طب ایرانی موافق واکسیناسیون کرونا است/واکسن هراسی هیچ توجیهی ندارد

مدیرگروه طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:  واکسن هراسی هیچ توجیهی در طب ایرانی ندارد و این طب موافق واکسیناسیون کرونا است.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، محمد مظاهری، در گفتگوی ویژه طب سنتی و کرونا در فضای مجازی اظهار کرد: در تمام تمدن های بشری درمان بیماری توسط حکماء و اطباء دنبال می شده است تا بشر از آلام و رنج بیماری رها یابد.

وی افزود: پیشینه طب سنتی ایرانی به پیش از اسلام برمی گردد و در دوران اسلامی توسعه یافت؛ طب ایرانی که امروزه به اشتباه از عنوان اسلامی یا سنتی از آن یاد می شود مجموعه ای ساختارمند از طب تلفیقی است که بخشی از آن را طب نوین و بخش دیگر را طب مکمل تشکیل می دهد که طب ایرانی با ماهیت طب مزاجی و الخاطی در بخش طب مکمل جای دارد.

مدیرگروه طب ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: نمی توان به طب ایرانی هاله ای از تقدس بخشید و عنوان سنتی و اسلامی را برای آن به کار برد چراکه به نقل از استاد شهید علامه مرتضی مطهری ما ساختار و پارادایم فکری مذهب اعم از اسلام، یهودیت و مسیحیت را نمی توانیم در کنار طب قرار دهیم.

طب نوین جزءنگر است

وی بیان کرد: طب نوین جزءنگر است و طب مکمل مجموعه ای از گزاره هاست که طب تلفیقی را می سازد و در کشور ما دانش آموختگان این رشته پس از گذراندان دوره پزشکی عمومی به این تخصص دست پیدا می کنند.

مظاهری با تاکید بر اینکه مردم برای پیگیری طب ایرانی به متخصصان این رشته مراجعه کنند، گفت: روزانه مواردی را شاهد هستیم که به علت عدم مراجعه به پزشک و با رجوع به افراد سودجو زمان طلایی درمان را از دست دادند؛ بنابراین توصیه می شود که شهروندان به طب ایرانی به عنوان طب مکمل نگاه کنند زیرا طب های مکمل در بیماری های مزمن و صعب العلاج نقش تسکینی دارد.

طب ایرانی موافق واکسیناسیون است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طب ایرانی موافق واکسیناسیون است، توضیح داد: شواهد تاریخی در اختیار ما ثابت می کند که ابداع واکسن به غرب برنمی گردد و این روش در کتاب الجدری و الحصبه حکیم رازی آمده است و همچنین در قبایل هم روش واکسیناسیون برای مصونیت از بیماری آبله به دست ما رسیده است.

متخصص طب سنتی ایران با اشاره به اینکه واکسن کرونا را در همان محموله های وارداتی اولیه دریافت کرده است، گفت: بنا به توصیه مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی، جوادی آملی و علوی گرگانی مردم بایستی برای واکسیناسیون نظر متخصصان امر را جویا شوند و با توجه به اینکه رهبر انقلاب هم نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کردند هیچ عذری برای واکسن هراسی باقی نمی ماند.

واکسن هراسی هیچ توجیهی در طب ایرانی ندارد

وی با اشاره به اینکه واکسن هراسی هیچ توجیهی در طب ایرانی ندارد، گفت: شواهد کشورهایی که به ایمنی جمعی واکسیناسیون رسیده اند حاکی از این است که بهترین روش برای کاهش مرگ و میرهای کرونا دریافت واکسن است و نمی توان عوارض جانبی که ممکن است در اثر تزریق واکسن ایجاد می شود را بهانه ای برای واکسن هراسی آورد و باعث افزایش مرگ و میرهای ناشی از این بیماری شد.

مظاهری با تاکید بر اینکه در دسترس بودن واکسن ملاک انتخاب واکسن کرونا باشد، اظهار کرد: هیچگاه داروی امام کاظم (ع) را به بیمارانم توصیه نکردم چراکه بیماری کرونا قبل از آنکه التهابی شود را می توان با درمانهای تسکینی گیاهی و شیمیایی مهار کرد اما این داروها که در مرحله کارآزمایی هم با شبهاتی همراه بود برای درمان این بیماری کارایی ندارد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1571173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =