محورهای اصلی گزارش رویترز از گفتگوهای هسته ای در وین

رویترز در گزارشی به قلم جمعی از خبرنگاران خود از جمله پریسا حافظی، یک جمعبندی از اولین دور از مذاکرات صورت گرفته در وین با حضور تیم جدید مذاکره کننده ایرانی به ریاست علی باقری کنی ارائه کرده است که محورهای اصلی آن به شرح ذیل است:

▫️گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا بر سر حفظ معامله هسته ای ۲۰۱۵ ایران تا هفته آینده به تعویق افتاد در حالی که مقامات اروپایی روز جمعه نسبت به درخواست های دولت جدید و تندرو ایران ابراز ناراحتی کردند.
▫️دیپلمات ها می گویند هیات ایرانی پیشنهاداتی ارائه کرده است که باعث تغییراتی فراوان در متنی می شود که با صرف تلاش زیاد در دورهای قبلی بر سر آن مذاکره شده و به گفته مقامات اروپایی ۷۰ تا ۸۰ درصد آن نهایی شده بوده است. 
▫️مقامات ارشد فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه ای گفته اند: ”بیش از ۵ ماه پیش، ایران مذاکرات را قطع کرد. از آن زمان ایران برنامه هسته ای خود را به سرعت پیش برده است. این هفته ایران از پیشرفت دیپلماتیک حاصل شده پس کشید.“ 
▫️به گفته این دیپلمات ها ایران خواستار ”تغییرات عمده ای“ در متن قبلی شده است. ”روشن نیست چگونه این شکاف های جدید را می توان در یک زمان بندی واقع گرایانه برطرف کرد.“
▫️سه قدرت اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان)  نسبت به درخواست های ایران ابراز ”یاس و نگرانی“ کرده و برخی از آنها گفته اند این تغییرات پیشنهادی با مفاد معامله هسته ای ناسازگار است یا فراتر از آنهاست.
▫️اکنون که مزایای هسته ای این معامله به شدت فرسایش یافته برخی مقامات غربی می گویند زمان اندکی مانده که بنیان این معامله به نحوی جبران ناپذیر صدمه ببیند.
▫️امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته است این را محتمل می داند که دور جاری گفتگوها موفقیت آمیز نباشد و تلویحا به امکان شرکت کشورهای بیشتری نظیر کشورهای عرب خلیج (فارس) در بحثی گسترده تر در صورت شکست گفتگوهای وین اشاره کرده است. 
▫️وی در گفتگو با گزارشگران در دبی گفته است: ”به نظرم اگر کشورهای خلیج (فارس)، اسرائیل و همه آنهایی که امنیتشان مستقیما تحت تاثیر است شرکت نکنند دستیابی به توافق بسیار دشوار است.“
▫️رویترز در این گزارش مدعی شده است: موضع آشتی ناپذیرانه علی باقری کنی مذاکره کننده هسته ای ایران این است که از آنجایی که دولت آمریکا این معامله را ترک کرده باید ابتدا از طریق برداشتن تحریم های اعمالی بعد از خروج اقدام کند حتی تحریم هایی که با فعالیت های هسته ای دولت ایران نامربوط بوده و در این مدت اعمال شده اند.
▫️باقری کنی روز دوشنبه در گفتگو با رویترز گفت آمریکا و متحدان غربی آن باید به ایران تضمین بدهند هیچ تحریم تازه ای در آینده علیه ایران اعمال نخواهد شد.
▫️با این حال وی راه را برای گفتگوهای بیشتر باز گذاشت و بنا بر گزارش رسانه های دولتی ایران گفت کشورهای اروپایی می توانند پیش نویس مدنظر خودشان را برای بحث پیشنهاد کنند.
۶۴۶۴
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    این امانوئل مکرون چی میزنه ؟! بازم اومد حرف زد ... " به نظرم اگر کشورهای خلیج (فارس)، اسرائیل و همه آنهایی که امنیتشان مستقیما تحت تاثیر است شرکت نکنند دستیابی به توافق بسیار دشوار است.“ خود فرانسه اضافیه بعدش ... بابا هر چه سریع تر اول دهنتونو آب بکشید و دست ما رو ببوسید :) توافق کنید به نفعتونه اگه فهمیدید ... سفیر سابقتون در آمریکا فهمید شما نه ! به نقل از خبرآنلاین، «جرارد آرود»، سفیر سابق فرانسه در آمریکا : «من از ابتدا درباره احتمال بازگشت به برجام بعد از سه سال فشار حداکثری خوش‌بین نبودم. تنها تصمیم فوری آمریکا در ماه ژانویه می‌توانست این دیوار بی‌اعتمادی را از بین ببرد. الان خیلی دیر است.»
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    خوب، خیال عزیزان راحت شد. با در پیش گرفتن روشهایی نظیر بیانیه خواندن و عوض مذاکره کردن و بده بستان امتیازات به نحوی که منافع ملی ایران تامین شود، نطق کردن در مورد اخلاقیات و محکوم کردن طرف مقابل که زورش هم بیشتر است، به نتیجه ای که می خواستید رسیدید. یعنی هیچ. حالا هم برگردید و بگوئید که ما از اول گفتیم برجام بد است. این شبیه همان مسیر کیم جون اون است . برای شما بد نیست. مردم هم که آدم نیستند.
  • علی بهجتی DE ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 0
    باسلام ایران وطن ماست باید هم تضمین بخواهد ما بتن را در اراک ریختیم چون خوش باور بودیم اما ترامپ را دیدید که بعد از امضای خروج چه مغرورانه به رسانه ها نشان لغو را نشان میداد دولت ما بنده با زهم میگویم باید در داخل کشور عدالت را پیاده کنداما اینکه عدالت اجرا نشده چون اکثریت دولت مردان ۱۰ سال بعد از جنگ اشرافی گری را پیشه کرده اند و این را همه ایرانیان میدانند مردم ما با انقلاب هستند اما نه با این مسئولین چراکه ۲۱ ماه پیش در تشیع سردار همه جهان دیدند اما مسئولان فکر کردند این حضور برای آنهاست در صورتیکه سردار برعکس آنها بود و...