۳۳درصد مهارت آموختگان فنی و حرفه ای مازندران شاغل شدند

در شش ماهه اول سال جاری ۳۳ درصد از مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران رهگیری شده که دارای شغل بودند.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: در شش ماهه اول سال جاری ۱۰۰۴۵ نفر از مراجعین به مراکز دولتی و آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای خدمات مشاوره شغلی و هدایت آموزشی انجام پذیرفت؛ همچنین با توجه به وجود ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی تعداد ۳۴۹۳ نفر از شهروندان استان نیز از خدمات مشاوره الکترونیک بهره مند شدند.

وی افزود: ارتقاء مشارکت ذینفعان از طریق ارتقاء همکاری، همگرایی و هم افزایی بین بخشی، فراهم نمودن بستر ارایه آموزش های مهارتی بر اساس الگوی تقاضا محوری از طریق ارتقای آگاهی های عمومی این آموزش ها، ترویج، توسعه و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی در سطوح و لایه های مختلف اجتماعی، بهترین رویکرد جهت رسیدن به اشتغال پایدار است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران در خصوص رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان فنی و حرفه ای بیان کرد: بررسی اثربخشی آموزش های مهارتی به منظور بهبود منابع، جزء لاینفک فرآیند هر نظام آموزشی می باشد. با عنایت به آن که سالیانه هزینه های بسیار گزافی صرف ارایه خدمات آموزش های مهارتی و فناوری در سازمان آموزش فنی و حرفه ای می گردد، بررسی و مطالعه پیامدهای آموزشی بویژه وضعیت اشتغال مهارت آموختگان ضرورتی اجتناب ناپذیر است بر این اساس، فرآیند رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای، با هدف فراهم سازی زمینه های اندازه گیری میزان بهره وری دوره های آموزشی و بررسی تطبیقی کمی و کیفی دوره ها با نیاز بازار کار در حال اجرا است. 

درویشی اظهار داشت: اطلاع از وضعیت اشتغال مهارت آموختگان و گردآوری اطلاعات مرتبط با آن، نقطه آغازی برای ایجاد یک تحول جدید و حرکتی سازنده برای پیاده سازی اقدامات اصلاحی به منظور توسعه و پیشبرد آموزش های فنی و حرفه ای است در این راستا ارایه خدمات راهنمایی آموزشی و مشاوره شغلی قبل از مهارت آموزی اهمیت می یابد و با اجرای فرآیند رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان، تناسب کمی و کیفی بین دوره های آموزشی با نیاز اقشار جامعه و تقاضای بازار کار ایجاد می گردد.

 وی با بیان اینکه مهارت آموختگان، یک سال پس از دریافت گواهینامه مهارتی توسط کارشناسان مشاوره و هدایت شغلی مراکز در خصوص وضعیت اشتغال مورد رهگیری قرار می گیرند گفت: به منظور انتقال تجارب موفق و افزایش انگیزه کارآموزان و مراجعین از طریق مشاهده مواردی عینی از اشتغال، اطلاعاتی از چگونگی کسب و کار و اشتغال آنان به صورت الکترونیکی بر روی وب سایت اداره کل قرار می گیرد و علاوه بر این در حال حاضر در فعالیت های مشاوره و هدایت آموزشی شغلی، سیاست های اشتغال بیشتر به فعالیت های کارآفرینانه و هدایت و حمایت از مهارت آموختگان کارآفرین معطوف شده است. 

وی یادآور شد: بخشی از این سیاست‌ها به مجموعه اقدامات از جمله شناسایی و انتخاب مهارت آموختگان کارآفرین و ارایه الگوهای برترکارآفرینی مهارت محور مربوط می‌شود. به همین منظور، شناسایی مهارت آموختگان کارآفرین در رشته ها و حرفه های گوناگون در خوشه های صنعت، خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر، و فناوری نوین در راستای معرفی الگوهای برتر کارآفرین به جوانان جامعه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

48 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1573357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =