احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری‌ آذربایجان تجزیه ایران است 

کارشناسان و پژوهشگران قفقاز در همایش بین‌المللی بررسی تحولات قفقاز به ارائه نقطه نظرات خود درباره تحولات اخیر این منطقه پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر، همایش دو روزه بین المللی «بررسی تحولات قفقاز؛ گذشته، حال و چشم انداز فرارو» با حضور محققان و پژوهشگران تاریخ معاصر و فرهنگستان کاسپین در این موسسه پژوهشی آغاز شد.

جنگ دوم قرا باغ تازه آغاز شده است

در ابتدای همایش دکتر حسین احمدی، دبیر علمی همایش در سخنانی گفت: اندیشه شکل گیری همایش به جنگ دوم قرا باغ و تحولات آن، با توجه به تهدیداتی که امنیت ملی کشور ما را به خطر می انداخت، بر می گردد. ضمن ارادت به پژوهشگران، ما فراخوان مقاله ندادیم، بلکه سفارش مقاله دادیم و از مجموع سی مقاله ای که به دست ما رسید، بیست و چهار همایش داخلی و خارجی انتخاب کردیم. 

وی افزود: مجموعه مقالات چاپ و ادبیاتی تولید خواهد شد که قابل استناد خواهد بود، چون ما گمان می کنیم بهترین ها را در این مجموعه گرد آورده ایم، ضمن اینکه ممکن است برخی نیزبه دلیل مشکلاتی از قلم افتاده باشد.

احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است 



احمدی تأکید کرد: پژوهشگر تابع دولت نیست، بلکه همیار و همکار دولت و مقامات است. اگر پژوهشگر تابعی از سیاست های دولت باشد، باید توجیه گر آنها باشد پس تابع نیست به همین دلیل کسانی که صدای من را می شنوند ، دلخور نشوند این همایش علمی، مستند و مستدل است و همه مباحث قابل ارجاع و توضیح است.
 
وی با بیان اینکه فکر میکنند جنگ دوم قرا باغ نه تنها حل نشده، بلکه آغاز آن است و دلائلش هم مشخص است، افزود: این تحولات ژئوپلیتیک و فرهنگی و اقتصادی تازه شروع شده و بعد با ساده اندیشی ما نزد برخی می بینیم که می گویند سوتفاهم ها برطرف شده، نگران می شوم. قول های شفاهی زیاد شنیدیم اما تحولات مکتوب ندیدیم. 

احمدی اظهار داشت: تا صحبت می شود می گویند ما قرارداد امضا کردیم و فلان تعداد امضا داریم اما هیچکدام عملیاتی نمی شود. کشورهای قفقاز جنوبی فاقد مولفه های قدرت هستند، کشورهایی که مبانی قدرت نداشته باشند، تصمیم گیری های مستقل ندارند در نتیجه نه تنها بازیگر نیستند بلکه همیشه میدان بازی در هر کجای شمال، جنوب و شرق و غرب هستند. تصور اینکه شما می توانید با یک کشور فاقد مولفه های قدرت به صورت حداکثری ببندید، اشتباه است، حال چه بحرین و چه قفقاز جنوبی باشد. 

وی در پایان گفت: ما ۱۰ سال قبل در این پژوهشکده کتابی چاپ کردیم که در آن تمام مشکلات و مصائب این منطقه را بیان کرده است، اما بدان توجه نشده است. بهترین کارشناسان پشت صحنه هستند اما کارشناسی درون سازمانی شده است. ما برای سال های آتی دیگر شاید نباشیم اما اسناد موجود است.

هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان، تجزیه ایران است 

در ادامه دکتر موسی حقانی، رئیس موسسه پژوهشی تاریخ معاصر ایران و دبیر همایش نیز پشت تریبون قرار گرفت و در صحبت هایی گفت: پژوهشکده تاریخ معاصر یکی از موضوعاتی که از ابتدا دنبال کرد، بحث مطالعات منطقه ای و تحولات منطقه بود که البته در این زمینه سازمان های مسئول می بایست دخالت کنند. بیش از ۵۰ همایش ما در این زمینه ها تا به حال برگزار کردیم. دغدغه مان هم این است که ارزیابی دقیقی از موضوعات پیرامونی داشته و مشاوره ای به افراد در میدان و مسئولان بدهیم.

وی در ادامه افزود: همانطور که اشاره شد ماجرای قفقاز تازه شروع شده است در همین اخبار چند روز اخیر هم زیاد در این رابطه شنیده ایم که مشخص است نقشه انگلیسی ـ روسی است و درباره آن زیاد ما تجربه داریم اما این یک هشدار است که باید مراقب باشیم. مثل قرارداد گلستان ـ ترکمانچای که انرژی زیادی از ایران گرفت.

احمدی: جنگ قراباغ تازه آغاز شده است/ حقانی: هدف از تشکیل جمهوری آذربایجان تجزیه ایران است 


حقانی با بیان اینکه اینها سال ها کار کردند و کتاب های درسی شان براین اساس تنظیم شده که در همین پژوهشکده هم واکاوی کردیم، گفت: این موج به شهرهای ترک زبان ما هم سرایت کرده است مثلا در همین استادیوم آزادی و جاهای دیگر می بینیم که پرچم های جعلی خارجی بلند می شود. ترکیه هیچ گاه در طول تاریخ با ما صادق نبوده یا جنگ داشته یا از پشت خنجر زده است و الان هم نقش آفرینی آنها دیده می شود. 

وی اظهار داشت: ما واقعا نگران هستیم و دوست داریم تصمیم گیرندگان فعال در میدان این تجربه سی ساله اخیر را خوب مرور کنند ما نمی گوییم صد سال تاریخ ایران را بخوانند. در شماره ۲۴ نشریه جنگل مطلبی درج شده با عنوان افسانه دیرین یا نقل شیرین که در آن به یک داستان اشاره می کند که منطقه قفقاز اسم آذربایجان روی خود می گذارد. 

وی افزود: در این گزارش آذربایجان را یک عضو مهم ایران، منشأ انقلاب و جزء لاینفک مملکت می داند و قفقازیه جنوبی همه فارسی و ایرانی الاصل دارای زبان فارسی است اما امروز اسم آذربایجان به خود گذاشته است و بعد آن را به داستان دیگ همسایه ربط می دهد.

 حقانی در پایان گفت: جمهوری آذربایجان از ابتدا به قصد تجزیه ایران تشکیل شد. ما الان داریم می بینیم که اینها تجزیه طلبی را در خوزستان و شهرهای دیگر ما هم تشویق می کنند. پس مسئله امروز و دیروز و جنگ اول و دوم قرا باغ نیست، اینها بخشی از سناریویی است که یکی از راهبردهای جدی آن تجزیه ایران است. بحث آذربایجان مطرح شده اما تجزیه کل ایران مدنظرشان است انشالا ما با استفاده از کارشناسانی که عمری را در حوزه قفقاز برای مطالعه و پژوهش صرف کردند برای روشن شدن هر چه بیشتر زوایای اتفاقات منطقه رخ می دهد، تلاش می کنیم.

ادامه این نشست تخصصی از طریق خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

این مراسم به علت رعایت پروتکل بهداشتی به صورت مجازی در سایت پژوهشکده به نشانی www.iichs.ir و در آپارات به نشانی Aparat.com/TVTARIKH/live و در اینستاگرام به نشانی https://instagram.con/iichs.ir پخش می شود.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 72
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    مسئولین باید داستان رو خیلی جدی بگیرن. در پشت پرده دسیسه های زیادی بر علیه ایران در حال انجامه .
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      اردوغان گفته بود که در ایران مزدورانی دارد که به طور سازمان یافته فعالیت می کنند. یکی از اقدامات این مزدوران فعالیت زیاد در فضای مجازیه . همین مثبت و منفی ها بیانگر اینه که چقدر مزدور در ایران وجود داره. کسی که برعلیه ایران کامنت میزاره یا مثبت و منفی میده خیانتکاره. سازمان های امنیتی باید خیلی نسبت به این مسائل حساس باشن.
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      این منفیها با استفاده از ربات است. کالا ماهیت مزدوران و وطن فروشان فیک بودنه. ترول هستن و الکی. پشت گوشی هم دیگه لات نیستن به ربات متوسل شدن. انقد ذلیلن
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    متاسفانه دولت ایران در این زمینه بسیار بی تفاوت عمل کرده
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    جمهوری اسلامی باید در مورد اقدامات خود در این زمینه به آیندگان پاسخگو باشد. این مسئله برای ایران بسیار جدی و حیاتی است. توجه به مسئله قفقاز باید در صدر برنامه های دولت قرار بگیرد.
  • مردم اصفهان IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    ایران جان ماست
    • اسماعیل IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      67 85
      یعنی برای ایران آینده متاسفم با اینهمه وطنفروش که منفی دادن.
    • م IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      43 71
      خدایی چرا تا الآن ۱۲۰ منفی خورده؟!!!!!!!!!!!!
  • مهرداد IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    ایران باید در سیاست هاش به شدت مراقب رژیم جعلی بامو و استاندار اون الهام خانم باشه شعبه 2 صهیونیسم بغل گوش ایران با قدرت فعالیت میکنه بعضی جاها و خانه ها پرچم اسقاطیل رو آویزون کردن نظامی های عزیز به شدت مراقب خیانت باکو باشید .
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      ببخشید مهری خانوم بامو کجاست؟
    • اردلان IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      با نظر و متن آقا مهرداد ،هموطن عزیز موافقیم و اینکه مشخصه باکو به اشتباه بامو تایپ شده.
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      داداش اون بنده خدا اشتباه تایپ کرده شما ادبتو حداقل رعایت کن اسمش بالا فارسی نوشتس
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      44 78
      ۱۶:۱۵ ، بامو ، اونجاییه که برای مزدوران و وطن فروشان استخوان میندازن
  • امیر IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    آقای دکتر موسی حقانی، حق با شماست. ایران کشوری است با ملتی آگاه و سرزمینی بی بدیل و تاریخی افتخار آفرین. اگر خود ما به فکر تقویت وحدت اقوام رنگارنگ ایرانی نه تنها در مرزهای سیاسی بلکه در جغرافیای فرهنگ ایرانی (که البته ترکیه را هم شامل می شود) نباشیم، دشمنان، خصوصا ترکیه که در طول تاریخ مانعی برای ارتباطات منطقی ما با اروپا بوده، لحظه ای را در نقشه ریزی برای تجزیه ایران عزیز از دست نمی دهند. گرچه تجربه صدام پلید نشان داد که این خواب ها معمولا بر عکس تعبیر می شود و به جای ایران، این بدن متعفن متجاوزین است که تجزیه می شود.
  • سید IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    قرا باغ نعمت واز بایجان وسیله است تا خاکمان را پس بگیریم پس پشت مردم ایران باشیم خاک پاکستان را پس بگیریم تا حسرت که در درس کتاب تاریخ عهدنامه گلستان سرمان کلاه گزاشتن را به زباله دان تاریخ بریزیم .یه ری گیری کنین به شدت حمله کنیم خاکمان را پس بگیریم ۱۰
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      اصلا معلوم هست چی نوشتی .اول از قره باغ نوشتی بعد درمورد خاک پاکستان نوشتی.حالت خوبه
  • صمصام،شیرازی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    آقای احمدئ و آقای حقانی،دقیقا،زدین،به،خال، درسته،همه،گفته،های،شما،عزیزان،درمورد،ترکیه،و وقفقاز،وتشکیل،درست، بود. ولی،استادان،عزیز،کوگوش شنوا،متسفانه ضعف،جمهوری،اسلامی،ازبدو،انقلاب،تاکنون، همین است،ضعف،سواد،متسفانه،مسولین،هیچ کدام درک تاریخی،ندارند،که،این،مسائل،را دریابند.
    • GB ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      دادا اینقدر لازم نیست وسط هر کلمه ای ویرگول ،،، بذاری. اصلا نمیشه جمله ای که نوشتی کسی بتونه بخونه
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      چجوری نوشتی ؟ اعصابم داغون شد تا خوندمش
    • دراکولا IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      23 50
      منظورش خاک پاکمان را پس بگیریم
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    امیدوارم که حکومت جدی بگیرد و یک برنامه ریزی طولانی و مقتدر همراه با عقل و منطق برای سرزمینهای جدا افتاده از سرزمین اصلی ایران بکند. هموطنان خود فروخته متوهمم بیان منفی بدن که دلشون خنک بشه.
  • عطا IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    دولت ها تا زمانی همه مردم یک کشور را با یک دید نگاه کند هیچ اتفاقی نمی افتد مگر اینکه بین مردم پایتخت با مردم روستاها و شهرهای کوچک تبعیض قائل شود البته جمعیت زیاد و ناهنجاریهای جامعه هم خوب نیست
  • US ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    اگر قرار باشد خدای ناکرده زمانی ایران تجزیه شود قطعا از ناحیه آذربایجان است .به چند دلیل مهم اول اینکه بدخواهان ایران یعنی ترکیه و روسیه و خود دولت باکو برنامه ای مدون برای این کار دارند و در حال پیشروی هستند.دوم بخاطر تحریم ها که مردم این نواحی رفاه همسایگان را می بینند و به حال آنها حسرت می خورند و سوم کوتاهی بیش از حد مسئولین ایران.در مورد روسیه نباید شک کرد که آنها نمی خواهند بک همسایه بزرگ داشته باشند.موافقت روس ها با احداث کریدور در مرزهای ایران یک نیت شیطانی است چرا خود کریمه را اشغال کرده اند و دنبال حمله به اوکراین هستند؟
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    ایران هیچوقت تجزیه نشده ، مگر اینکه پادشاهان زمان وقت خودشون بخشیدن . یعنی مردم هیچوقت جدا نشدن .
  • مهدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    اینکه کلمه قره باغ را که سالهاست اینجوری می خوانیم را در چند خبر و گزارش خود قراباغ نوشته اید دلیل خاصی دارد؟ سیاست رسانه ای خاصی پشت آن است؟
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    بنظرم ایران باید به ارمنستان پیشنهاد بدهد تا بین مردم خود رفراندم بگذارد تا در صورت قبول، به کشور ما ملحق شود. ( یک استان ایران شود) در این صورت آذربایجان جرات دخالت نخواهد داشت
    • امیر IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      پیشنهاد بسیار جالبی است به شرط آن که انگیزه های بسیار جذابی برای مردم ارمنستان ایجاد کنیم.
    • علی US ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      ایول شمااقدام کنید
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      کجا بیان؟؟؟؟ ما خودمونم به زور موندیم
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      اگه این کارو بشه انجام‌داد روسیه برای خودش انجام میده
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    من خوزستانی ام و الان دو ،سه سالی میشه که زمزمه های تجریه طلبان در اینجا هم به شرایط آذربایجان و حمایت ها از تجزیه طلبان اینجا به گوش میرسه
  • عباس IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    چه خبر از آب زاینده رود
  • فرهاد IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    بله. باند باکو و تل‌آویو و آنکارا خواب‌های بدی برای ایران دیده‌اند. روس‌ها را هم با خود همراه کرده‌اند.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    امان از گرگ های خاکستری اینجا هم مثبت و منفی رو دستکاری میکنن
  • ارش IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    به اندازه ای حاکمان کشورو در گیر مسائل فلسطین ولبنان و یمن و..کرده اند که از مشکلات داخلی و خطر از هم پاشیدگی انسجام ملی غافل مانده اند .طی این سال ها بی توجه به کشور های نو ظهور مانند جمهوری با کو و تبلیغات سنگین رادیو تلوزیون و مطبوعات
  • سید IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    جانم فدای ایران .مگه ما لرها مرده باشیم
  • داود IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    در این جلسه باید به این سوال صریحا جواب داده شود. جمهوری آذربایجان همسایه ماست باید با آن بجنگیم یا همکاری کنیم. آیا باید از سیاست همسایگی که مورد نظر تمام ارکان نظام است حمایت کرد و یا آن را نفی نمود؟ آیا حمایت از سیاست های دولت انقلابی مبنی بر کار با کشورهای همسایه بخصوص در قفقاز غلط است؟
  • بهرام IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    لشگر سایبری وطن فروشان و ته کفش لیس زنهای علی اف و اردوغان بسیار پر تلاش و هماهنگ عمل میکنن. پیشنهاد میکنم ایراندوستان کامنتهای مثبت یا متفی که علیه ایران و زبان پارسی است را جدی نگیرن
  • بابک IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    دولتهای ایران مدتهاست قراباغ را به روسیه سپرده اند،اکنون که ترکیه هم بعنوان مدعی وارد شده تازه به فکر رزماش و سمینار افتاده اند.حقیقتا امیدوارم دیر نشده باشد،مردم ایران کشورشان را دوست دارند ولی حکومت است که باید سیاستورزی بکند.
  • حمید IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    مشرکات وعلاقه ما باجمهوری آذربایجان بسیار بیشتر ازترکیه واسرائیل است چرا آنها جای مارا گرفته اند؟
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    برای همینه که باید بمب اتم داشته باشیم تا در صورت خطای جمهوری جعلی باکو یه دونه خرجش کنیم تا درس عبرتی برای بشه برای تجزیه طلبان جهان البته تا شیران ایرانزمین زنده هستن کسی جرات این غلط ها رو نداره
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    چرا ما پیش دستی نمی کنیم تا دولت بادکوبه رو تجزیه کنیم خیلی ناراضی در این استان وجود داره تات ها و باقی ایرانیان در حصر دولت بادکوبه
  • ایرانی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    یادآوری چند نکته ضروری است: ۱- ایران از آغاز فروپاشی شوروی نباید اجازه‌ی نام‌گذاری کشوری جعلی با نام آذربایجان را می‌داد.نام آن منطقه در اسناد تاریخی «اران» بوده است.۲-درکتاب‌های درسی دولت آذربایجان ،جعل تاریخ صورت گرفته و به صورت سازمان یافته به دانش‌آموزان یاد می‌دهند که دولت قاجار و روسیه تزاری با تبانی آذربایجان را دو پاره کرده‌اند.به همین علت همیشه جنبش‌های قوم‌گرایانه بر این موضوع تاکید کرده و مرتب در حال تبلیغ‌اند.در همین کامنت‌ها نفوذ وطن فروشان کاملا آشکار و برنامه‌ریزی شده است.۳-هر اندازه که سیاست خارجی ایران در سوریه و لبنان و عراق فعال بوده و موجب گسترش حوزه ‌ امنیتی ما شده است، در قفقاز و بویژه در برابر جمهوری آذربایجان منفعل است.جنگ ۴۴ روزه‌ی قره‌باغ با صحنه‌گردانی آشکار ترکیه و گسیل تکفیری‌ها خط بطلانی بر سیاست ناکارآمد ایران بوده‌است.۴- ایران باید هر چه سریعتر روابط خود را با جهان غرب بهبود ببخشد و مذاکره مستقیم با آمریکا (بدون واسطه‌گری دولت‌های اروپایی و موش‌دواندن‌های لابی اسرائیل و عرب‌ها و ترک‌ها) را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند وارد فاز دپپلماسی ف
    • ناشناس IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      49 33
      خیلی تند نرو خودت وطن فروش هستی همین شماها هستید که مردم را تحریک میکنید ما با اسرائیل به تفاهم نخواهیم رسید بلکه اسرائیل را نابود خواهیم کرد امثال شما منافق صفتان باید بدانید که ما سر میدهیم یک وجب خاک نمی دهیم حالا روسیه باشد آمریکا باشد فرقی نمی کند ما در ۸سال دفاع مقدس با تمام شرق و غرب جنگیدیم و به تمام نقشه هایشان خط بطلان کشیدیم اون هم با دست خالی کلاش در برابر تانک نتوانستند هیچ غلطی بکنند تاز ترکیه ویا باکو که عددی نیستند وتو هم مواظب باش زیاد تند نرو برو دنبال دوستانت در آلبانی ایران جای شیران است نه منافقان
  • عظیم IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    هیچ کس جرات تجزیه کردن ایران را ندارد هر وطن فروشی که میخواد باشه.
  • اعظمی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    درسته یه مشت وطن فروش ادعای جدایی دارند اما استان باکو باید بداند که ما هرلحظه میتوانیم حمله کنیم و این قسمت از خاک ایران که با بی غیرتی حکام قاجار بخشیده شذ به مام ایران برگرده پس الهام خانم مواظب اسراییل و گندوغان باش ترکیه خودش هم جزیی از امپراطوری ایران بود
  • امیر IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    یه مشت مزدور اسراییل وعربستان میتونن ایرانا تجزیه کنن خنده داره اینا دلار میگیرن واق واق میکنن فقط شاید پاچه گیر باشن ولی زخمی نمیتونن کنن وطن فروش جماعت مغز نداره که اصلا جرات تجزیه نداره بذار مفت بگن بخدا رو اعصابمون رفتن فقط یه لشکر از سپاه ارومیه میفرستیم که تا ترکیه را بروفه بیاره
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    یه عده ادم وطن فروش خائن توی ورزشگاه پرچم بیگانگان رو تکان می دهند و نام کشوری که قبلا زیر سلطه ایران بوده رو می برند که جای تاسف داره و باید با این افراد خائن بشدت برخورد بشه
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    زیاد نگران نباشید برید نخجوان ببینید چقدر عاشق ایران هستن برید تالش همین طور برید قرباع حتی بادکوبه یا همان باکو ایران حالا از چند جبهه نمیتونه در گیر بشه وقتی سر مار که همان اسرائیل است له کنیم زیر کفش های سپاه قدس دیگه الهام هیتلر دار دسته خرس روسی ترک عثمانی خنجر بزن از پشت میزنن گاراژ بعد میریم سراغ شهرهای جدا شده تا قفقاز شمالی عشق اباد مرو غیره شک نکنید
  • آسو IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    تنها عوامل تجزیه طلبی،تبعیض مالی،نبود تبلیغات ملی گرایانه و فقر است، اگر مردم مرز نشین در هر جا ،کردستان،بلوچستان،خوزستان،آذربایجان،و ... در دفاع نسبی باشند،تبلیغات درست ملی بگیرن و تفاوتی بین خودشان و مرکز حس نکنن،چرا تجزیه طلبی کنن،ترکیه و امارات و جمهوری آذربایجان که سهل است انگلیس و فرانسه و روسیه و آمریکا هم توان وسوسه مرزنشین را نخواهند داشت،
    • آسو IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      23 21
      رفاه نسبی،
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    نفوذ عوامل ضد ایرانی و جاده صاف کن در نهادهای حساس و تصمیم گیر کشور به حد نگران کننده ایی رسیده. به راحتی این رو میشه از تغییر در محتوای کتابهای درسی در چندین سال اخیر به نفع جریان تورانسیم دید. از حذف جای نامهای ایرانی گرفته تا مشاهیر علمی مانند ابوعلی‌سینا و مولوی و... چرا کسی با گرگهای در لباس میش برخورد نمی‌کنه؟!
  • ایرانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    سیاست‌ ایران در برابر دولت آذربایجان سیاست لبخند و بیانیه و تعارف است. در حالی جمهور آذربایجان در جنگ چهل‌چهار روزه قره‌باغ با کمک مستقیم ترکیه و پیاده نظام تکفیری‌ها شمشیر را از رو بسته.از بین نظرهای کاربران کاملا می‌توان به نفوذ خزنده این جریان تجزیه طلب پی برد.
  • آفو طهماسیان IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    41 63
    جانم فدای ایران من خودم از ارامنه ایران هستم محله نارمک تهران اگر جنگ بشه مثل جنگ تحمیلی ۸ ساله باز همه ما ارامنه میایم سنگ تمام میزاریم هیچ وقت اجازه نمیدیم کشوری به ایران عزیزمان چپ نگاه کنه چه برسه به تجزیه...
  • ناشناس IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    20 65
    ترکیه الان حتی بدتر از آمریکا و اسرائیل است.
  • حسن IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    20 67
    اگه دولتمردان جمهوری باکو حماقت درگیر شدن با ایران رو به خودشون بدن میتونیم استان باکو رو به نقشه ایران عزیز اضافه کنیم
  • ناشناس IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    28 74
    این فکرها را از سرتان بیرون کنید ما ترک زبانها تا زنده ایم کسی نمی تواند به کشور عزیز مان ایران چپ نگاه کند مثل بعثیها چشمشان را در میاوریم ما ایرانیها در ۸ سال دفاع مقدس ثابت کردیم که سر میدهیم ولی خاک نمی دهیم حالا هرکسی باشد چه غرب باشد چه شرغ چه شمال باشد چه جنوب قلم پایشان را خرد میکنیم درست است که با بعضی کشورها هم زبان هستیم ولی عقد اخوت نبسته ایم اونها از کشورمان جدا شده اند نه ما اگر قرار باشد ملحق شویم آنها باید به آغوش ما باز گردند تا زنده ایم رزمنده ایم خون خود را فدای ایران وانقلاب اسلامی می کنیم ترک زبان از زنجان شهر غواصان دریادل
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      20 48
      هزار سلام و درود بر شرافت و غیرت تو هموطن
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    11 24
    دست انگلیس و روسیه رو میشود خدایا پایه ظلم بشکن
  • جواد IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    53 11
    شما درست میگید ولی مگر روسیه با ما صادق بوده وخیانت نکرده که فقط ترکیه رامیگید؟!
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    13 30
    جایگاه دانشمندان وکارشناسان ما کجاست چرا در این فضای مجازی حضور ندارند آدم نا امید میشه از این اوضاع خداوند عمر با عزت به ایشان بدهد حکومت ما باید به افراد کاربلد بهای بیشتری بدهد همش سیاسی بازی مردم را نا امید میکند.
  • امیر IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    16 54
    وووو باز هم لشکر رباتیک ار دوغ
  • جواد IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    12 36
    خدا نکنه برعلیه ایران باشد ولی ما آمدیم جانمان فدای رهبر وایران
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    23 31
    به نظر من ضعف کشور ما در برابر زیاده خواهی و گستاخی برخی از همسایگان برمیگرده به اینکه ما دشمنان و رقیبان را در جایی دیگر تعریف کردیم و این توان ما رو به شدت فرسایش داده و در رقابت منطقه ای ضعیف شدیم و یا مجبوریم به اونا باج هم بدیم و متاسفانه رقبا و دشمنان منطقه هم متوجه این موضوع هستند. که برای ما برنامه های تجزیه طلبانه پیش میبرند.
  • محمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    16 53
    باسلام ،برای من خیلی عجیب هستش که مسئولین ما قضیه رو جدی نگرفتن به خدا خطر جمهوری آذربایجان از اسرائیل کمتر که نیست بلکه بیشتر هم هست
  • احمدی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    21 55
    با سلام ،من نمیدونم چرا راجب اراجیف اردوغان واون دلقک علی اف کسی اعتراض نمیکنه چرا اینقدر سکوت ایران عزیزمان در بالاترین آمادگی وقدرت نظامی هستش چرا به پشتوانه قدرت نظامی یا دیپلماسی یا حتی نشان دادن گوشه ای از اقتدارمان گوشمالی خوبی بهشون نشون نمیدیم اونا راحت از امپراطوری کذایی توران ا والحاق بخشی از خاک کشورمان صبحت میکنندوما هیچ عکس‌العملی نشون نمیدیم
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    55 6
    فقط به این سوال فکر کنیم . چرا شوروی تجزیه شد؟ آیا تجزیه طلبان داخلی داشت ؟ آیا دشمن خارجی شوروی رو تجزیه کرد ؟
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      33 0
      اون مناطق زیادی رو به زور وجنگ گرفته بود
  • حسین IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    10 34
    من چهادولی (لحجه ای از کردی) اهل آذربایجانغربیم متاسفانه حاکمیت ایران ما انرژی وتوان وسیاست خارجی اش را صرف ایدیولوژی و چندکشورعربی ومقداری آفریقا کرده وحتی میشود گفت ایران را فقیر سیاست خارجی اش کرده است واز مردم خودش واقوام دلیر وخونگرم ومیهن پرست خودش غافل شده است دی میان همین همسایه هایمان یک دوست استراتژیک نداریم چرا ؟ما ملت واقوام میهن پرست که کم نگذاشیم چرا باید اردغان برای مانقشه بکشد .شب کودتا اگرکمک ج اا نبودالان در زندان تشریف داشت .ما مردم آذربایجان وکردستان وسایر جاها ایران جان ماست ما هوای برادران آذری اران را هم وارامنه عزیز راهم داریم،سوء استفاده کننده ها فکر بد به سرشان نزنداین بار نه در چالدران که در وان حسابرسی میکنیم
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    33 3
    بنظر من بزرگترین خطر تجزیه، وضعیت نابسامان معیشت مردم است
  • اقبال IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    12 30
    هیچی نیستن ونمی تونن ایران را تجزیه کنن درسته مردم مشکل معیشتی دارن ولی پشت ملت هستن وکشورهای همسایه نمیتونن دست درازی کنن چون دستشون قطع میشه زنده باد ایران آزاد همسایگان که پا ازگلیم خود فراتر بزارن باخاک یکسان میشن
  • وطن دوست IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 11
    بیان این موضوع به صورت عامه نزد مردم صحیح نیست از پرداختن به اینگونه اخبار خودداری نمایید و اگر سیاستی هم در ایران برای مقابله با دسیسه های دشمن وجود دارد لذا بیان این سیاست ها نباید علنی باشدو دولت مردان طبق برنامه پیش بینی شده مقابله و تهدیدات را خنثی کنند. روی این صحبت به بی تفاوتی نیست بلکه داشتن برنامه مخفی است نه علنی و این یعنی سیاست