واکنش‌های بین‌المللی به مخالفت لیبی با نامزدی قذافی

ایسنا نوشت: تصمیم کمیسیون انتخابات لیبی درباره مخالفت با نامزدی سیف الاسلام قذافی در انتخابات واکنش طرف‌های مختلف و در رأس آنها روسیه و آمریکا را به همراه داشت.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای نسبت به تصمیم کمیسیون انتخابات لیبی درباره مخالفت با نامزدی سیف الاسلام قذافی در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است: جالب است که تعدادی از فعالان برجسته لیبی از فهرست نامزدهای انتخاباتی که قرار است ۲۴ دسامبر برگزار شود، حذف شده‌اند. صحبت‌هایی در این زمینه از جمله درباره سیف الاسلام قذافی وجود دارد که طبق نظر سنجی‌های مردمی محبوبیت او در حال افزایش است.

زاخارووا همچنین گفت: این تبعیض نگرانی خاصی را ایجاد می کند؛ چراکه ما همیشه خواستار حقوق برابر برای مشارکت در روند انتخابات برای نمایندگان همه محافل سیاسی  و اجتماعی لیبی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که نمی‌توان ملت لیبی را از حق انتخاب افرادی که آنها را شایسته‌تر می‌دانند، محروم کرد.

سفارت آمریکا در لیبی نیز پس از انتشار اخباری مبنی بر ممانعت افراد مسلح از سیف الاسلام قذافی برای اعتراض به حذف او از گردونه رقابت انتخاباتی در بیانیه‌ای نسبت به اقدامات خشونت آمیز مرتبط با انتخابات در این کشور ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا بر ضرورت حمایت از روند انتخابات در لیبی تأکید دارد و نگرانی‌های هیئت اعزامی سازمان ملل به این کشور درباره خشونت در این زمینه را درک می‌کند.

سفارت آمریکا در ادامه آورده است: حمله به تأسیسات قضایی یا انتخاباتی، کارکنان قضایی یا انتخاباتی صرفاً یک عمل مجرمانه و قابل مجازات توسط قوانین لیبی نیست، بلکه حق لیبیایی‌ها برای مشارکت در روند سیاسی را تضعیف می‌کند.

در همین حال، هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی نیز در بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات روز پنج‌شنبه لیبی و محاصره دادگاه استیناف "سبها" توسط افراد مسلح و ممانعت آنها از تشکیل جلسه آن برای رسیدگی به درخواست تجدیدنظر سیف الاسلام قذافی علیه محرومیت وی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری لیبی واکنش نشان داد.

این هیئت نسبت به حمله به دادگاه مذکور ابراز نکرانی و تاکید کرد که سازمان ملل به شدت هرگونه اقدام خشونت‌آمیز مرتبط با انتخابات را محکوم می‌کند.

هیئت سازمان ملل در ادامه خواستار برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه بر اساس نقشه راه کنفرانس گفت‌وگوی سیاسی لیبی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت شد.

در همین راستا، شبکه "الجماهیریه" لیبی نیز اعلام کرد که خالد الزائدی، وکیل قذافی پیش از حمله مسلحانه به دادگاه استیناف سبها و بیرون کردن قضات و کارکنان از آن، رسید درخواست تجدیدنظر خود را به موقع دریافت کرد.

این شبکه در سایت رسمی خود تصویری از وصول درخواست تجدید نظر انتخاباتی دریافتی وکیل سیف الاسلام قذافی را منتشر کرد.

خالد الزائدی پیشتر گفته بود که یک گروه مسلح دادگاه استیناف شهر سبها را بستند، چراکه قرار بود در این دادگاه اعتراض به تصمیم کمیسیون عالی انتخابات برای رد صلاحیت موکلش بررسی شود.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =