۳ نفر
۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
بهترین روش سفید کردن دندان ها

گاهی اوقات حتی با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ممکن است با تغییر رنگ دندان مواجه شویم و بر روی دندان ها لکه ایجاد شود. خبر خوب این است که برای هر نوع تغییر رنگی یا هر نوع لکه ای که بر روی دندان ها ایجاد شده و یا سبب تغییر رنگ آن ها شده، روش هایی وجود دارد که کاملا تضمینی هستند.

در این صفحه با دو روش اصلی سفید کردن دندان ها در دندانزشکی یعنی لمینت دندان و بلیچینگ دندان و تعدادی روش ساده خانگی دیگر آشنا خواهید شد.

بلیچینگ دندان (روش موقت اما با اثر طولانی)

بلیچینگ دندان بهترین روش سفید کردن دندان ها در دندانپزشکی است. در این روش با کمک مواد سفید کننده شیمایی مانند پراکسید هیدروژن با غلظت بالا به سفید شدن دندان ها کمک می شود.

روش کار به این صورت است که در مطب دندانپزشک، ژل سفید کننده را به سطح دندان ها اعمال می کنند. سپس با تاباندن نور مخصوص یا لیزر به ژل، عوامل سفید کننده در آن را فعال می کنند. ترکیبات داخل ژل به رنگدانه های روی مینای دندان حمله کرده و آن ها را از بین می برند. با این روش دندان ها تا چند پرده سفید می شوند.

این روش می تواند تا ۱ سال دندان ها را سفید نگاه دارد و پس از آن برای ماندگاری بیشتر، فرایند دوباره تکرار می شود. هزینه این روش می تواند برای هر فک حدودا ۱ میلیون تومان باشد.

بهترین روش سفید کردن دندان ها

لمینت دندان (روش دائمی با اثر همیشگی)

لمینت دندان نوعی پروتز دندانی است که به منظور زیبایی به سطح جلویی دندان ها متصل می شود. لمینت ها می توانند عیوب ظاهری دندان را به خوبی پنهان کنند و سفیدی یک دستی به آن ها بدهند.

این روش برای افرادی که دندان هایشان با مشکلات زیر روبرو است کابرد زیادی دارد:

  • فواصل بین دندانی
  • کوتاه و بلند بودن
  • تغییر رنگ دائمی
  • لکه قابل توجه
  • شلوغی و ازدحام
  • ترک خوردگی، لب پر شدگی و شکستگی
  • و...

افرادی که قصد سفید کردن دندان ها در حد معمول را دارند می توانند تنها بلیچینگ دندان انجام دهند اما اگر شما کسی هستید که دوست دارید دندان هایتان بیش از حد سفید شود باید به فکر لمینت کردن دندان ها باشید زیرا بلیچینگ فقط چند پرده دندان هایتان را سفید می کند اما لمینت بیشترین سفیدی را به دندان ها میبخشد.

آیا لمینت دندان یک روش دائمی است؟

بله لمینت دندان یک روش دائمی برای سفید کردن دندان ها است و برخلاف بلیچینگ دندان برای سالیان سال دندان ها را سفید نگاه می دارد. اما به شرطی که از مصرف بیش از حد غذاهای رنگدانه دارد اجتناب شدهد و به اندازه کافی بهداشت دهان و دندان رعایت شود.

بهترین روش سفید کردن دندان ها

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

هزینه لمینت دندان به ازای هر واحد بیشتر از هزینه بلیچینگ دندان است. شما می توانید انتظار داشته باشید بر اساس تعداد لمینت های مورد نیاز و یا جایی که در آن اقدام به اصلاح طرح لبخند می کنید هزینه ای بیشتر از ۲ میلیون پرداخت کنید. برای اطلاع از جزئیات تعرفه لمینت ها بر روی هزینه لمینت دندان کلیک کنید.

سایر روش های سفید کردن دندان

به جز دو روش بالا که به خوبی دندان ها را سفید می کنند روش های خانگی دیگری نیز وجود دارند که می توانند دندان ها را به میزان کمی سفیدتر از آنچه که هستند کنند. مهمترین روش های خانگی سفید کردن دندان ها عبارتند از:

  • بلیچینگ دندان خانگی
  • استفاده از محصولات سفید کننده دندان مانند خمیر دندان و دهانشویه سفید کننده
  • قلم سفید کننده دندان
  • استفاده از ذغال فعال
  • سفید کردن دندان ها با جوش شیرین
  • و ....

چه عواملی موجب تغییر رنگ دندان ها می شود؟

برای سفید کردن دندان ها می توانید از روش های بالا کمک بگیرید اما بعد از اینکارها همچنان ممکن است دندان ها دوباره دچار تغییر رنگ و لکه شوند. بنابراین لازم است از مصرف برخی مواد خوراکی خودداری کنید و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید. برای کمک به سفید شدن دندان ها از انجام اقدامات زیر خودداری کنید:

نوشیدن قهوه و سایر نوشیدنی های رنگدانه دار

قهوه یک عامل شناخته شده برای لکه دار شدن دندان ها است. اگر به طور منظم آن را بنوشید و بعد از نوشیدن آن دهان خود را با آب نشویید، رنگدانه های تیره موجود در قهوه می توانند به سطح مینای دندان چسپیده و به مرور زمان باعث تیره شدن دندان ها شوند.

همچنین چای سیاه معمولاً دارای تانن است که قدرت لکه کنندگی بالایی دارند و مصرف بیش از حد آن می تواند روی تغییر رنگ دندان ها تاثیر داشته باشد. افزودن شیر به چای یا قهوه می تواند به کاهش این اثرات کمک کند. به علاوه، شیر منبع خوبی از کلسیم است که برای سلامت دندان شما مهم است!

مصرف غذاهای رنگدانه دار

درست مانند نوشیدنی ها، هر غذایی که سبب ایجاد لکه روی انگشت شود، احتمالا دندان های شما را نیز لکه دار می کند. غذاهایی که می توانند دندان ها را لکه دار کنند عبارتند از انواع توت های رنگارنگ، چغندر، آب نبات های چسبنده و غذاهایی با سس های رنگارنگ (به سس های کاری، سس های مبتنی بر گوجه فرنگی و سس سویا فکر کنید.)

مصرف نوشیدنی ها و خوراکی های اسیدی

اسیدیته برخی از نوشیدنی ها می تواند مینای دندان را نرم کرده و دندان ها را مستعد لکه های ناشی از سایر غذاها و نوشیدنی ها کند. نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های ورزشی نیز می‌توانند منجر به ایجاد لکه‌های دندانی شوند. اینها می‌توانند مقادیر قابل توجهی اسید، قند و رنگدانه داشته باشند. سعی کنید از این نوشیدن این مواد به طور کلی اجتناب کنید، یا آنها را در حد اعتدال بخورید.

نگه داشتن غذا و نوشیدنی در دهان

هر چه یک ماده غذایی یا خوراکی برای مدت طولانی‌تر با دندان‌های شما تماس داشته باشد، تاثیرات مخرب بیشتری بر روی مینای دندان و رنگ آن باقی میگذارند.

سعی کنید پس از جویدن یا مزه کردن خوراکی ها آن را قورت دهید و برای مدت طولانی در دهان نگه ندارید. همچنین استفاده از نی برای مصرف برخی نوشیدنی ها می تواند تماس مواد اسیدی و شیرین با دندان را کاهش دهد.

سیگار کشیدن

سیگار نه تنها عامل اصلی خشکی دهان و ایجاد بوی بد است بلکه به زرد شدن دندان ها کمک زیادی می کند. ترک سیگار می تواند تا حد زیادی تغییر رنگ دندان ها را به تاخیر بی اندازد و طول عمر آن ها را افزایش دهد.

عدم رعایت بهداشت

پلاک دندانی که روی سطوح دندان ایجاد می‌شود، لکه‌های دندانی را حفظ می‌کند اما رعایت بهداشت دهان و دندان به کاهش تجمع پلاک و در نتیجه لکه های دندانی کمک می‌کند. برای جلوگیری از تشکیل  پلاک و کمک به سفید کردن دندان ها، روزانه دو بار مسواک بزنید و دست کم ۱ بار در طول شبانه روز نخ دندان استفاده کنید. همچنین دهان و دندان خود را با دهانشویه ها شستشو دهید.

عدم مراجعه به دندانپزشک

عدم مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند برای سلامتی دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. دندانپزشکان در هر جلسه ویزیت سعی می کنند دهان و دندان را معاینه کنند و هر مشکل احتمالی را در اولین فرصت برطرف کنند. مثلا اگر دندان ها جرم گرفته باشد، با جرمگیری دندان احتمال تغییر رنگ دندان ها در آینده نزدیک را کاهش می دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1586390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =