آیا سندبلاست بهترین روش مات کردن شیشه است؟

همانطور که می دانید جهت مات کردن شیشه از دو روش استفاده از برچسب های مخصوص و یا سندبلاست شیشه استفاده می کنند.

می خواهیم بدانیم عملیات سندبلاست که یکی از روش های مات کردن شیشه است چیست و مزایا و معایب هرکدام از روش های مات کردن شیشه را بررسی نماییم.

سندبلاست چیست؟

سندبلاست روشی است که به وسیله پاشش با فشار بالای شن و ماسه های مخصوصی نظیر سیلیس، مسباره و ... بر روی سطوح مختلف فلزی و غیر فلزی ، آلودگی ها و زنگ زدگی های سطوح را پاکسازی می کنند و اصطلاحاً آن سطح را زیر سازی کرده و جهت عملیات بعدی که می تواند پاشش رنگ بر روی سطح باشد آماده می کنند.

این پاشش با فشار مواد ساینده نظیر شن و ماسه های مخصوص سبب کنده شدن آلودگی ها، چربی ها و ... که طی مرور زمان روی سطوح مختلف چسبیده اند می شود و همچنین  باعث ایجاد خط و خش هایی روی سطوح شده تا کیفیت و چسبندگی عملیات بعدی که رنگ کاری می باشد را تضمین می نماید.

همین خط و خش ها و اثراتی که از عملیات سندبلاست روی سطوح برجای می ماند سبب شده است تا کارآیی های سندبلاست از حذف آلودگی های سطوح فراتر رفته و در ایجاد حکاکی روی سطوح نیز از روش سندبلاست استفاده نمایند.

سندبلاست شیشه چیست؟

یکی از روش های مات کردن شیشه و ایجاد حکاکی روی شیشه، سندبلاست شیشه است که با پاشش شن و ماسه های مخصوص ،  از طریق نازل سندبلاست بر روی شیشه، سطح شیشه را مات می کنند و یا تصاویر زیبایی روی شیشه حکاکی می نمایند.

سندبلاست روی سطح شیشه بر روی انواع شیشه امکان پذیر است ولی برای حفظ کیفیت و جلوگیری از لب پر شدن و آسیب دیدن شیشه ، برای سندبلاست شیشه از شیشه های سکوریت استفاده می کنند.

کاربردهای سندبلاست شیشه کدام است؟

شیشه های بالکن، حمام و سرویس بهداشتی و پنجره های دوجداره ساختمان را می توان با روش سندبلاست مات کرد.

در مجتمع های تجاری و سازمان ها جهت جداسازی فضای کار از پارتیشن شیشه ای استفاده می شود که برای مات کردن و حکاکی لوگوی شرکت روی آن ها می توان از روش سندبلاست استفاده کرد.

مات کردن شیشه سام بلاست

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم برای مات کردن شیشه از برچسب های مات کن شیشه نیز استفاده می کنند که در ادامه می خواهیم معایب و مزایای هر کدام را ذکر نماییم .

مزایا و معایب برچسب شیشه مات کن

یکی از مزایای برچسب های مات کن شیشه، هزینه آن ها می باشد که در مقایسه با سندبلاست شیشه بسیار پایین تر است. همچنین می توان به دلخواه پس از مدتی برچسب را عوض کرد و طرحی جدید روی شیشه چسباند.

ولی این کار معایبی هم دارد که از آن جمله می توان به کیفیت پایین این برچسب ها، عمر کم،  برجسته نبودن آن ها و حباب افتادن زیر برچسب اشاره کرد. همچنین این برچسب ها نیاز به مراقبت دارند و بعد از مدتی کم کم از شیشه جدا می شوند و احتیاج به تعمیر و یا تعویض دارند.

مزایای سندبلاست شیشه

مات کردن شیشه به وسیله سندبلاست مزایایی نظیر عدم نیاز به مراقبت و عمر طولانی آن دارد. همچنین وقتی سطح شیشه به وسیله سندبلاست مات می شود یا روی آن حکاکی می شود، چون به وسیله پاشش با فشار شن و ماسه های مخصوص این کار انجام می شود روی سطح شیشه خط و خش هایی می افتد که سطح شیشه دارای برجستگی هایی می شود و این عمل ، کیفیت کار را بسیار بالا می برد.

معایب سندبلاست شیشه

هزینه سندبلاست شیشه بسیار بالاتر از برچسب های شیشه مات کن می باشد.

انجام سندبلاست روی شیشه تقریباً ۱۰ – ۱۲ روز کاری زمان می برد ولی مات کردن شیشه با برچسب نهایتاً یکی دو روزه انجام می شود.

از نکات دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که پس از سندبلاست شیشه و حکاکی یا مات کردن آن، دیگر امکان تغییر طرح روی آن شیشه را نداریم و اگر تصمیم به تغییر طرح روی شیشه بگیریم باید روی شیشه جدیدی این کار را انجام دهیم.

و نکته آخر اینکه برای سندبلاست شیشه باید شیشه ها از محل خود بازشده و تا کارگاه سندبلاست، حمل شود و پس از اتمام عملیات سندبلاست مجدداً به محل قبلی برگشته و در جای خود نصب شود ولی برای استفاده از برچسب شیشه مات کن دیگر نیازی به باز کردن و حمل شیشه ها نیست و این کار در محل انجام می شود.

هزینه های سندبلاست شیشه

هزینه سندبلاست کردن شیشه به طرح شما بستگی دارد. گاهی فقط می خواهید روی شیشه یک طرح لوگوی شرکت را حاکی کنید ولی بعضی اوقات لازم است که تمام شیشه را به وسیله سندبلاست مات کنید. اندازه طرح و پیچیدگی و ساده بودن طرح روی هزینه و قیمت سندبلاست شیشه تأثیر گذار می باشد.

نکات زیر روی قیمت تمام شده سندبلاست شیشه تأثیر گذاتر هستند :

  • ابعاد شیشه 
  • نوع طراحی
  • مقدار مات شدن شیشه
  • رنگ شیشه
  • رنگ طرح
  • طراحی لوگو
  • هزینه باز کردن شیشه ها توسط نصاب
  • هزینه انتقال شیشه ها به کارگاه با وانت مخصوص حمل شیشه
  • هزینه انتقال شیشه ها به محل شما با وانت مخصوص حمل شیشه
  • هزینه نصب شیشه ها توسط نصاب

سندبلاست شیشه سام بلاست

روش سندبلاست سطوح شیشه ای

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، سندبلاست باعث ایجاد خط و خش هایی روی سطح مورد نظر می شود. حال برای اینکه بتوانیم روی سطوح شیشه ای طرح هایی را حکاکی کنیم و یا شیشه را به وسیله روش سندبلاست مات کنیم مراحلی در پیش رو داریم که در ادامه آن ها را بیان می کنیم :

  1. برای انجام عملیات سندبلاست روی شیشه باید سطوحی که می خواهیم دست نخورده باقی بمانند بپوشانیم و نواحی که قصد حکاکی رو آن را داریم باز بگذاریم تا با برخورد مواد ساینده، جای طرح روی شیشه باقی بماند.
  2. ابتدا ابعاد و اندازه قطعه شیشه ای که می خواهیم حکاکی روی آن انجام دهیم را انتخاب می کنیم.
  3. در مرحله بعد طرح مورد نظرمان را که روی برچسب طراحی کرده ایم روی شیشه مورد نظر می چسبانیم. بین شیشه و برچسب بایستی  سعی شود که هیچ حباب هوایی وجود نداشته باشد. دقت کنید برچسب باید به گونه ای باشد که بعد از عملیات سندبلاست بتوان آن را از روی شیشه جدا کرد. برای اینکه طرح موردنظر به راحتی دیده شود بهتر است که از برچسب های شفاف استفاده شود.
  4. در مرحله بعد برش قسمت های سفید رنگ تصویر با استفاده از چاقوی تیز و دقیق را انجام می دهیم.
  5. قسمت هایی را که برش خورده است را جدا می کنیم.
  6. حال سطح شیشه ما آماده سندبلاست شدن است؛ شروع به سند بلاست کردن می کنیم و پس از پایان کار، برچسب ها را از روی شیشه جدا می کنیم.

نتیجه گیری : برای مات کردن شیشه ، بسته به آن مکان و کاربری که شیشه مورد استفاده دارد، می توان از روش های سندبلاست شیشه یا استفاده از برچسب های مات کن شیشه استفاده کرد. برای انتخاب نوع روش مات کردن شیشه باید به هزینه ها و کاربری شیشه توجه کنیم و با در نظر گرفتن مزایا و معایب هرکدام، بین سندبلاست کردن شیشه یا استفاده از برچسب های شیشه مات کن یکی را انتخاب کنیم.

منبع سام بلاست : فروش تجهیزات سندبلاست و رنگ  https://samblast.ir

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577430

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =