رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: مجلس و دولت هیچ برنامه ای برای جذب پزشکان در مناطق محروم ندارند

ایرنا نوشت:رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم فراهم کردن شرایط ماندگاری پزشکان در مناطق محروم گفت: پزشکان فارغ‌التحصیل به دلیل تعهدی که دارند باید در شهرها و مناطق محروم فعالیت کنند ولی پس از اتمام دوران تعهد، علاقه‌ای برای ادامه حضور در این مناطق ندارند به کلانشهرها باز می‌گردند.

«حسینعلی شهریاری» درباره کمبود پزشک در مناطق محروم کشور گفت: فضایی در کشور ایجاد شده مبنی بر اینکه همه پزشکان کشور درآمد میلیاردی دارند. درحالی که درصد کمی از پزشکان از منابع مالی کافی برخوردارند و بیشتر آنها به ویژه پزشکان عمومی شرایط مالی خوبی ندارند.

فارغ التحصیلان پزشکی علاقه‌ای به ادامه حضور در مناطق محروم ندارند

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در اوایل اجرای طرح تحول سلامت، همه مناطق محروم کشور از جمله روستاها و بخش‌های کم برخوردار استان سیستان و بلوچستان دارای پزشک عمومی و متخصص بودند. چرا که محل زیست پزشک را بازسازی کرده و حقوق مکفی هم در اختیار او قرار داده بودند.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت، میزان پرداخت حقوق به پزشکان به میزان ۱۳ تا ۱۷ میلیون پیش بینی شده بود که در ادامه پرداخت این مبلغ به پزشکان حاضر در مناطق محروم لغو شد. همین اتفاق باعث خروج پزشکان از مناطق محروم و تشدید کمبود پزشک در این مناطق شد.

شهریاری ادامه داد: پزشکان جزو نخبگان کشور هستند که از بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر داوطلب رشته‌های پزشکی انتخاب شده و وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و برای ادامه تحصیل آنها هزینه می‌شود. اما از آنجا که شرایط لازم برای ادامه حضور آنها در کشور فراهم نیست، شاهد مهاجرت آنها به کشورهای دیگر هستیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه امروز بیشتر شهرها و استان‌های کشور با معضل کمبود پزشک مواجه هستند، گفت: در ۲ سال گذشته حدود ۴ هزار نفر از پزشکان و پرستاران از کشور خارج شده و مهاجرت کردند. در حالی که برای تربیت هر پزشک باید میلیون‌ها تومان هزینه شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پزشکان کشور به راحتی جذب سایر کشورها می‌شوند، عنوان کرد: برای حفظ نیروهای متخصص پزشک باید مجلس و دولت به درستی برنامه‌ریزی کنند. از طرفی شاهد هستیم در رشته‌هایی مانند طب کودکان و تخصص‌های اوژانس به دلیل اینکه داوطلب این رشته‌ها نگران است که در صورت کسب تحصیل دانشگاهی موفق به جذب در بازار کار نشود، علاقه‌ای برای تحصیل در رشته‌های اورژانسی ندارد.

شهریاری با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید شرایطی را فراهم کنند که انگیزه برای ماندن این افراد فراهم شود، خاطرنشان کرد: پزشکان فارغ‌التحصیل به دلیل تعهدی که دارند باید در شهرها و مناطق محروم فعالیت کنند ولی پس از اتمام دوران تعهد، علاقه‌ای برای ادامه حضور در این مناطق ندارند به کلانشهرها باز می‌گردند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: برای تامین پزشکان عمومی و متخصص در مناطق محروم باید جاذبه‌هایی برای پزشکان در این مناطق ایجاد کنیم که این افراد به فعالیت خود ادامه دهند و از خروج نخبگان و فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی جلوگیری شود.

21217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1585116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =