۱ نفر
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
باکو: ایروان مقصر افزایش تنش‌ها است

ایسنا نوشت: دولت باکو، ایروان را به دلیل آنچه افزایش تنش‌های اخیر در مرز جمهوری آذربایجان-ارمنستان خواند، محکوم کرد.

به گزارش پایگاه آذرنیوز، براساس بیانیه رسمی که در پایگاه خبری وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان منتشر شد، لیلا عبدالله‌اوا،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: تمام مسئولیت‌های تنش‌های اخیر به عهده مدیریت سیاسی و نظامی ارمنستان است.

وی گفت که در تاریخ نهم نوامبر، ۶۰ تن از نظامیان ارتش ارمنستان در گذرگاه لاچین جمع شدند و به سمت مواضع ارتش جمهوری آذربایجان پیشروی کردند و در تاریخ ۱۳ نوامبر، نظامیان ارمنستان به سمت مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در «کلبجر» آتش گشودند. عبدالله‌اوا افزود که در تاریخ ۱۴ نوامبر، نیروهای ارتش ارمنستان، تحریکات و تنش‌های بعدی را با تمرکز بر منطقه مرزی آذربایجان-ارمنستان در «لاچین» آماده کردند.

عبدالله‌اوا افزود: ما قصد داریم یادآور شویم که در پاسخ به تحریکات و تنش‌های اخیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان نیز اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد.

افزایش تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ مشاهد شده است؛ زمانی که نظامیان جمهوری آذربایجان در حمله‌ای که به نظامیان ارمنستان در نزدیکی شهر شوشا نسبت داده می‌شود، زخمی شدند.

در تاریخ ۱۵ نوامبر، آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان، آرشاک کاراپتیان، وزیر دفاع را برکنار کرد و به پیشنهاد نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، سورن پاپیکیان را به عنوان وزیر جدید منصوب کرده است. پس از روی کار آمدن پاشینیان، این چهارمین وزیر دفاع ارمنستان است.

پیشتر، وزیر دفاع و خارجه جمهوری آذربایجان، از سفر کاراپتیان، وزیر دفاع ارمنستان به منطقه ناگورنو-قره‌باغ به عنوان حرکتی «تحریک‌آمیز» انتقاد کرد.

نزدیک به ۲۰۰۰ تن از حافظان صلح روسی در منطقه قره‌باغ تحت پیمان سه‌جانبه آتش‌بس که توسط باکو، مسکو و ایروان در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ امضا شد، مستقر شدند. این توافقنامه به جنگ شش هفته‌ای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد.

روابط بین این جمهوری‌های شوروی سابق از سال ۱۹۹۱، درست زمانی که ارتش ارمنستان وارد ناگورنو-قره‌باغ شد، پرتنش بوده است. درگیری‌های جدید در ۲۷ سپتامبر رخ داد که ادعا می‌شود ارتش ارمنستان به غیرنظامیان و نیروهای طرف مقابل حمله و چند توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه را نقض کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1573624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    19 2
    تک تک این صحبت ها و اتفاقات کاملاً برنامه ریزی شده است. باکو با همفکری ترکیه قصد دارند بهانه تراشی کنند و وارد جنگ جدیدی شده و در نهایت جنوب ارمنستان را تصرف کنند و مرز ایران و ارمنستان را ببندند. در چنین شرایطی وزیر خارجه ترکیه به ایران سفر کرده و قصد دارد با وعده های پوچ و توخالی ایران را از اقدام در این زمینه منصرف کند. ننگ بسته شدن مرز و ایران و ارمنستان از معاهده ترکمانچای هم بیشتر است.
    • علی DE ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 0
      برو لالا کن افرین پسر خوب