امر به معروف و نهی از منکر باعث رشد و تعالی جامعه می‌شود

با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمدرضا دهقان، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر و استاد این دانشگاه، نشست هم‌اندیشی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر؛ شئون، شرایط و روش‌ها»، برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، این نشست را کانون بسیج اساتید دانشگاه لرستان با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در سالن جلسات شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دهقان، درباره شئون و شرایط امر به معروف و نهی از منکر، توضیحاتی ارائه کرد.

از جمله اینکه شخصی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند خودش بایستی در گفتار و در عمل و رفتار، پایبند به مبانی و احکام دینی باشد و بتواند با رفتارش، یک الگوی دینمدارانه به مردم ارائه دهد و در جامعه مورد پذیرش مردم قرار گیرد.

همچنین، شرایط و مقتضیات زمانه و مسائل روز را بایستی در نظر گرفت و مهارت‌های کلامی و گفتگویی را افزایش داد تا در گفتگوها بتوان به یک فهم مشترک برای ترویج هرچه بهتر و اثرگذارتر فریضه‌ی مهم دینی امر به معروف و نهی از منکر رسید.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر توضیح داد که برگزاری این‌گونه نشست‌ها برای تبادل نظر و دیدگاه در راستای موفقیت هرچه بیشتر در زمینه نهادینگی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، اهمیت دارد؛ زیرا نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر باعث رشد و تعالی جامعه می‌شود.  

وی تصریح کرد که شئون و شرایط امر به معروف و نهی از منکر در هر جایی و مکانی، بایستی در تناسب با آن محیط باشد و به همین علت، برگزاری نشست‌های آموزشی و هم‌اندیشی بایستی گسترش یابد.

این کارشناس مسائل خانواده توضیح داد که نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیتی و آموزشی که انسان ابتدا در این نهاد، آموزش می‌بیند بسیار مهم است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر تصریح کرد در ترویج تعالیم دینی در جامعه، این نکته اهمیت دارد که ابتدا بایستی مباحث معرفت‌شناسی، خودشناسی و خودسازی، از همان سطح خانواده، شروع و تقویت شوند.

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان بر اهمیت ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، تأکید کرد.

وی توضیح داد که رشد تکنولوژی و تغییرات محیطی، ایجاب می‌کند که شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر نیز در تناسب با مقتضیات زمانه‌ی امروزی باشند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

دکتر حاتمی‌کن‌کبود تشریح کرد استفاده از ابزار هنر در جامعه برای ترویج آموزه‌های دینی و بازنگه‌داشتن از رذایل و زشتی‌ها و پلیدی‌ها، یک ابزار مهم است.

وی تبیین کرد که قشر دانشجو یک قشر جوان است که مختصات سنی و خصوصیات سنی خاص خودش را دارد و طبیعی است که در ترویج تعالیم و آموزه‌های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر می‌بایست به ویژگی‌های جامعه‌ی هدف مورد نظر (برای مثال دانشجویان)، توجه کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاتمی‌کن‌کبود، از برگزاری اینگونه نشست‌ها برای شنیدن دیدگاه‌ها، پیشنهادات و انتقادات سازنده در راستای افزایش کیفیت سیاست‌های فرهنگی و دینی، حمایت کرد.

گفتنی است در این نشست که اعضای هیئت علمی حضور داشتند هر کدام دیدگاه‌های خود را در رابطه با شئون و شرایط امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند.

برخی حاضران در جلسه نیز پرسش‌ها و انتقادات خود را مطرح نمودند که حجت‌الاسلام و المسلمین احمدرضا دهقان، به پرسش‌ها پاسخ داد. 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1585173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =