تاکید مشاور رییس‌ جمهوری بر توجه به حقوق اقلیت‌های دینی/ کاهش جمعیت ادیان توحیدی قابل تأمل است

ایرنا نوشت: مشاور رییس‌ جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بر ضرورت توجه به حقوق اقلیت‌های دینی در کشور تاکید کرد.

ماموستا عبدالسلام کریمی در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تمام پیام‌آوران بزرگ آسمانی آمده‌اند تا بشر را به اخلاق و تسلیم امر خدا شدن، دعوت نمایند.

 وی در این دیدار که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: همه ما پیروان ادیان توحیدی باید تسلیم امر خدا باشیم. همانگونه که همه پیامبران ادیان الهی در اصول و رعایت اخلاق متحد و یگانه بودند شایسته است ما پیروان ادیان نیز زیست و تعامل مسالمت‌آمیز داشته‌ باشیم و با یکدیگر بر اساس عدل و انصاف و اخلاق حسنه رفتار نماییم.

ماموستا کریمی در ادامه به پایین آمدن نرخ جمعیت ایرانیان پیرو ادیان توحیدی اشاره کرد و افزود: کاهش جمعیت ادیان توحیدی در سالیان گذشته قابل تأمل است که باید بدان توجه جدی داشت.

 وی یادآورشد: رویکرد انقلاب اسلامی عدالت محوری و جهانشمولی است بنابراین باید بر اساس عقلانیت و عدالت اجتماعی حرکت کنیم نه احساسات و تعصبات قومی و فرقه‌ای.

تاکید مشاور رییس‌ جمهوری بر توجه به حقوق اقلیت‌های دینی/ کاهش جمعیت ادیان توحیدی قابل تأمل است

مشاور رییس جمهوری با اشاره به اینکه اقلیت‌های دینی در انقلاب‌اسلامی و دوران دفاع مقدس در کنار برادران مسلمان خود حضور داشتند و شهیدان عزیزی را تقدیم جمهوری‌اسلای ایران نمودند، بیان داشت: همانگونه که خون تمام اقوام ایرانی و پیروان ادیان توحیدی در انقلاب و دوران دفاع مقدس از مرزهای این میهن اسلامی دفاع کرد، ما نیز اعتقاد کامل داریم در چارچوب قانون اساسی، همه ایرانیان عزیز از هر قوم، دین و مذهبی می‌بایست در اداره کشور شریک، سهیم و دخیل باشند.

کریمی با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی همه ایرانیان است، افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران میثاق همه کسانی است که دل در گرو این میهن سرافراز و تمدن نوین اسلامی دارند. بنابراین باید مشارکت همه ایرانیان براساس قانون اساسی رعایت شود و از طرفی همه اقوام، ادیان و مذاهب نیز باید تابع قانون اساسی کشور باشند.

ماموستا کریمی افزود: مطالبات و خواسته‌های به حق و قانونی همه ایرانیان براساس مفاد قانون اساسی و بیانات مکرر رهبر فقید انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری باید پیگیری شود و ما در این مشاورت از طرف رییس جمهوری، موظف هستیم که مطالبات قانونی را پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد:مشکلات و دغدغه‌های ایرانیان عزیز پیرو ادیان توحیدی را با مشورت شما نمایندگان ایرانیان عزیز پیرو ادیان توحیدی، استخراج خواهیم کرد و با همفکری و همدلی فرهیختگان و نخبگان جامعه، راهبرد و راهکار مناسبی برای حل آنان خواهیم یافت.

روبرت بگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در این دیدار گفت: بنده وقتی متوجه شدم که رییس جمهوری یک شهروند فرهیخته از اقلیت‌های مذهبی را به عنوان مشاور خویش برگزیده، بسیار خرسند شدم.

بگلریان با بیان اینکه نوع نگاه پیروان ادیان توحیدی به دولت، نیازمند بازآفرینی است، گفت: این جمله که اقلیت‌های دینی برای ما یک فرصت هستند نیازمند بازتعریف و ایضاح مفهومی است.

همایون سامه‌یح؛ نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: ما جامعه کلیمیان چند مطالبه اصلی داشتیم که به دو مطالبه مهم و اصلی‌مان، پاسخ مثبت داده شده و امیدواریم مابقی مطالباتمان توسط جنابعالی حل و فصل شود.

وی از کریمی خواست یکی از مشاوران خود را از میان اقلیت‌های دینی منصوب نماید.

سامه‌یح افزود: پیگیری مسائل و مطالبات اقلیت‌های دینی هم انسجام آفرین است و هم رابطه جامعه ادیان با دولت را تقویت می‌کند. در ضمن این قبیل اقدامات در راستای منافع ملی است و در محافل بین‌المللی و مباحث حقوق بشری نیز به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

آرا شاوردیان نماینه ارامنه تهران و شمال ایران نیز دراین جلسه بیان داشت:پرسش اصلی ما این است که این مشاورت چه کمکی به جامعه ارامنه و پیروان ادیان توحیدی خواهد کرد.آیا از مراکز فرهنگی ـ علمی پیروان ادیان توحیدی، حمایت‌های معنوی انجام می‌شود؟

وی افزود: اینکه شما از جامعه اقلیت‌ مذهبی هستید و به عنوان مشاور رییس جمهوری انتخاب شدید، بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم در این دوران جدید اقدامات مثبت و تأثیرگذاری انجام گیرد.

شاری انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری ـ کلدانی هم در این دیدار گفت: انتظار ما از دولت و از این مشاورت اقوام و اقلیت‌ها آن است که از کرامت انسانی و حقوق عمومی پیروان ادیان توحیدی به طور کامل مورد حمایت واقع شوند.

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: در کلیات بحث، همه ما نمایندگان پیروان ادیان توحیدی، همراه نظام هستیم. گرچه به لحاظ جمعیتی، جمعیت ما رو به کاهش است و این خود زنگ خطر جدی است اما همین جمعیت موجود نیز تأثیرگذار و نقش آفرین است.

۲۳۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1574952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =