سالها از اجباری شدن قانون بیمه شخص ثالث می گذرد. در طول این دوران قانون تغییر چندانی نکرده است و دارندگان وسیله نقلیه در حالی بیمه نامه تهیه می کنند که متوجه مزایای آن نیستند و فقط در موقع حادثه است که به یاد داشتن بیمه نامه می افتند.

سیستم بیمه شخص ثالث در کشور ما با تمام جهان متفاوت است. در ایران ما خودرو را بیمه می کنیم نه راننده را و اشکال از همین جا شروع می شود زیرا مقصر حادثه در حقیقت فرد است نه خودرو. قطعا قرار نیست مقصر تشویق شود به همین دلیل می بایستی در مقابل تقصیر با افزایش نرخ (جریمه ) مواجه شود. سیستم دریافت حق بیمه در کشورهای دیگر براساس نرخ گذاری با توجه به سوابق فرد و یا حق بیمه طبقه بندی شده است .

اما به تازگی بانک مرکزی از تغییرات جدید در صدور بیمه نامه خبر داده است و یکی از آنها هم به تازگی در حال اجرا شدن است . قرار است از این پس بیمه نامه به نام افراد متقاضی صادر شود نه خودرو و این همان چیزی است که به گفته غلامرضا جعفری کارشناس و رئیس کانون بیمه آسیا ، بیمه گذاران مدتها بوده به دنبال آن بوده اند.

وی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: « از این پس کسانی که خودروی مشابه دارند اما تخلفات رانندگی یکسانی ندارند نرخ بیمه متفاوتی خواهند داشت و نمی توان با آنها یکسان برخورد کرد. »

وی این طرح را دارای مزایای فراوانی می داند و ادامه می دهد: « در این روش تعیین حق بیمه به میزان احتیاط و یا بی احتیاطی راننده بستگی مستقیم دارد و رانندگانی که سابقه تصادف یا تخلف دارند باید مبلغی بیشتری بپردازند. »

جعفری می افزاید: « در ایران شرکت های بیمه فاقد سیستم سنجش تعیین ریسک افراد هستند و این در حالی است که یکی از روشهای مهم تعیین نرخ حق بیمه خودرو طبقه بندی ریسک است اما در روش جدید افرادی که خصوصیات یکسان دارند در یک طبقه قرار می گیرند و یک نرخ برای آنها اعمال می شود و حق بیمه با توجه به میزان خساراتی که شرکت بیمه پیش بینی می کند از طرف بیمه گذار تعیین می شود. »

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ????? IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    3 2
    یعنی چی؟ یکم بیشتر توضیح بدید! مثلا ما یک ماشین داریم و 4 نفر راننده توی خانواده داریم. حالا چهار نفر باید بیمه بگیرند؟ اصلا مزخرفه! فکر کردید اینجا سویسه؟ از تو هزار تا قانون بیمه دنیا یکی رو چسبیدید؟ به جای اینکارا ضریب امنیت ماشینها و جاده هاتون رو بیشتر کنید.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    1 0
    تکلیف خانواده هایی که چند نفر از یک ماشین استفاده می کنند چی میشه؟ یعنی همه باید پول بیمه بدند
  • رضا IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    البته گمان ميكنيم ضريب ريسك خودروهاي مختلف نيز متفاوت است و تبعا بايد در نحوه محاسبه حق بيمه و ضريب پوشش خسارت موثر باشد. مثلا مبلغ حق بيمه و پوشش خسارت خودرويي كه ABS دارد با آن كه ندارد متفاوت باشد و همينطور در مورد ساير امكانات و ويژگي‌هاي امنيت سرنشين و عابر. در ضمن عدم استاندارد كيفي مطلوب و يا عدم رعايت آن در توليد خودروهاي داخلي را هم به آن اضافه كنيد
  • سعید(کارمندشرکت بیمه ) IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    ازاین به بعدهمه میان و ماشین رو بنام کسی که سابقه کمتری تو تخلفات داره ثبت میکنند.اینم میشه راه دورزدن قانون جدید
  • lمحسن IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 1
    متاسفانه شرکتهای بیمه کار بلد نیستند و یا مشاورانی متفکر ندارند اکر کمی فکر کنندمی فهمند جامعه نیازمند امنیت بیمه هستند نه مبلغ بیمه .بهتر است به دنبال تجمیع بیمها باشند تا به مردم هم فشار کمتر بیاید
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    تكليف افرادي كه از يك ماشين استفاده ميكنند چيست ؟؟؟؟؟؟
  • داریوش IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 1
    درصورتی میتوان این قانون را اعمال کرد که در مرحله اول تمامی استانداردهای لازم را خودروسازان در ساخت خودرو انجام دهند ودولت نظارت کامل داشته باشد ودر مرحله بعدی به وضعیت جادهاواستانداردهای لازم چه درون شهری وچه برون شهری رعایت شود نه اینکه طبق خبر دیروز 20:30 اتوبوسی ترمز عمل نکرده و بغل جاده هم میل گارد ویا ریل گارد مناسبی وجود نداشته که باعث فوت چندتن از هموطنان عزیزمان شده با تسلیت به خوانوادهای آنها و امید رسیدگی از طرف مسئولین ذیل ربط
  • بیمه IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    این قانون به نفع پولدارا و به ضرر بقیست.چون پولدارایی که هر نفر چند تا ماشین داره نمیخوات هر چند تا ماشینشو بیمه کنه اما خانواده هایی که همشون از یک ماشین استفاده میکنن باید هر چند نفرشون بیمه بشنو پول بیمه بدن.
  • افسوس IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    بانك مركزي هيچ دخالت در تغييرات نداشته بيمه مركزي تصميم به چنين كاري گرفته .
  • حکیمی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    البته چند ساله که قراره این کار انجام بشه ولی تا زمانی که گواهینامه ها دیجیتال نشه و ... نمیشه این کارو کرد. تازه توی ایران یک خودرو متعلق به یک نفر نیست و تمام اعضای خانواده از اون استفاده میکنن که این هم مشکل بزرگیه. حکیمی مدیریت سایت صدور اینترنتی بیمه ایران
  • hamid IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    3 0
    شاید اولین اقدام مترقی درامربیمه همین کارباشد .بسیار کارخوب و به جایی است . چرا که تفکیک لازم بین رانندگان ناشی یا پرخطر با سایر رانندگان به وجود می اید
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    0 2
    تماما تقلید از قوانین غربی بدون توجه به فرهنگ و ساختار جامعه ابرانی هرچه از اونجا به نفعتونه خوبه بقیه اش بده ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    0 0
    آخه هر کی هر حرفی داره شما می ذارین رو سایت بی اون که بدونین درست می گه یا نه؟ آخه شما ها یه نگاهی به بیمه نامه تون بکنین ببین بیمه نامه به نام خودرو صادر شده و هر کسی یم تونه پشت اون ماشین بشینه چون ماشین بیمه شده.
  • م-ر IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    0 0
    ایاشما فکر خانواده های که چند نفرند و یک ماشین را کردین یا فکر کردین هرکس یک ماشین باید داشته باشه با این وضع خیابونا وجاده ها
  • بدون نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    0 0
    1-قرار است در آینده بجای ماشین فرد بیمه بیمه شود ودرحال حاضر مثل قدیم بیمه نامه صادر میشود