روزانه ۲ هزار سقط جنین در کشور؛ سالانه ۷۰۰ هزار مورد

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده می‌گوید روزانه در کشور نزدیک به دو هزار سقط جنین صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مجله زنان امروز، امیرحسین بانکی‏‌پور، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده مجلس، آمار روزانه سقط جنین را در ایران نزدیک به ۲ هزار مورد می‌‏داند، یعنی سالانه ۷۰۰ هزار مورد. او می‌گوید: «آمار رسمی‏‌ای درباره سقط جنین ارائه نمی‌‏شود اما آمارهای تحقیقاتی‏ وزارت بهداشت نشان می‌‏دهد که با احتساب اقسام سقط (سقط خودبهخودی، سقط عارضی، سقط درمانی، سقط جنایی) روزانه نزدیک به ۲ هزار سقط جنین در کشور داریم.»

بانکی‌پور می‏‌گوید آمار سقط جنین در کشور عجیب‌وغریب و وحشتناک است: «ماده ۹ از قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده برای مدیریت سقط‏‌ها در نظر گرفته شده است. ما پیش‌‏بینی می‌‏کنیم با این طرح و تبدیل شدنش به قانون بشود جلوی سقط جنین‏‌ها را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گرفت.»

رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده می‏‌گوید، موضوع غربالگری از همان اول هم در این طرح که از چند روز پیش تبدیل به قانون شده، قدغن نشده بود، بلکه قانونی شده بود: «در موادِ طرح تأکید شده بود که غربالگری باید در چارچوب پروتکل‏‌های وزارت بهداشت انجام شود. وزارت باید بر آزمایشگاه‏‌ها و مراکزی که غربالگری را خارج از استانداردهای علمی انجام می‌‏دهند نظارت کند و مجوز مراکزی که موارد مثبت و منفی کاذبشان زیاد است باطل شود و البته غربالگری باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. شورای نگهبان در نظراتش اعلام کرد که غربالگری نباید خطری برای مادر یا جنین داشته باشد و ما هم این نظر را در طرح منعکس کردیم.»

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت اما اعتقادی به تأثیر محدودیت غربالگری بر افزایش جمعیت ندارد: «در این قانون، گزاره‏‌های مؤثر دیگری در زمینۀ جمعیت وجود دارند که اگر اجرایی شوند بر افزایش جمعیت تأثیر خواهند گذاشت.»

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1569666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =