علت درگیری مرزی ایران و طالبان از زبان خطیب زاده / با تعامل و انعطاف وارد مذاکرات وین شدیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور باشد، گفت:قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اتفاقات پیش‌آمده در مرز ایران و افغانستان، گفت: آن‌چه در مرزهای ما رخ داد یک اتفاقی بود که ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیئت حاکمه سرپرستی طالبان بود.

وی افزود: در مرز مشترک با افغانستان در برخی نقاط دیوارهایی را برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان داریم که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متر داخل خاک ایران کشیده شده‌اند. جانب طالبان که مرزبانی را انجام می‌دادند با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس این سوءتفاهم به برخی اتباع ایران آتش گشودند که نیروهای مرزبانی ما مجبور به پاسخ بجا و فوری شدند و بعد از آن دو طرف در ایران و افغانستان تلاش کردند این موضوع به نقطه‌ای برای فهم بیشتر بینجامد.

علت درگیری مرزی ایران و طالبان از زبان خطیب زاده

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

* در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود صحبت کنند.

* آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود، قطعاً هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند.

* دور بعدی مذاکرات وین در آخر هفته جاری برگزار می شود. تاریخ دقیق و روز دقیق آن در جریان گفت‌وگوهای آقایان مورا و باقری نهایی می‌شود.

* ما می‌دانیم در مذاکرات وین چه می‌خواهیم. آنچه که می‌خواهیم  در چارچوب برجام است. تیم مذاکره کننده ایران با تعامل و با انعطاف وارد مذاکرات وین شد.

این خبر در حال تکمیل است....

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =