کارشناس روس: موفقیت برجام تنها یک شرط دارد

ایرنا نوشت: «ایرینا فئودوروا» کارشناس امور بین المللی موسسه شرقشناسی آکادمی علوم روسیه، لازمه به نتیجه رسیدن و موفق بودن مذاکرات وین برای لغو تحریم های غیرقانونی علیه ایران را تغییر رویکرد رفتار آمریکا دانست.

فئودوروا روز دوشنبه در مسکو گفت: مساله بزرگ مذاکرات آمریکا چه در مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران و مذاکرات درباره مسائل دیگر جهانی، زورگویی و مواضع برتری جویانه واشنگتن است که مذاکره با این کشور را دشوار و در مواردی بسیار پیچیده می کند.  

کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی روسیه گفت: آمریکا نمی خواهد با هیچ کشوری مذاکرات برابر انجام دهد و به همین دلیل گفت و گوهایی که بین واشنگتن و کشورهای بزرگی مانند روسیه و چین انجام می گیرد، در بسیاری موارد با تنش هایی همراه می شود یا این تنش ها بعدها رخ می دهد و به این دلیل می توان نتیجه گیری کرد که آمریکایی ها مذاکره کنندگان خوبی نیستند.

به گفته وی، این مساله بزرگ در مذاکرات وین نیز می تواند خودنمایی کرد و به احتمال زیاد طرف آمریکایی با پیش شرط هایی به این مذاکرات می آید که مورد قبول طرف دیگر نباشد.  

وی با انتقاد از رفتار آمریکا در مسائل مختلف اظهار داشت: مقام های آمریکایی در بسیاری مسائل مانند طلبکاران رفتار می کنند که گویا همه به آنها مدیون هستند و دوست دارند مانند قاضی رفتار کنند که در مسائل مهمی همچون دموکراسی و حقوق بشر داوری می کنند و بسیاری در جهان از این رویکرد خودبزرگبینانه بیزار هستند و معتقدند که آمریکا در موقعیتی نیست که چنین رفتار کند.  

فئودوروا گفت: آمریکا خود مسائل متعددی دارد و بهتر است به حل مسائل کشور خود ازجمله رفع تبعیض های نژادی و برطرف کردن نابرابری های عظیم اجتماعی بپردازد.  

مذاکرات ایران با کشورهای گروه ۱+۴ پس از چندین ماه وقفه قرار است امروز در وین از سرگرفته شود. این اولین مذاکرات برجامی ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی است که در سطح معاونان وزیر امور خارجه انجام می شود.


اعضای گروه ۱+۴ آمریکا را متقاعد کنند 

فئودوروا در ادامه مصاحبه گفت که کشورهای عضو گروه ۱+۴ باید آمریکا را برای تغییر رویکرد خود در دور جدید مذاکرات وین متقاعد کنند و این وظیفه بسیار مهمی است که در صورت کوتاهی در تحقق آن، موفقیت مذاکرات بسیار بعید بنظر می رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که روسیه و چین که از حقوق ایران برای اجرای برنامه هسته ای صلح آمیز حمایت می کنند، در مذاکرات وین در برابر زیاده طلبی های آمریکا و طرف های غربی متحد و حامی این کشور که در بسیاری موارد به پیروی کورکورانه از سیاست های کاخ سفید می پردازند، بایستند.  

کارشناس روس با بیان اینکه ایران فقط با مذاکرات منتهی به نتایج معین موافقت می کند، افزود: ایران انتظار دارد که تحریم های غیرقانونی اعمال شده از سوی آمریکا در مورد این کشور لغو شود و در صورتی که این خواسته کاملا منطقی تهران برطرف نشود، با ادامه مذاکرات موافقت نمی کند.

فئودوروا گفت: مقام های ایرانی اعلام کرده اند که در گام های خود برای موفقیت مذاکرات مصمم هستند و اگر طرف دیگر مذاکرات شامل آمریکا که از برجام خارج شده و تحریم های در نقض تصمیمات شورای امنیت وضع کرده از موضع منطقی وارد شود، این دور از مذاکرات می تواند نتایج مثبتی داشته باشد و به همین دلیل طرف های مذاکره کننده باید برای دستیابی به چنین نتایجه ای تلاش های خود را متمرکز کنند.

این کارشناس موسسه شرق شناسی روسیه با اشاره به قیمت بالای نفت و گاز در بازار جهانی و فشار افکار عمومی آمریکا به جو بایدن رئیس جمهوری این کشور بخاطر قیمت بالای سوخت در این کشور گفت که احتمال زیاد دارد طرف آمریکایی در مذاکرات وین رویکرد خود را برای دستیابی به توافق نهایی تغییر دهد و چنین انتظاری در بین کارشناسان وجود دارد.  

علی باقری کنی که ریاست هیات مذاکره کننده ایران در نشست روز دوشنبه با اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا را برعهده دارد. روز شنبه راس هیاتی برای شرکت در دور آتی نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین پایتخت اتریش شد.

مذاکره کننده ارشد ایران پیش از انجام این سفر تصریح کرد که لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    35 12
    فکر نکنم اسرائیل به آمریکا اجازه بدهد تا مذاکرات پیشرفت کند و نتیجه بخش باشد. آمریکا حلقه به گوش و در دست صهیونیست هاست.
  • قنبر IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    17 14
    آره...شما روسها خل وچل تر ازاین حرفا هستید شما اهل سیاست نیستید خدارحمت کند سران شوری سابق را کشور های زیر مجموعه خودش را از نظر نظامی پیشرفته کرد پس این همه نماینده روسیه اصرار داشت فوری ایران به مذاکرات برجامی برگردد چه معنایی داشت؟ چرا نماینده روسیه آقای اولیانوف اصرار به حضور ایران در مذاکرات برجامی جدید داشت؟ لطفاً برابر این پیام از روسیه توضیح خواسته شود
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      10 4
      قنبرجونم ، دیدگاه آمریکا و روسیه در برگشت به برجام لعنتی و مذاکرات دو چیز متفاوت است . منظور روسیه عمل به بندهای توافق قبلی است که به نظر ایران نزدیک است . اما نظر آمریکا اضافه کردن بندهای موشکی و .... به آن می باشد که چراغ سبز آنرا دولت بی تدبیر و امید کش به آنها داده است . در ضمن روسیه خوب می داند که نباید ایران در برابر قدرت آمریکا ضعیف شود چون تقویت و حضور آمریکا در خلیج فارس و منطقه خاورمیانه مرگ امپراتوری روسیه را رقم خواهد زد .
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    25 4
    کاش مذاکرات شکست بخوره ببینیم طرفهای مذاکره چه غلطی میکنن
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    12 11
    ببین از طرف داخل کشور هم نباید چوب لای چرخ بزارند و موجب خوشحالی اسراییل نامشروع بشن هر طوری شده باید برای کوری چشم اسراییل و انزوای اسراییل توافق را انجام بدهند تا صهیونیستها منزوی شوند خواهشا کمک کنید برجام احیا بشه مرگ بر اسراییل جنایتکار و ضد برجام
    • قنبر IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 1
      آخ.آخ...عزیزم تورا خدا چرا اینقدر بد فکر می کنیم والا اسرائیل عددی نیست.خواهشأ.خواهشا از اسرائیل حرف نزنیم.چرا ازمورچه می هراسیم والا انگلستان خبیص بدتر از آمریکاست.نگاه کنید... کشورهای عربی مستعمره انگلستان هستند اختیاری از خودشان ندارن.انگلستان بود سردار دلها را ترور کرد انداخت بگردن ترامپ.اگر انگلیس نامرد از اسرائیل حمایت نکند آمریکا خری به حرفهای سران اسرائیل باز نمی کند.انگلستان.امریکا طرف اصلی هستند چوب لای چرخ می کنند اروپا جدا هست انشالله اروپاییان حسن نیت دارن شک نکنید.ازطرفی انگلستان با فرانسه بشدت دچار اختلاف شدن بعید است این دفعه فرانسه نقش پلیس بد بازی کند.ما ازطرف اروپا مطمئن هستیم ازطرف روسیه وانگلستان هیچ امیدی نداریم.مگر یادتان نیست دکتر ظریف چگونه از موش گربه بازی کردن وزیر خارجه روسیه دوره قبل افشاگری کرد.باید مواظب روسیه وانگلستان بود.اگر توافق به نتیجه نرسید باید سفیر روسیه وانگلستان ازایران اخراج شوند.والسلام
  • حسین IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    17 6
    اون کارشناس روس داره میگه ب سراحت هم میگه مذاکره با آمریکا بی فایده است وقت تلف گردنه روشن داره میگه آمریکا برتری طلبه خیلی متکبره از موضع برابر ب مذاکره نمی نگرد ب همین خاطر است که مذاکره با آمریکا آب در هاونگ کوبیدن است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    22 7
    اگر روسیه دست از سر ما بردارد همه چی درست می شود
    • مهدی IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      4 0
      روسیه و باقیشون برعکس ما دنبال رفاقتو معرفت نیستنو فقط منافع کشورشون براشون الویته اما ما دائم دنبال اقدامات احساسی هستیم برای همینه که بهمون میگن جهان سوم
  • معین کسرایی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    12 3
    مذاکره کیلو چند گفتنیها گفته شد
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    29 4
    روسیه طرفداری از آمریکا و اروپا را رها نمیکنه اخر خنجرش به ایران میزنه
  • کرار IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    12 16
    آقا یکی به روسیه بگه درباره ایران حرف نزنه آخه یه مشت غربزده وعاشق چشم آبی ها بهشون برمیخوره آخه روسیه باعث وبانی: کودتای ۲۸مردادو سرنگونی مصدق،۴۲سال تحریم ظالمانه ملت ایران،تحریم دارو وندادن داروبه بیماران سرطانی،کمک همه جانبه به صدام درجهت کشتاررزمندگان ومردم مظلوم ایران،ترور حاج قاسم عزیز و... هست آمریکا اصلا گناهی نداره که تمام بدبختی های ما ازروسیه است خجالتم خوب چیزیه آمریکاپدرمارودرآورده باروس دشمنیم عجب مردمی داریم
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    6 1
    خوب آمریکا تکبر داره شما چرا حرف آمریکا رو گوش میکنید خوب شماها هم زیر علم آمریکا سینه نزنید
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    19 3
    مشکل اصلی روسیه است اگرکنارمیرفت همه چیزدرست می شد روباه مکاربزرگ ترازانگلیس لعنت برپوتین که ایران رابیچاره کرد
  • FR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    نه خانم فعلا شما کیف میکنی از آب گل آلود ماهی میگیری
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    بنام خداوند قادر و توانا. مقامات امریکایی بسیار خودشیفته هستند انهم دلیلش بی عرضگی و نوکر بودن است و تماما تحت یوغ رژیم جعلی یابعبارتی سرکرده ان ناکسان لابی های کینه توز جنایتکارند اما بحول قوه الهی با توجه به اینکه مقامات انگلیس و فرانسه و المان حتی روسیه و چین که خودرا مستقل می دانند از موقعیت خود سواستفاده می کنند اما ایران اسلامی نهایتا این ظاهرا ابر قدرتها را بزانو درخواهد اورد چون نقطه ضعف همگی انها رژیم جعلی اسراییل است که در مشتان اهنین ایرانیان قراردارد .