ارمنستان ممنوعیت واردات کالا از ترکیه را لغو کرد

ارمنستان روز پنجشنبه اعلام کرد از یکم ژانویه تحریم محصولات ترکیه ای را که از یک سال پیش اجرا شده است لغو می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه  ارمنستان در حالی از لغو تحریم کالاهای ترکیه ای خبر می دهد که دو کشور تلاش می کنند روابط خود را که به طور تاریخی متشنج است عادی سازند.

وزارت اقتصاد ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم گرفته شد تحریم واردات کالاهای ترکیه به کشور ما تمدید نشود.

این تدبیر که یکم ژانویه ۲۰۲۱ بعد از این که آنکارا در جنگ پاییز ۲۰۲۰ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از باکو پشتیبانی کرد اتخاذ شد، شامگاه جمعه به پایان می رسد. این تدبیر در ماه ژوئیه برای یک دوره شش ماهه تمدید شده بود.

وزارت اقتصاد ارمنستان اعلام کرد: این تحریم در حمایت از ایجاد شرکت ها در کشور ما تاثیر مثبت اما در زمینه دامن زدن به تورم پیامد منفی داشت.

وزارت اقتصاد ارمنستان افزود: ما امیدوار هستیم  بر اساس اصل متقابل شرایط مطلوب برای صادرات محصولات ارمنستان به ترکیه اتخاذ خواهد شد.

لغو تحریم از سوی ایروان بعد از افزایش حرکت ها برای ایجاد آرامش میان ترکیه و ارمنستان در هفته های اخیر اعلام می شود.

دو کشور به این ترتیب در نیمه ماه دسامبر فرستادگانی را برای عادی سازی روابط منصوب کردند و شرکت های هواپیمایی ترکیه و ارمنستان برای این که بتوانند به پروازهای چارتر اقدام کنند درخواست هایی ارائه کردند.

روابط میان دو کشور به ویژه به علت امتناع ترکیه از به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول به منزله نسل کشی با تشنج همراه بوده است.

مورخان زیادی این کشتارها را به منزله نسل کشی ارزیابی می کنند و دولت ها یا پارلمان های بسیاری از کشورها از جمله آمریکا فرانسه و آلمان نیز این کشتارهای را به منزله نسل کشی به رسمیت شناخته اند. برآوردها درباره شمار کشته ها بین ۶۰۰ هزار نفر تا یک و نیم میلیون نفر متفاوت است.

اما ترکیه این کشتارها را پیامد فروپاشی امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۲۰ می داند و با رد نسل کشی به جنگ داخلی اشاره و اعلام می کند بر اثر قحطی قربانیان دو چندان شده و ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ارمنی و به همان میزان ترک جان باخته اند.

روابط میان دو کشور به علت بحران نظامی نیز که در سال گذشته میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ناگورنو - قرا باغ در گرفت و آنکارا در آن از باکو پشتیبانی کرد با تنش همراه شده است.

آنکارا و ایروان هرگز روابط دیپلماتیک برقرار نکرده اند و مرز میان دو کشور از سال های دهه ۱۹۹۰ بسته است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1587988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    43 10
    ارمنستان هم وفادار نیست اگر کالاهای مورد نیاز ارمنستان در ایران تولید میشود چرا میخواهد از ترکیه وارد کند
    • DE ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      30 3
      آره دقیقا دقیقا ترکیه چی داره که ایران نداره؟! حتی با وجود تحریم ارزان تر از ترکیه میدیم. پس اون افراد وطن پرست که به دنبال منافع ملی ایران هستن چرا چیزی نمیگن؟؟؟
    • بلوچ IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      7 0
      دولت ایران اگه توانشو داره فقط بیاد در یک بخش، در استان سیستان و بلوچستان کار کنه اگه تونست در همین یک بخش آبرومندانه موفق شود، پس می تواند کشورهای دیگر را هم نجات دهد
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      6 0
      باید درک کرد که روابط در دنیا در محور ایدئولوژی ها و دشمنی ها قدیمی نمی چرخد و تنها ایدئولوژی در دنیا، ایدئولوژی منافع ملی است.
    • آرین IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      3 0
      ما همیشه سنگ کسایی رو به سینه میزنیم و بخاطرشون سوخت میدیم که هیچ رقم سودی ندارن'اون سوریه و عراق هم کم کم میخوان پای ایران رو از کشورشون قطع کنن'تا حدود زیادی هم کردن و تمام قرارداد هاشون رو با کشورهای دیگه بستن'همین عراق خسارت جنگ رو به کویت تمام کمال پرداخت اما نه تنها به ایران یک قرون هم نداد بلکه پول برق ما رو هم هنوز نداده'البته تقصیر اونا نیست'تقصیر حضرات هست که از گلوی ما میزنن میدن به اونایی که آخرش یه ذره هم وقعی به اینا نمیزاره
  • مراد IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    37 27
    فکر می کنید ارمنستان استان سی و دوم ایران هست ؟!نه بابا ی کشور مستقله ، بر اساس منافعش اقدام می‌کنه!!
    • یوسفی IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      3 0
      دمت گرم.
  • فاضل IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    9 0
    نه من ترکم که بگید بخاطر اون اینطوری حرف میزنم نه ضد ارمنی و نژاد پرست و...هستم حقیقت اینکه ارمنستان یه کشور مستقل هست با قانون خودش برنامه هاشم بر اساس منافعش هست و من تو یه دفتر تجاری کار میکنم و چند نمایشگاه رفتم و به عینه دیدم هم تجارت با ترکیه سود اور هست و هم تنوع اجناسشون و کیفیتشون نسبتا خوبه موقع و سر وقت هم اجناس رو به بازار میرسونن یعنی تونسته تو ارمنستان و سوریه که میونه نداره و مصر و جدیدا امارات و حوزه ی خلیج فارس که من رفتم خوب نفوذ کنه از طرفی ارمنستان با گرجستان میونه خوب نداره از طرفی هم بین اذربایجان و ترکیه هست و ارمنستان برای اینکه از بن بست تاریخی و انزواش بیرون بیاد و با صلح منافعش رو تامین کنه و به اب ازاد هم دسترسی داشته باشه مجبوره با ترکیه دست دوستی بده ترکیه قبلا هم بازار خوبی تو ارمنستان داشت سیاست های پاشینیان روی تامین صلح و فراموشی گذشته هست و اکثریت پارلمان هم با این سیاست موافق هستند و با رای بالای پنجاه درصد با وجود شکست تو جنگ قره باغ باز قدرت رو بهش دادن
  • نریمان IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    7 2
    روس ها خیلی از ملتها و گروهها را گول زدند. یکی از گول خوردگان هم ارامنه بودند. ارامنه باید با همسایگان مهربان ترک و آذربایجانی کناربیایند . ارامنه از مریخ برای خود همسایه نمی توانند بسازند. همسایگان چپ و راست شان ترکها هستند.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 1
    ایران و تولید کنندگان ایرانی هم بی کلاه ، وقتی سفیر آمریکا در آنجا حتی دنبال گزارشگر خبری ایران میرود باید بهتر از این قسمت ما نمی شود ، تولید ات ایرانی صادرات نخواهد شد