۱ نفر
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
نفوذ موریانه‌ای اسرائیل در کشورهای عربی

آنچه که در کانون عادی سازی رابطه میان رژیم های عربی و اسرائیل مورد توجه شدید حکام عرب قرار دارد فرهنگ سازی مقوله پذیرش این رژیم غاصب به عنوان یک کشور تاثیرگذار منطقه ای است که در واقع زمینه نفوذ موریانه ای رژیم صهیونیستی در جوامع عربی را فراهم می کند.

مرحوم احمد فواد نجم، شاعر طنز پرداز مردمی مصر "۱۹۲۹- ۲۰۱۳" سه کلید واژه را به عنوان هویت واقعی رژیم های عربی تعریف کرده است.

او که در جهان عرب به عنوان دعبل خزاعی معاصر مشهور است ۳ کلید واژه هم قافیه " عروش-تاج وتخت ها- کروش – شکم های برامده و قروش – معادل مال و ثروت" را هویت برخی رژیم های امروز عربی تلقی می کرد.

از این رو این شاعر مردمی همواره به دلیل هجو حکام عرب که با رژیم صهیونیستی رابطه بر قرار کرده اند بارها از سوی محاکم قضایی چه در مصر و چه در خارج مصر تحت تعقیب قرار گرفته بود.

او در قصائد هجوی خود بارها حکام عرب را به مثابه مترسک هایی توصیف کرده که تنها ملتهای خود را می ترسانند اما خود ابزار دست قدرت های خارجی هستند.

وی درعین حال در طول ۴ دهه گذشته در وصف انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی لبنان قصائد حماسی زیادی سرود و از این رو بیشتر رهبران کشورهای عرب بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس ورود او را به کشورهای خود ممنوع کرده بودند.

صرف نظر از هزلیات این شاعر پر آوازه مصری واقعیت موجود حکام عرب و مسابقه این حکام برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی دورنمای تاریکی از فضای داخلی جوامع عربی ترسیم می کند.

 اقدام امارات، بحرین، سودان و مغرب در برقراری رابطه آشکار سیاسی و امنیتی با رژیم صهیونیستی بستر کاملا مناسبی برای نفوذ خزنده این رژیم در شمال آفریقا و جنوب خلیج فارس ایجاد کرده است.

به اتکاء همین بستر است که اخیرا نفتالی بنت نخست وزیر رژیم اسرائیل دستور مصادره منازل مسکونی فلسطینیان و احداث چندین شهرک یهودی نشین در اطراف قدس شرقی را صادر کرد.

خیز بلند رژیم صهیونیستی برای بهره گیری از منابع فسیلی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و بسترسازی برای ارتقاء سطح تبادل تجاری بین این رژیم و کشورهای خلیج فارس بخشی از رویاهای رهبران اسرائیل تلقی می شود.

شیمون پرز رئیس سابق رژیم اسرائیل پیش بینی کرده بود که در چارچوب عملیاتی شدن طرح خاورمیانه بزرگ، رژیم صهیونیستی قادر خواهد شد تا سال۲۰۳۵ حجم تبادل تجاری خود را با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به سالانه تا میزان ۷۰ میلیارد دلار برساند.

آخرین کشوری که اخیرا با رژیم صهیونیستی رابطه خود را آشکار و یک توافقنامه امنیتی و نظامی با این رژیم امضاء کرد پادشاهی مغرب بود.

آنچه که در کانون عادی سازی رابطه میان رژیم های عربی و اسرائیل مورد توجه شدید حکام عرب قرار دارد فرهنگ سازی مقوله پذیرش این رژیم غاصب به عنوان یک کشور تاثیرگذار منطقه ای است.

قبل از عادی سازی رابطه سیاسی حکام عرب ابتدا با تبلیغات رسانه ای قبح عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را از بین برده و سپس تغییرات جهانی و مصالح ملی را به عنوان بخشی از ضروریات برقراری رابطه با اسرائیل تلقی می کنند.

اتحادیه عرب که زمانی چتر حمایتی ملت فلسطین تلقی می شد امروز با انتخاب احمد ابوالغیط به عنوان دبیر کل این اتحادیه نه تنها کمکی به ملت فلسطین نمی کند بلکه عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را تشویق می کند.

از این رو مرحوم احمد فواد نجم بارها در قصائد هجوی خود از اتحادیه عرب " جامعه الدول العربیه " به عنوان اتحادیه عبری یاد می کرده و تاکید داشت که این اتحادیه تنها حضور آریل شارون نخست وزیر جنایتکار اسرائیل را کم دارد...

این اتحادیه تا قبل از  قرار داد کمپ دیوید قانونی را اعمال می کرد که بر اساس آن هر مسافری از هر نقطه جهان که مهر فرودگاه بن گوریون اسرائیل در گذرنامه وی ثبت شده حق ورود به هیچ یک از کشورهای عربی را نداشت.

اما امروز این قانون لغو شده وحتی برخی کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی توافقنامه لغو روادید امضاء کرده اند و این امر در واقع زمینه نفوذ موریانه ای رژیم صهیونیستی در جوامع عربی را فراهم می کند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =