یک کارشناس : کسری بودجه به مراتب بزرگ‌تر از گزارش‌های رسمی است

جدال توییتری وزیر امور اقتصادی و دارایی و عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی وارد فاز تازه‌ای شده است .

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مانور مقامات دولت سیزدهم بر عدم استقراض از بانک مرکزی و تامین غیرتورم‌زای کسری بودجه، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است .

 مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه معتقد است بودجه سال آینده بدون کسری بسته خواهد شد و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز می‌گوید بدون استقراض از بانک مرکزی، کسری بودجه تامین شده است.

 بیشتر بخوانید: 

            پاسخ وزیر اقتصاد به ادعای جدید عبدالناصر همتی 

 همتی در توییتی نوشت:«اعلام شد که از شهریورماه هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی نبوده است. خوب است بدانیم تأمین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آنها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی می‌شود، که شده است. نتیجه، استقراض غیرمستقیم و بسط پایه پولی است. آمارهای پولی پایان مهر ماه مشخص می‌کند!»

احسان خاندوزی نیز در همین شبکه اجتماعی به وی پاسخ داد: در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی‌سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت "بدون هیچ انتشار  اوراق بدهی جدید" تأمین شد.

احمد عزیزی، مقام اسبق بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که ایا استقراض از بانک مرکزی در دولت سیزدهم صورت می‌گیرد یا خیر؟ گفت: تمام دولت‌های پس از انقلاب از بانک‌مرکزی استقراض کردند و رفته رفته وقتی قبح این موضوع در جامعه مشخص شد، دولت‌ها متوسل به پنهان‌کاری شدند .

وی با اشاره به اینکه همین موضوع یکی از دلایل تخریب سیستم بانکی کشور بود، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد انواع و اقسام تضمین‌ها را دولت‌ها در قوانین بودجه به سیستم بانکی داده‌اند تا قرض‌ها را به انواع روش‌ها بگیرند.

این کارشناس ارشد بانکی ادامه داد: دولت اصلاحات منظم‌تر و به صورت تدریجی استقراض خود را محدود کردند و قرار بود سالانه 10 درصد از تسهیلات تکلیفی کاهش یابد.

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: بانک‌ها که در مقابل دولت قدرتی ندارند. مشکلات بانکها که فقط به زیان دهی محدود نمی شود بلکه عمدتا غلط نشان دادن دارایی ها در مقابل بدهی هاست.

این کارشناس ارشد بانکی سپس به مساله کسری بودجه اشاره کرد و ادامه داد: گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد بدهی دولت به مراتب بزرگتر از چیزی است که در گزارش‌های بودجه ای می بینیم. تورم باعث می شود ارزش این بدهی کاهش یابد چون سودی که دولت به طلبکاران می دهد ناعادلانه است.

عزیزی افزود: دولتها در ایران به نوعی خلاف گویی در رابطه با عملیات خود از جمله عملیات بودجه و کسری بودجه روی آورده‌اند. نمونه این خلاف‌گویی را اخیرا از رییس دولت شنیدیم که گفتند هدف را در سال آینده، بودجه بدون کسری گذاشته‌اند. این امری است که از نظر کارشناسی محال است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: ما 50 سال کم و زیاد کسری بودجه داشتیم. در سال 1366 بیش از 50 درصد بودجه، کسری بود. این روند چندین دهه ادامه داشته و امکان ندارد ما بتوانیم ظرف یک یا دو سال کسری بودجه را حذف کنیم و بودجه متعادل ارائه کنیم مگر اینکه دست به خلاف واقع‌گویی و پنهان کاری بزنیم و واقعیت امر را در اعداد و تخمین‌ها مخفی کنیم.

امسال در حالی که قانون بودجه کسری بسیار کمی را نشان می‌دهد ولی تخمین ها می‌گوید تا 600 همت(هزار میلیارد تومان) کسری داریم. به گفته وی بازار بدهی یا فروش اموال دولت هم توان تامین کسری بودجه را ندارد.

وی تاکید کرد: همه دولت‌ها از بانک مرکزی و سیستم بانکی استقراض می‌کردند و پیش‌بینی می‌کنم دولت حاضر نیز چاره‌ای ندارد جز این که در بازار بدهی این کسر بودجه را جبران کند یا عملا کسر بودجه را به جای بانک مرکزی از نظام مالی کشور تامین کند . البته همچنان امیدوارم پیش بینی من اشتباه باشد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =