هفته‌ای که به اخبار متناقض از بازگشایی مدارس گذشت/ مرور آخرین تصمیمات

درحالی آموزش و پرورش قصد دارد همزمان با شروع ماه آذر تقریباً همه مدارس آموزش حضوری را در دستور کار خود قرار دهند که به‌نظر می‌رسد سایه تهدید پیک ششم کرونا می‌تواند مانعی جدی برای این خواست باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگرچه مهرماه همچنان بوی ماه مدرسه می‌دهد اما از اواسط بهمن سال ۱۳۹۸ که آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد حالا دومین سال است که با آمدن ماه مهر دیگر خبری از رفت‌وآمدهای دانش‌آموزان به مدرسه نیست. تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سبب شد میز و نیمکت‌های کلاس درس تبدیل به موبایل و تبلت‌هایی شوند که بتوانند شرایط آموزش غیرحضور را فراهم کنند، آموزشی که درباره کیفیت آن حرف و حدیث زیاد است، شاید یکی از دلایلی که از چند ماه قبل زمزمه‌های بازگشایی مدارس در شرایط اپیدمی کرونا شنیده شد همین افت تحصیلی دانش‌آموزان باشد، طوری‌که برخی کارشناسان آن را دوران از دست رفته با کارایی پایین توصیف می‌کنند.

با این وجود سرعت گرفتن عملیات واکسیناسیون سبب شد زمزمه‌های بازگشایی مدارس رساتر شنیده شود، طوری‌که قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در واکنشی بیان کرد: «به هر حال تجارب دنیا نشان داده که بستن طولانی مدت مدارس، آسیب‌های جبران ناپذیری به کودکان و خانواده ها وارد می‌کند و موارد نگران کننده ای در دنیا مطرح شده از بحث خودکشی ها تا مسائل تحصیل و خشونت های خانوادگی و... . به هر حال ضرورت دارد که مدارس بازگشایی شود.»

 حالا به‌نظر می‌رسد دیگر کسی از مسئولان درباره این خواست تردید ندارد اما آن‌چه جای تردید گذاشته زمان بازگشایی مدارس است. طوری‌که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درباره آن گفت: «نظر ما در مورد بازگشایی مدارس این است که آموزش و پرورش تنها در صورت تزریق بالای ۷۰ درصد دوز کامل واکسن به دانش آموزان می‌تواند تصمیمی برای بازگشایی مدارس داشته باشد که این هدف تا اواخر آبان عملی خواهد شد، همچنین باید توجه داشت که میزان مرگ و میر در کودکان بسیار کم است، اما خطر ناقل بودن کودکان و در نتیجه مبتلا کردن خانواده هایشان را نیز باید مد نظر داشت.»

از این روی آموزش‌وپرورش مصر است تا در اواخر آبان پرونده بازگشایی مدارس را تکمیل کند، روندی که از مدارس روستایی و عشایر در مهرماه شروع شد و حالا آهسته آهسته به مدارس شهری رسیده است، به‌گفته علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش «فرآیند بازگشایی مدارس از یکم مهر آغاز شده و ۴۵ درصد مدارس که شامل مدارس روستایی و عشایری می‌شوند نیز بازگشایی شده‌اند. همچنین  فرآیند بازگشایی مدارس شهری از ۱۵ آبان تا یکم آذر انجام می‌شود.»

وی افزود: «مدارس ابتدایی در طرح اولیه ما شامل بازگشایی در آبان می‌شدند، اما هم اکنون طرح بازگشایی مدارس ابتدایی مسکوت مانده است و امیدواریم ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره هرچه زودتر تصمیم گیری کند.»

هفته‌ای که به اخبار متناقض از بازگشایی مدارس گذشت/ مرور آخرین تصمیمات

درهمین‌باره و در خصوص روند گام به گام بازگشایی مدارس، علیرضا کمرئی، سخنگوی آموزش و پرورش عنوان کرد: «ما در مرحله اول، بازگشایی را در مهرماه داشتیم که مدارس روستایی و عشایری و هنرستان‌ها که دروس مهارتی را ارائه می‌دهند، در این مرحله دایر شدند همچنین در مدارس ابتدایی شاهد حضور دانش‌آموزان اول ابتدایی به صورت مدیریت شده بودیم.»

وی بیان کرد: «گام دوم در آبان‌ها آغاز شد و مدارسی که باز شدند، زیر ۳۰۰ نفر بودند که مطابق با الگو هستند.  پیش‌بینی می‌کنیم فعلا ۱۰ درصد مدارس اضافه شدند اما تا پایان آبان، این تعداد بیشتر می‌شوند، فکر می‌کنیم در آذر نهایتا شاهد این باشیم بخشی یا تمام فعالیت‌های تمام مدارس به‌صورت حضوری باشد.»

با این وجود به‌نظر می‌رسد همچنان درخصوص بازگشایی مدارس اختلاف نظرهایی وجود دارد، به‌گفته سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش حضور دانش آموزان در مدارس که بازگشایی می‌شوند الزامی است و حضور نیافتن دانش آموز در مدرسه برای کلاس‌های حضوری به منزله غیبت است. اما در همین باره عضو کمیسیون آموزش مجلس معتقد است با وجود تمامی این آمادگی‌ها حضور در مدارس اختیاری است البته خانواده‌ها مختار به حضور فرزند خود در مدارس هستند و حضور در مدارس اجباری نیست.

از طرفی دیگر برخی کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند باید مراقب بازگشایی‌ها بود چراکه بازگشایی‌های همزمانی اعم از دانشگاه‌ها، ‌ وزارت آموزش و پرورش، کارمندان، برگزاری مراسمات فرهنگی و مذهبی و... می‌تواند در جهت‌گیری آینده روند کرونا نقش داشته باشد. به نظر می‌رسد که برای بازگشایی‌ها به صورت همزمان و بدون توالی زمانی مناسب اقدام می‌شود و این موضوع نگران‌کننده است. این نگرانی‌طوری است که علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد که «در صورتی که وارد پیک ششم شیوع کرونا شدیم همه تابع دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهیم بود و در خصوص بازگشایی مدارس به جایگاه اول بازمی‌گردیم، یعنی آموزش‌ها آنلاین و به صورت مجازی می‌شود.»

حالا به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیران قصد دارند تا اواخر آبان‌ماه و با شروع ماه آذر کلیه مدارس بازگشایی شوند، تصمیمی که هر لحظه می‌تواند با اوج و فرودهای شیوع ویروس تغییر کند و همچنان آموزش در بستر فضای مجازی پیگیری شود.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =