وجود بیش از ۷۰ هزار باکتری در بدن انسان

باشگاه خبرنگاران نوشت: ویروس‌هایی در بدن وجود دارند که با همکاری باکتری‌ها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند.

دانشمندان به اکتشافات شگفت انگیزی در مورد موجودات میکروسکوپی که در داخل و اطراف ما زندگی می‌کنند، دست یافتند.

محققان بیش از ۷۰ هزار ویروس ناشناخته را کشف کردند که در روده انسان پراکنده شده و باکتری‌هایی روده‌ای را آلوده می‌کنند. آن‌ها این ویروس‌ها را با استفاده از روشی به نام metagenomics (متاژنومیک) کشف کردند. این روش شامل نمونه برداری از مواد ژنتیکی جامع از تعداد بالایی میکروب است که دارای تطبیق توالی‌ها با گونه‌های خاص است.

پس از تجزیه و تحلیل ۲۸۰۰۰ نمونه میکروبیوم روده گرفته شده از ۲۸ کشور، این تیم ده‌ها هزار باکتریوفاژ جدید یا ویروسی را شناسایی کردند که می‌توانند باکتری‌ها را آلوده کنند. ژن‌های ویروس‌ها می‌توانند باکتری‌ها را تبدیل به ابرمیکروب‌ها کنند البته هنوز مشخص نیست که چگونه این باکتریوفاژها بر بدن تأثیر می‌گذارند اما اکثریت قریب به اتفاق احتمالاً برای انسان مضر نیستند.

در واقع ویروس‌هایی که باکتری‌ها را آلوده می‌کنند، می‌توانند ژن‌های آن‌ها را وارد ژنوم میزبان خود کنند و از آن‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها محافظت کنند. مطالعه‌ای که در ژورنال Science Advances منتشر شد، محققان نوعی باکتری که از علل اصلی ایجاد عفونت‌های اکتسابی در بیمارستان هستند را مطالعه کردند. این تیم شش گونه مختلف از ویروس آیروژنوزا (aeruginosa) را در یک مدل حیوانی در مقابل یکدیگر قرار دادند تا ببینند کدام یک غالب می‌شوند و کدامیک درمان دشوارتری دارند.

با بررسی دو گونه غالب متوجه شدند خوشه‌هایی از سلول‌های باکتریایی که یک سپر لزج ترشح می‌کنند، باعث مقاومت دارویی می‌شوند.