پوتین و اردوغان درباره اوضاع قفقاز و اوکراین گفتگو کردند

ایرنا نوشت: دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد: در گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان، مسائل مهم دوجانبه از جمله موضوعات مربوط به همکاریهای دو کشور در بخش انرژی و کشاورزی بررسی شد و سران دو کشور توافق کردند در مورد مقدمات برای برگزاری اجلاس شورای عالی همکاریهای روسیه و ترکیه که قرار است اوایل سال آینده برگزار شود، دستورات لازم بدهند.

به درخواست رئیس جمهوری ترکیه، پوتین اطلاعاتی در مورد نتایج دیدار سه جانبه اخیر سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان که روز ۲۶ ماه نوامبر در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه برگزار شد، ارائه کرد.

در جریان دیدار سه جانبه سوچی، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برای همکاری در تامین ثبات منطقه و نیز ایجاد ساز و کاری برای علامت گذاری مرزی بین دو کشور توفق کردند. علاوه بر آن دو طرف بر عزم خود برای حل مسائل مربوط به احیای مسیرهای اقتصادی و جاده های مواصلاتی در قفقاز جنوبی تاکید کردند.

اردوغان با تاکید بر اهمیت تلاش های میانجی گرانه روسیه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستار افزایش هماهنگی بین آنکارا و مسکو ازجمله با استفاده از امکانات مرکز کنترل بر آتش بس در قره باغ تحت نظارت روسیه و ترکیه تاکید کرد.

پوتین و اردوغان از سطح همکاریها برای تثبیت اوضاع سوریه و آغاز روند صلح در این کشور ابراز خرسندی کرده و خاطرنشان کردند که نظامیان دو کشور همچنان در منطقه امن ادلب و مناطق ماورای فرات به اقدامات مشترک ادامه خواهند داد.  

 دو طرف در مورد مساله لیبی هم  بر غیرقابل جایگزین بودن روند حل و فصل سیاسی با میانجی گری سازمان ملل تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند که انتخابات ملی در این کشور در روز ۲۴ ماه دسامبر با موفقیت برگزار شود.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه در گفت و گو در خصوص اوکراین، بر اجرای کامل توافقنامه مینسک مورخه سال ۲۰۱۵ و سایر توافق های بدست آمده برای حل و فصل بحران در این کشور تاکید کردند.

پوتین در همین حال گفت که کی یف به سیاست های مخرب ادامه می دهد که منجر به ناکامی توافقنامه مینسک می شود و اقدامات تحریک آمیز ارتش اوکراین در منطقه مناقشه ازجمله با استفاده از پهبادهای بایراکتار حاکی از این مساله است.

وی تصریح کرد که کی یف باید از هرگونه تلاش برای استفاده از زور برای حل مناقشه دونباس صرف نظر کند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =