اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور ولوو کدامند؟

دیزل ژنراتور از دو بخش موتور دیزل و ژنراتور مغناطیسی (آلترناتیو) تشکیل شده است.

دیزل ژنراتور (Diesel generator) یا موتور برق دستگاهی است که از دو قسمت ژنراتور و موتور دیزل تشکیل شده است و انرژی شیمیایی سوخت فسیلی گازوئیل را ابتدا به انرژی مکانیکی و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. با استفاده از این دستگاه برق مورد نیاز مکان‌های دور افتاده و همچنین برق اضطراری مکان‌هایی مانند مراکز نظامی، بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، مراکز تجاری، ساختمان‌های مسکونی، تاسیسات و صنایع مختلف در زمان قطعی برق تامین می‌شود. مصرف کمتر سوخت نسبت به موتورهای بنزینی، مقرون به صرفه بودن و عمر مفید بالا از مهمترین مزایای ژنراتورهای دیزلی به شمار می‌رود. این دستگاه به عنوان یکی تاثیرگذارترین اختراعات بشر در صنایع مختلف در انواع، مدل‌ها، اندازه‌ها و طرح‌های متنوعی توسط برندهای گوناگون تولید و در بازار عرضه می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره کاربردها و اجزای تشکیل‌دهنده دیزل ژنراتور توضیح دهیم.

دیزل ژنراتور و کارایی آن

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم دیزل ژنراتور از دو بخش موتور دیزل و ژنراتور مغناطیسی (آلترناتیو) تشکیل شده است. هر یک از این دو بخش‌ دارای اجزای مختلفی هستند که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد. عملکرد موتور دیزل در این دستگاه به شکل احتراق داخلی است و با فشرده کردن هوا در داخل سیلندرها و احتراق سوخت، موتور دیزل کار خود را شروع می‌کند و انرژی مکانیکی تولید شده پس از انتقال به آهن‌ربای ژنراتور به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌شود. کارایی این دستگاه بسیار گسترده است و معمولا در موقعیت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان دسترسی به برق شهری وجود نداشته باشد.

اولین کاربرد این دستگاه تامین برق مورد نیاز ساختمان‌های تجاری و سازمان‌های مختلف است‌. قطع ناگهانی برق در این واحدها عملکرد کارکنان را مختل می‌کند و در صورت نبود برق اضطراری ضررهای اقتصادی زیادی را متحمل می‌شوند. بیمارستان‌ها یکی دیگر از اماکنی هستند که در صورت نیاز به برق اضطرای در شرایط خاصی مانند زلزله یا سیل و حوادث غیرمترقبه از این دستگاه بهره می‌گیرند. در واحدهای اداری و صنعتی مانند فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، صنعت هوایی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع معدن، صنایع راه‌سازی، صنایع دریایی، وسایل نقلیه، واحدهای صدا و سیما، مخابرات و غیره نیز برای تامین برق مورد نیاز خود از موتور برق استفاده می‌کنند.

برند دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور را برندهای مختلفی در جهان تولید و طراحی می کنند مانند دیزل ژنراتور ولوو که یک برند خیلی مطرح در این زمینه می باشد این شرکت دیزل هایی با توان ۱۱۰ تا ۸۰۰ کاوا تولید می کند. همچنین از نوع سلندر نیز دیزل ژنراتور های ولوو دارای گستره ۴ تا ۶ سیلندری می باشند. برند دیگر مطرح در این حوزه دیزل ژنراتور کامینز است که این شرکت هم جزو شرکت های مطرح تولید به حساب می آید. هرکدام از ژنراتورهای شرکت های مختلف ویژگی های خاص را دارند که باید متناسب با پروژه خود به انتخاب برند دیزل ژنراتور بپردازید.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور ولوو کدامند؟

اجزا تشکیل دهنده دیزل ژنراتور ولوو

  • موتور دیزل

مهمترین و اصلی‌ترین بخش در این دستگاه، موتور است و انرژی مکانیکی که برای حرکت ژنراتور نیاز است توسط این قطعه تامین می‌شود.‌ موتور دیزلی از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می‌کند.‌ با استفاده از موتورهای بزرگ می‌توان برق بیشتری تولید کرد.

  • ژنراتور

ژنراتور یا آلترناتیو یکی دیگر از اجزای مهم این دستگاه است که انرژی مورد نیازش به وسیله موتور دیزل تامین می‌شود و موظف است که انرژی الکتریکی و برق تولید کند.

  • مخزن سوخت

مخزن سوختی قسمتی است که در آن برای سوخت مورد نیاز موتور دیزل یعنی گازوئیل ریخته می‌شود. حجم مخزن سوخت در دستگاه‌های مختلف با توجه به اندازه و نوع دستگاه و میزان برقی که تولید می‌کند، متفاوت است.

  • رگولاتور

رگولاتور قطعه‌ای است که ولتاژ خروجی ژنراتور را تنظیم می‌کند و در صورتی که در این دستگاه مورد استفاده قرار نگیرد، ولتاژ خروجی نیز با تغییر کردن سرعت موتور، تغییر می‌کند.

  • خنک‌کننده دیزل

یکی از مهمترین مسائل موجود در دستگاه موتور برق این است که اجزای ولتاژ در آن باید همواره خنک باشند و از داغ شدن آن‌ها در اثر کار طولانی جلوگیری شود. استفاده از خنک‌کننده از خرابی قطعات و اختلال در عملکرد دستگاه جلوگیری می‌کند.

  • فیلتر دیزل ژنراتور

فیلتر دیزل ژنراتور نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی‌ و رسیدن مواد خالص به موتور ایفا می‌کند. فیلترها انواع مختلفی دارند، شامل فیلتر سوخت، فیلتر آب و فیلتر هوا  و فیلتر آبگیر گازوئیل می‌باشند. برای بهبود عملکرد دستگاه هر چند وقت یکبار (باتوجه به نوع فیلتر و ساعات مندرج در جدول سرویس نگهداری )باید برای تعویض فیلترها اقدام گردد.

  • شارژر باتری

برای شارژ باتری از شارژر باتری استفاده می‌شود. ولتاژ خروجی ژنراتور تعیین کننده میزان توان و انرژی مورد نیاز باتری در این دستگاه است. 

  • سیستم روغن کاری

در موتورهای برق برای اینکه عملکرد و میزان بازدهی بهبود پیدا کند، اجزای آن را حتما باید روغن‌کاری کرد. روغن‌کاری باعث می‌شود که به موتور دیزل فشار کمتری وارد شود و اجزای آن به راحتی حرکت کنند. سیستم روغن‌کاری هر یکصد و پنجاه ساعت یکبار باید چک شود.

  • تابلو کنترل

تمامی دیزل ژنراتور ها دارای تابلو کنترل دستی هستند این تابلوها جهت راه اندازی دیزل ژنراتور ولوو ،به صورت دستی و توسط اپراتور طراحی شده است که شامل برد کنترل PLC  می باشد .این برد کنترل  قابلیت نمایش آمپر و ولتاژ و دور موتور ،ساعت کارکرد موتور و آلارم های ویژه دمای آب ،فشار روغن و .... را دارد .

  • تابلو ATS

در صورت درخواست  مشتری  این تابلو در کنار دستگاه نصب می گردد و در هنگام اشکال در برق شبکه که ناشی از ولتاژ ،فرکانس و فازها که به وسیله CT  های منصوبه بر روی کابل شبکه SENSE  میگردد، دستگاه را استارت می کند و پس از زمان قابل تنظیم جهت رسیدن پارامترهای دستگاه به شرایط مطلوب (۷ الی ۱۰ ثانیه ) کلید برق شبکه کاملا قطع و کلید بار ژنراتور وصل و برق تولیدی ژنراتور وارد سیستم برق اصلی مصرفی میگردد و در شرایط معکوس نیز فرآیند قطع برق ژنراتور و اتصال برق شبکه سراسری به خط مصرف انجام می گردد.

  • تابلو پارالل

اگر یک یا چند دیزل ژنراتور ولوو داشته باشیم یا بخواهیم دیزل ژنراتور ما با برق شهری سنکرون گردد وظیفه کنترل و هماهنگی بین این چند دیزل ژنراتور یا دیزل ژنراتور با برق شهری ، برعهده تابلو سنکرون (پارالل)  می باشد.علت استفاده از این تابلو تقسیم بار بین دیزل ژنراتور ها می باشد که این موضوع باعث انعطاف پذیری بیشتر مجموعه می شود. و همچنین مهم ترین علت استفاده از آن برگشت برق بدون قطعی می باشد.نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد کیفیت هر تابلو به کیفیت قطعات به کار برده شده در آن بستگی دارد.استفاده کردن از قطعات غیر استاندارد و نامرغوب ممکن است موجب خسارات جبران ناپذیری شود.

  • سکوی اتصال

سکوی اتصال به قسمتی گفته می‌شود که برای نصب تمام تجهیزات دیزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

  • سیستم کنترل دود

در هنگام کار کردن موتور برق به دلیل سوختن گازوئیل یک دود سمی ایجاد می‌شود و برای خروج این دود از سیستم کنترل دود خروجی استفاده شده است که در قسمت خارجی موتور تعبیه می‌شود. این قسمت دود خروجی را کنترل و به سمت بیرون از دستگاه هدایت می‌کند.

  • کانوپی دیزل ژنراتور

کانوپی دیزل ژنراتور کاور، پوشش یا اتاقکی است که روی این دستگاه قرار می‌گیرد و به عنوان عایق صدا عمل می‌کند. کانوپی دیزل ژنراتور به میزان زیادی سر و صدای ایجاد شده موتور دیزل را کاهش می‌دهد و از اجزای داخلی دستگاه در شرایط مختلف محافظت می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور ولوو کدامند؟

معرفی گروه کارا سهند ارائه دهنده انواع دیزل ژنراتور و قطعات آن

برای خرید انواع دیزل ژنراتور با برندهای مطرح و قطعات این دستگاه مانند ‌انواع فیلتر دیزل ژنراتور و کانوپی دیزل ژنراتور با قیمت مناسب و کیفیت بالا می‌توانید به سایت گروه کارا سهند با آدرس اینترنتی https://karasahand.com/ مراجعه کنید. شرکت کارا سهند فعالیت خود را از پانزده سال پیش آغاز کرده و در طول این سال‌ها توانسته دستگاه‌هایی ارائه دهد که  از موتورهای معروف جهان باشد. شرکت کارا سهند تمامی برند های مطرح دنیا مثل دیزل ژنراتور ولوو و پرکینز و کامینز را نیز ارائه میدهد. همه محصولات این شرکت بعد از مونتاژ نهایی طبق استانداردهای بین‌المللی تست می‌شوند. کارکنان و مهندسان باتجربه این شرکت از طریق ارتباط مستقیم با کارخانه‌های اصلی خدمات پس از فروش را به مشتریان ارائه می‌دهند.

مشتریان شرکت مهندسی کارا سهند اغلب شامل بخش‌ها و شرکت های مختلفی مانند بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع غذایی، ساختمان‌های تجاری و مسکونی، صنعت و نفت، گاز و پتروشیمی، فرودگاه‌ها و غیره هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1594156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =