۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶

مقبول فدا حسین که به او لقب پیکاسو هند را داده بودند، روز پنجشنبه در 95 سالگی در لندن از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، این نقاش که پنج سال پیش وطنش را به دلیل تهدیدات افراطی‌های هندو ترک کرد.

مونا زاوری که بیش از 40 سال مقبول فدا حسین را می‌شناخت با اعلام این خبر گفت: «او به دلیل کهولت سن درگذشت. پنجشنبه صبح این اتفاق افتاد. مدتی بود در بیمارستان بستری شده بود و قرار بود پنجشنبه مرخص شود اما وضعش رو به وخامت گذاشت.»

آثار حسین ترکیبی از کوبیسم و نقاشی کلاسیک هندی بودند و موجب شدند هنر مدرن هند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند. برخی از آثار او بر روی بوم به قیمت‌های میلیونی فروخته شده‌اند.

طراحی حسین از یکی از خدایان هندو موجب خشم هندوها شد، آنها به خانه این نقاش حمله کردند، نمایشگاه‌های آثار او را برهم زدند و در نهایت او را مجبور ساختند ترک وطن کند. حتی گالری‌های هنری در هند از نمایش آثار او ترس داشتند.

حسین سال 2006 از بمبئی به دبی و از آنجا به لندن نقل مکان کرد. او که مسلمان بود در سال 2010 شهروند قطر شد و از آن موقع بین قطر و لندن در سفر بود.

او در مصاحبه‌ای تلویزیونی در سال 2010 گفته بود: «خیلی پیر شده‌ام که بخواهم با چنگ و دندان با این افراد مبارزه کنم، به ابزار و امکاناتی که برای آثارم لازم است رسیده‌ام. مرزها معنایی برای هنرمندان و آثارشان ندارد و این آثار می‌توانند بر فرهنگ هند تاثیر بگذارند.»

حسین همیشه پابرهنه راه می‌رفت و قلم‌موهای بسیار بزرگی همراه داشت. او متولد سال 1915 بود در سنین کودکی مادرش را از دست داد. وقتی 17 سال داشت در یک مسابقه برای یک نقاشی پرتره رنگ روغن مدال طلا گرفت و به این ترتیب پدرش را راضی کرد او را به هنرستان بفرستد. او کار خود را در دهه 1930 با نقاشی تجاری و کشیدن پوستر سردر سینماها شروع کرد.

شهرت این نقاش در دهه 1950 در هند افزایش یافت و یکی از آثارش به نام «زمین» جایزه‌ای ملی برایش به همراه داشت. در دهه 1960 و 1970 او برای اینکه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد سروشکل عجیبی برای خودش درست کرد و حتی درگفت‌وگویی اذعان کرده بود «اگر در اروپا بودم از سالوادور دالی هم عجیب‌تر بودم.»

او سال 1996 و پس از منتشر شدن آثارش در یکی از مجلات معتبر هند مورد توجه مجامع بین‌المللی قرار گرفت و جهانیان با آثارش آشنا شدند.

حسین یکی از اعضای گروه هنرمندان پیشرو بود که سنت‌های قدیم نقاشی را می‌شکستند و هنر آوانگارد را جایگزین آن می‌کردند. سال 1989 او به نشان «پادما ویبوشان» نایل شد که دومین افتخار شهروندی هند است.

او نزدیک به 25 هزار اثر هنری از خود به جا گذاشت. «ماهابراتا: نبرد گانا و جامونا» اثر حماسی او در سال 2008 در حراجی کریستی به قیمت 1.6 میلیون دلار به فروش رفت. مشخصه آثار او روح کشورش بود، ترکیبی از مبارزه، خوشبینی، افسانه و افتخار.

حسین مدیوم سینما را هم امتحان کرده بود. سال 1967 اولین فیلم او به نام «از دید یک نقاش» برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد.

پس از پذیرفتن شهروندی قطر بسیاری از سیاستمداران سعی کردن حق آزادی این هنرمند در هند را به او برگردانند تا او باز هم شهروندی هندی به حساب بیاید، اما این اتفاق نیفتاد.

پس از مرگ مقبول فدا حسین بسیاری از چهره‌های شاخص هنری و سیاسی از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر هند مرگ او را «ضایعه اسفناک ملی» خواندند.

رویترز / 9 ژوئن / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =