طی ۵ روز گذشته چقدر سرمایه از بورس خارج شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: شاخص کل، هم وزن و فرابورس این هفته نسبت به هفته گذشته کمتر از ۳ درصد ریزش داشتند و بازار شاهد خروج یک هزار میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی بود.

 بازار سرمایه در این هفته با ریزش همراه بود. از زمان آغاز اصلاح، بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار مثبتی قرار نگرفت. اما با انتشار هر خبر منفی، بازار سرمایه نیز ریزش کرد و تحلیل پذیری شاخص‌های بورسی نیز کاهش یافته است. در هفته گذشته نیز بورس با اُفت ۳.۸ درصدی روی پله یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد قرار گرفت.

حال برای بررسی وضعیت بازار سرمایه طی این هفته به گفت‌وگو با کارشناسان پرداختیم.

کورش آسایش کارشناس بازار سرمایه گفت: روند بازار سرمایه در این هفته نیز نزولی بود. مدتی است که اعتماد نسبت به بازار سرمایه از بین رفته و از طرف دیگر وعده‌های وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی از جمله کاهش در نرخ بهره بین بانکی بر خلاف گفته‌هایشان صورت گرفته است.

طی ۵ گذشته روز چقدر سرمایه از بورس خارج شد؟

خروج حدود یک هزار میلیارد تومان در ۵ روز معاملاتی

او گفت: در حال حاضر راهکار عملی در جهت حمایت از بازار سرمایه صورت نگرفته و اکثر تحلیلگران حرفی برای گفتن ندارند. شاخص کل حدود ۳.۸ درصد، شاخص هم وزن ۴.۳ درصد و شاخص فرابورس نیز ۳.۸ درصد کاهش یافته است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: طی این هفته به طور نسبی هر روز خروج پول افراد حقیقی را از بازار شاهد بودیم و شاهد خروج یک هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان از پول افراد حقیقی از بازار بودیم.

آسایش گفت: در این هفته صنایع وضعیت خوبی نداشتند و فقط برخی از تک سهم‌ها بابت اخبار مثبت و افزایش سرمایه صعودی بودند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر روز بازار شروعی سبز داشت، اما در ادامه روند فشار فروش در بازار افزایش می‌یافت و شاخص کل با منفی بسته می‌شد. همچنین در این هفته منتظر تجدید نظر در قیمت گذاری خودرو و لیدر شدن صنعت خودرو در بازار سرمایه بودیم که این اتفاق رخ نداد و بازار با فشار فروش همراه شد.

آسایش گفت: در هفته گذشته با انتشار خبر کرونای آفریقای جنوبی، بازارهای جهانی منفی شدند و بازار سرمایه نیز همراه با اُفت بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار گرفت و روندی نزولی را طی کرد.

وحید قاسمی کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته، بازار سرمایه تحت تاثیر مذاکرات برجام به روند نزولی ادامه داد و شاخص کل با اُفت ۴ درصد و شاخص هم وزن با ۵ درصد اُفت به کارخود پایان دادند.

عدم تاثیر پذیری بازار سرمایه از اخبار مثبت

قاسمی گفت: بازار سرمایه معمولا نسبت به رشد نرخ دلار واکنش مثبت نشان می‌دهد. در این هفته بورس نسبت به افزایش نرخ دلار بی تفاوت بود و به روند فرسایشی خود ادامه داد.

او گفت: ارزش معاملات به رقم نگران کننده ۳ هزار میلیارد تومان رسید و گویا هنوز بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران قصد دارند، تماشا کننده بازار باقی بمانند. البته سرمایه گذارانی که این هفته در نقش معامله گر در بازار حضور داشتند، تحت تاثیر شروع مذاکرات برجامی و به امید به نتیجه رسیدن آن با توجه به کاهش نرخ دلار از اواسطه هفته به جای صنایع دلاری به صنایع ریالی روی خوش نشان دادند.

قاسمی گفت: در این هفته یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته حدود سه برابر رشد داشته است.

بی تفاوتی مسئولان نسبت به بورس

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه گفت: شدت بی اعتمادی و خروج نقدینگی در بازار سرمایه به حدی است که اخبار خوب مثل افزایش قیمت‌های جهانی تاثیری بر بازار سرمایه ندارند، اما اخبار منفی تاثیر عمیقی بر بازار سرمایه می‌گذارند.

او گفت: هم اکنون هنوز متولیان بازار سرمایه اعتماد سرمایه گذاران را جلب نکردند و بسیاری از نهادهای مالی که بر بازار سرمایه تاثیرگذار هستند، در حال تغییر مدیریت هستند و یا مدیرهای جدیدی که وارد شدند، هنوز بر سیستم مسلط نیستند که سبب شده بازار ما فعلا دغدغه اصلی مسئولان نباشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در بازار سرمایه صنعت پیشرویی وجود ندارد. صنایع پیشرو باید صنایع کامودیتی محور و صادرات محور با اقبال ۲ – ۳ روزه باشند، اما با وجود افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ دلار ما شاهد حباب در این صنایع به دلیل قطع برق در زمستان و بسیاری از عوامل دیگر نیستیم.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =