربران درباره این پدیده سخنانهای زیادی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از سخنان سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که درباره زمزمه‌های کاهش سقف مهریه به ۱۴ سکه گفته بود، کاربران زیادی درباره کاهش سقف دریافت مهریه در قالب نظرسنجی خبرآنلاین واکنش نشان دادند.

این نماینده گفته بود: مجلس به دنبال بررسی موضوع مهریه براساس عدالت است تا هیچ کدام از زن و مرد در این بین آسیب نبینند.

باید گفت که کلا بحث مهریه به شدت جنسیت زده است. مردان تصور می کنند مهریه اهرم قدرت در اختیار زنان است و زنان معتقدند باید مردی که مهریه را متعهد شده است، به زندان انداخت چون نابرابری در حقوق خانواده موج می زند و مهریه تنها امتیازی است که زنان دارند.

علی اشرفی یکی از مخاطبان است که در این باره نوشته: به نظر من، هم مهریه قانون خوبی نیست، هم حق طلاق و سایر مورادی که باعث مردسالاری قانونی شده. در واقع در اکثر موارد «هدف هیچ زنی، گرفتن مهریه نیست»، ولی ابزاری است برای اعمال زور زن و برقراری عدالت بین زن و مرد.

مخاطب دیگری نظر داده: از کی تا حالا زندان انداختن همسر شده حق و حقوق؟ حق حقوق زنان یعنی حق حضانت،حق طلاق،نه چند تا سکه که گند بزنه زندگی یه زوج.

المیرا در این باره نوشته: مهریه حق قانونی و شرعی زن است اما مردها به عناوین مختلف طفره می روند.

سینا نوشته: مهریه ابزاری شده برای زورگیری و دادگاهها راشلوغ کرده .

مخاطب دیگری نوشته: همسرم به من خیانت کرده الان هم دنبال مهریش رفته خدایی به کی پناه ببرم؟بعد میگن مردسالاریه.یک بار برید قوانین دادگاه خانواده بخوانید وببینید دادگاهها را.

مهدی معتقد است: الان چه کسی توان ۱۱۰ سکه داره؟ سقف مهریه باید عوض بشه.

مخاطب دیگری نوشته: مهریه تنها یکی از مشکلات ازدواج است، نداشتن امنیت اقتصادی و در فشار بودن خانواده نداشتن درآمد و تورم خیلی در طلاق و نا بودی خانوده ها اثرگذاری دارد.

کاربری به نام قربانی هم معتقد است: عالیه خدا خیرشون بده تورو خدا زودتر تصویب کنین تا این زنهای بی مسئولیتی که با مهریه تجارت میکنن کم بشن من خودم یه خانمم ولی دلم میسوزه برا جامعه زنان دلسوزی که بی مسئولیتی تعداد اندکی وجهه اجتماعیشون خراب کرده زندگی مشترک باید برای رسیدن به آرامش باشه نه اینکه به قیمت خراب شدن دنیای یک خانواده و مرد بیچاره و از همه مهمتر درگیر کردن دادگاه‌ها و جامعه.

مخاطب دیگری نوشته: اساسا هرجایی که مبنای روابط انسانی، مادیات باشه، اون رابطه صرفا به شکل یک قرارداد کاریه. در نتیجه ارزش و معنویت رابطه همسری با قوانینی مثل مهریه شدیدا کاهش پیدا می کنه. اما از طرف دیگه، قانون باید از زن و مرد در صورت بروز مشکلات حمایت کنه. نفس مهریه مقوله خوبیه که در واقع هدیه ای از طرف مرد به زن تلقی میشه که باید مهر و محبت بینشون رو زیاد کنه، ولی تجمل گرایی افراطی باعث شده که تبدیل به یک معضل بشه. به نظر میرسه که راه حل غربی ها در این حوزه در ایران هم مفید باشه به طوری که هر دارایی که فرد قبل از ازدواج داره متعلق به خودشه و هر دارایی که بعد از ازدواج به دست میارن باید به صورت مساوی تقسیم بشه. همچنین، مهریه به صورت پول نقد یا طلا و امثال اینها باعث افول شدید ارزش زن میشه و زن رو به مانند یک کالا نشون میده که در واقع داره خریداری میشه. از طرف دیگه، هنجارهای اجتماعی در مورد زنان طلاق گرفته هم باید تغییر کنه و نگاه یکسانی به آنها مثل مردهای طلاق گرفته بشه.

مخاطب دیگری از گروه دوم معتقد نباید برای مهریه سقف تعیین کرد. او نوشته: از یک طرف حتی به زن اجازه گرفتن کارنامه فرزند داده نمی شود از آن طرف تنها قانون نصف و نیمه ای که به نفع زن بوده را هم می خواهند از بین ببرند. یک دفعه مثل اعراب قبل از زمان پیامبر بیایید زنان را زنده به گور کنید راحت.

مریم نوشته: همه قوانین بر علیه زنان هست و زنان مظلوم واقع میشن تنها امتیاز زنان همین مهریه هست که اونم هر روز یه قانون براش میذارن،تو این مملکت مرد سالار بهتر از این هم انتظار نیست،تمام مسیولیت و سختی بچه با مادره اونوقت حضانتشو میدن به پدر عین بی عدالتی...باید حضانت به مادر داده شود درصورت نخواستن به پدر.

پسندیده نوشته: زمان ما حدود ۲۵ سال قبل که مهریه ۳۰۰ سکه و .... بود ، به خاطر اینکه هم مردها مرد بودن و هم خانمها تمام قد پای زندگی بودن ، نه هیج کس مهریه رو گرفت و نه زندگیمون خراب شد ، اما الان اینقدر همه چیز دگرگون شده که نه مردها مسئولیت پذیرند و نه خانمها ، پسر دارها با مهریه کم موافقن چون سریع و راحت می تونن از شر عروسهاشون راحت بشن و دختر دار ها با مهریه زیاد موافقن چون به روند سالم زندگی دخترشون اطمینان ندارند و نگران اینده دخترشون هستن . پیش بینی من از کم شدن مهریه از بین رفتن ازدواج و نابود شدن نظام خانواده هست ، خودم هرگز حاضر نیستم ۵۰۰ میلیون جهاز به دخترم بدهم و فقط ۱۴ سکه مهریه بگیرم ، به نظرم ازدواج سفید بسیار گسترش پیدا خواهد کرد.

محمدعلی در پاسخ نوشته: با سلام به نظر من هیچکدام از قانون ها درست نیست ، نه ۱۱۴ سکه و نه ۱۴ سکه به نظر من پرداخت مهریه باید دو شرط داشته باشه : اول اینکه بستگی به مدت زمان زندگی مشترک داشته باشه ، مثلا ۱۴ سکه به اضافه هرسال زندگی مشترک هم یک عدد سکه اضافه بشه . یعنی مثلا اگه بعد از ده سال زندگی مشترک کار به جدایی کشید ۲۴ سکه وصول بشه دوم اینکه مهریه باید دو طرفه باشه یعنی اگر زوجه هم درخواست طلاق بده ، مهریه توافق شده را به مرد بپردازه اینجوری هر دو موظف و مکلف به تعهد به زندگی میشوند.

مخاطب دیگری معتقد است: فقدان مهر برای زن خیلی خوب هم هست، زیرا: ۱- در انتخاب همسر خود دقت لازم بعمل می آورد. ۲- ملاک صلاحیت شوهر از پول و تمکن مالی خارج خواهد شد و مردانی که عرضه تشکیل و ساخت زندگی دارند با نگاه مادی از جامعه در ازدواج پس زده نمی شوند. ۳- انگیزه خوبی برای زن ها در ادامه زندگی و استحکام بنیان خانواده می شود. ۴- نگاه کوتاه مدت زن به زندگی مشترک تا حدود زیادی کاهیده می شود. ۵- انگیزه زن برای رشد در زندگی مشترک و کسب مهارت لازم را بالا می برد. ۶- پییشنهاد می شود خانم ها به جای درخواست مهر، از همسر خود، درخواست رشد و بالندگی علمی و فرهنگی در سند ازدواج، به الزام داشته باشند و مردان متعهد شوند تا همسر خود را برای توان یابی و اخذ مهارت های لازم در اداره اقتصاد خود و خانواده پشتیبانی کنند و از نگاه کالای لوکس به زن خارج شوند. ۷- آقایان توجه داشته باشند که توانمندی زن به دوام خانواده کمک می کند و خدای ناکرده اگر برای پدر خانواده اتفاقی بیافتد؛ مادر، سکان اقتصاد را بدست خواهد گرفت و این برای امید به زندگی خانواده و بخصوص فرزندان، بسیار اهمیت دارد. ۸- دکان دلال های سکه نیز تخته خواهد شد.

مخاطب دیگری هم در این باره اظهارنظر کرده: اون دسته از مردان که میگن زنها با مهریه دنبال تجارت هستن و حاضر نیستن در قبال مهریه حقوق انسانی زنها ( حق طلاق و تحصیل و کار و خروج از کشورو... ) به زن بدن همون مردهای هوس باز ، معتاد ، دچار مشکلات روانی و جنسی هستن که فکر میکنن باید مالک زن باشن و زن هم هر چی اونها گفتن بگه چشم ! همون افرادی که با وجود اینکه متاهل هستن به همه دختر ها و خانم ها پیشنهاد بی شرمانه میدن...مهریه رو اصلا غیر قانونی کنید و بعد ببینید آمار ازدواج رشد میکنه یا افت میکنه ! هیچ کس حاضر به برده شدن نیست .

به نظر می رسد به تعداد کاربران، نظراتی وجود دارد که به همان دو دسته گروه تعلق دارد: یا کلا مخالف مهریه اند و زخم خورده از این سنت یا کلا می گویند وجود مهریه، در خانواده بسیار لازم و ضروری است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1562500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =