۱۲ نفر
۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
استاد دانشگاه کابل میوه‌فروش شد/عکس

فرارو نوشت: یکی از اساتید دانشگاه کابل پس از روی کار آمدن طالبان شغل خود را از دست داده و برای سیر کردن شکم خانواده اش به میوه فروشی روی آورد.

در روزهای اخیر و هم‌زمان با انتشار خبرهایی در مورد افزایش میزان فقر، بیکاری و گرسنگی در افغانستان، عکسی از نظر محمدی، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل، در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که او را در حال فروش موز کنار خیابانی در کابل نشان می‌دهد.

استاد دانشگاه کابل میوه‌فروش شد/عکس

 نظر محمدی در مورد اینکه چگونه به فروش میوه و کار در خیابان روی آورده، گفت که فقط دو روز توانسته به کار جدیدش به عنوان فروشنده میوه ادامه دهد، چون در همین دو روز دریافته است که از این کار نمی‌توان مبلغی به دست آورد که نیازمندی‌های ابتدایی یک خانواده را تامین کند.

نظر محمدی در سال ۲۰۱۶، در مقطع کارشناسی ارشد گریم در سینما، تئاتر و تلویزیون از آکادمی ملی هنر قزاقستان، فارغ‌التحصیل شد. او از سال ۲۰۱۱ در بخش تکنیک دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل کار می‌کرد و با گذراندن مقطع کارشناسی ارشد، کارش را به عنوان استاد در این دانشکده آغاز کرد.

پس از فروپاشی دولت افغانستان، محمدی و همکارانش در دانشگاه کابل حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده‌اند و سرنوشت کارشان نیز مبهم است. محمدی مانند میلیون‌ها افغان دیگر، منبع درآمد خود را از دست داده و برای سیر کردن شکم اعضای خانواده‌اش به هر دری می‌زند. او دو ماه منتظر ماند تا شاید دوباره به کار در دانشگاه کابل بازگردد، اما دانشگاه همچنان تعطیل است و شنیدن این سخن از زبان سخنگوی طالبان که گفته بود هنرمندان برای ادامه زندگی در افغانستان شغل دیگری انتخاب کنند، ناامیدی او به آینده را بیشتر کرده است.

استاد دانشگاه کابل میوه‌فروش شد/عکس

محمدی می‌گوید: من در رشته گریم در سینما، تئاتر و تلویزیون تخصص دارم و امیدوارم کار و فعالیت در این عرصه‌ها ممنوع نشود؛ چون در غیر این صورت من مجبور می‌شوم همچنان به کارهای شاق در خیابان ادامه دهم.

این استاد دانشگاه کابل پس از ناامیدی از کار میوه‌فروشی، تلاش کرد مغازه‌ای اجاره کند و وسایل دست‌دوم بفروشد، اما تاکنون جای مناسب برای این کار را نیافته است. محمدی گفت: با یکی دیگر از همکاران دانشگاهی‌ام تلاش کردیم یک مغازه مشترک بگیریم و وسایل دست‌دوم بفروشیم، اما تاکنون موفق نشدیم، چون پول هردوی ما برای اجازه مغازه و خرید وسایل کافی نیست.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1566861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    5 196
    برای این غربزده که درس های غربی ها را درس میده حقشه
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      93 3
      اون وقت توی ضد غرب چرا با پرچم آمریکا اومدی پیام میدی و از اینترنت که ابداع آمریکایی ها است استفاده میکنی، باید پیامت را روی پوست بز یا شتر بنویسی و به در و دیوار بچسبانی
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      85 2
      واقعا چه لذتی برایت داره که به عنوان یک فیک و فقط برای جمع کردن منفی بسیار و شنیدن حرفهای درشت این کامنت رو گذاشتی؟ فقط یک بیمار روانی که وجودش برای جامعه خطرناکه چنین کاری رو میتونه بکنه. امثال تو درمان پذیر هم نیستید. فقط یک متر طناب لازم دارید تا خودتان و جامعه را راحت کنید.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      40 2
      حتما چین و روسیه خوب هستند
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    93 1
    لعنت بر جهل و تعصب
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    83 4
    ما اساتید دانشگاه آزاد ساوه هم بعد از اینکه نوع ب شدیم و حقوقمون کفاف نکرد باهم جمع شدیم گوسفند و بز خریدیم به امید اینکه با چراندن اونها در کوههای اطراف از بار مشکلاتمان کم بشه ولی متاسفانه به دلیل خشکسالی و کاهش قیمت دام ضرر کردیم و مشکلاتمان حتی بیشتر هم شد.
    • US ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      51 6
      شما باید شغل قبل از استادی ب دانشگاه آزاد را که الآن مشغولش هستی ادامه می دادی. اشتباهی رفته ای استاد دانشگاه آزاد ساوه شده ای!
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      17 1
      سفت میچسبیدی ب چوپونی و دنبال فوق لیسانس پولی از دانشگاه ازاد با سود گوسفندات نمیرفتی ک ک الان ضرر کنی.. برو همون چوپونی برات بهتره
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 0
      تهرانچی: عزیزان اساتید!شما اگه این طرح بزچرونی رو بعنوان یک طرح بهره وری برا دانشگاه ثبت می کردید هم شما الف می شدید هم اینکه ضررش متوجه دانشگاه می شد و شما ضرر نمیکردید! از طرفی بزچرونی شغل اولیه اکثر انبیا بوده و گاها بزچرونی بهتر از تدریس دانشجویانی هس که خدا از آموزش و پرورش راضی باشه بهشون دیپلم داده اما سواد خواندن و نوشتن هم ندارند!!!بعد میگن چرا دانشگاه آزاد به نسبت جمعیتش پیشرفت تحصیلیش یا علمی ضعیفه!!!آقاجان دولتیها دانشجوهای باسوادو برا خودش سوا میکنه الباقی می فرسته که خواندن و نوشتن یاد بگیرند یا اینکه حداقل ۴سال مشغول به تحصیل باشند که در این اوضاع بیکاری از آمار بیکاران و خیابانگردها کم بشه!!! و آسیبهای اجتماعی کمتر بشه!!!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    47 1
    شخصا دهها همکار خودم با مدرک دکتری و سابقه چندین سال استادیاری میشناسم که بسادگی و با یک نامه از کار بیکار شده اند
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    57 0
    اینجا هم لیسانس و فوق لیسانس که مسافرکشی میکنن یا نگهبان شدن یا ....کم نداریم
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    26 1
    تو همین ایران خودمون هم مردم وضع چندان خوبی ندارن، افراط و تفریط مشکل به بار میاره، اگه کارها متعادل و عقلانی پیش بره، ضمن حفظ تمام مواضع بنیه ی کشور از هر جهت تقویت میشه، اما وقتی سطحی نگری بر امور سایه بندازه، انواع و اقسام نا به سامانیها به وجود میاد و در آخر ضرر خیلی بیشتر از سودش میشه.
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    36 1
    چقدر این حادثه تکراری است در انقلاب فرهنگی ایران هم خیلی از معلمان پاک سازی شده به عنوان راننده وانت ودیگر شغلها عادی روی آوردند مخصوصا در شهرهای کوچک
  • الی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    13 6
    دعا میکنم اینجا هم بعضی از اساتید دانشگاه برن بزشونو بچرنونن که واقعا به درد دانشگاه نمیخورن و ما دانشجوها داریم اذیت میشیم
  • صدقی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    7 1
    پیشنهاد به اقای محمدی، بهترین کار ان است که گیرمور شخصی باشی یعنی ارایشگر مدرن ،اگر کار بلد باشی نه تئوری ورز
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      12 0
      گیرمورنیست عزیزم،گریمور درسته.!بعد میشه بگی شخصه چه کسی روگریم کنه؟؟نادانهای طالبان یارفقای ملاعمر؟؟شرایط این بیچاره هاروسخت میشه درک کرد.
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    زکی!
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    (عیب کسان منگرو احسان خویش *دیده فرو بر به گریبان خویش) عزیزم الان بعضی از اساتید دانشگاه آزاد برا تامین معیشت مجبورند مسافرکشی بکنند دانشگاه آزاد هم از دانشگاه های افغانستانه!؟ طالبان اونجارو گرفته؟!!
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 1
    دنیا سپاس از عدالت بی کرانه تو یک مشت بی سواد کشور افغانستان رو اداره میکنن که تا حالا کره جغرافیا رو ندیدن اونوقت استاد دانشگاه باید بره حرفه ای که مناسب با تحصیلاتش نیست