برگزاری نخستین جایزه کتاب اردیبهشت در اصفهان

نخستین جایزه کتاب اردیبهشت در اصفهان در دو بخش داستان و ناداستان برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، نخستین جایزه کتاب اردیبهشت در اصفهان در دو بخش داستان و ناداستان برگزار می‌شود.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت در نشست خبری با اصحب رسانه در ارتباط با اهداف و شرایط حضور در این جایزه ادبی اظهار کرد:  این جایزه در دو بخش داستان و نا داستان برگزار می شود و هر شرکت کننده در هر از این دو بخش یک اثر در موضوع آزاد می تواند داشته باشد.

سیاوش گلشیری با اشاره به اینکه هر اثر باید حداقل یک هزار و ۵۰۰ و حداکثر ۶ هزار کلمه باشد، افزود: مهلت ارسال آثار اول اسفندماه ۱۴۰۰ است و امکان تمدید مهلت زمان ارسال نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه در اصلاح آثار جهت چاپ آزاد است، گفت:  آثار ارسالی به این جشنواره نباید پیش از آن  در کتاب، نشریه و یا سایتی منتشر شده باشد.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که اختتامیه این جشنواره اردیبهشت‌ماه برگزار شود و در طول این مدت شاهد برگزاری کارگاه های حضوری و جلسات نقد و بررسی کتاب  خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود تعدد جوایز ادبی، جایزه کتاب اردیبهشت با چه هدفی طراحی شده است، گفت: به یقین تعدد جوایز ادبی در رشد ادبیات کارایی دارد و این جشنواره نیز با هدف کمک به پویایی و رشد ادبیات، حمایت از ادبیات داستانی و حمایت از نویسندگان تازه کار طراحی شده است.

گلشیری با تاکید بر اینکه جوایز ادبی مستمر نیستند و کوتاهی، زودگذر بودن و عدم حمایت مالی موجب می شود که بارور نشوند، گفت: برخی جوایز ادبی نیز به دلیل مسایل مالی سیاسی متوقف می شوند.

وی ادامه داد: جوایز خصوصی نسبت به دولتی موفقیت بیشتری داشته و در جهت استمرار موفق تر عمل کردند؛ دامنه انتخاب و گزینش آثار در تعیین سلامت جایزه ادبی مهم است.

دبیر جایزه کتاب اردیبهشت با اشاره به ضرورت استمرار جایزه در راستای پویایی،  در راستای معرفی استعدادها و تشویق و حمایت از دید سازندگان ادبیات داستانی  تاکید کرد: ‏این جایزه تالیفی است و در حال حاضر آثار ترجمه در آن راه ندارد.

وی با بیان اینکه در پایان کتابی از آثار برگزیده ایجاد و با یک ناشر در این زمینه توافق می شود، گفت: همه فارسی نویسان دنیا می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

گلشیری در ارتباط با تفاوت داستان و ناداستان گفت: ‏ناداستان از گونه‌های داستان نویسی است که در سالهای اخیر مطرح شده است، دارای روایت است و آنچه این دو را از هم متفاوت می ‎کند این است که حضور نویسنده را در نا داستان حس می کنیم.

وی ادامه داد:  نویسنده خود را پنهان نمی کند و تجارب خود را بیان می کند اما در داستان علاوه بر ‏تجربه زیستی و تخیل نیز وجود دارد.

 دبیر جایزه کتاب اردیبهشت با اشاره به برگزاری پایگاهی در ارتباط با ناداستان تاکید کرد: با انتخاب موضوع آزاد ‏سعی کردیم اجازه دهیم همه تفکرات با هر دیدگاه در جایزه شرکت کنند.

وی تاکید کرد: ادبیات داستانی امروز ایران با همه مشکلات رو به جلو حرکت می کند و تلاش ما این است از طریق پر بار کردن جوایز این خلا را برطرف کنیم

در ادامه عضو هیئت امنای نخستین جایزه اردیبهشت گفت:  ‏بخشی از خاطرات من را کتابفروشی های اصفهان می سازد و وامدار حضور در این مراکز هستم، جنگ ادبی اصفهان تأثیر بسیار زیادی بر ادبیات ایران داشته است.

سروش صحت با بیان اینکه ‏امیدوارم جایزه اردیبهشت ادامه فعالیت بزرگان اصفهان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد، گفت:  ‏هر جایزه ای به جز نقطه تشویق وجه مهم دیگری نیز دارد و آن اینکه آثار را متمایز می سازد؛ ‏اینکه آثار خوانده شود بسیار مهم است.

وی ‏با تاکید بر اینکه حضور بزرگان عرصه داستان نویسی بسیار مهم است، گفت: سه آرزوی مهم برای این جشنواره دارم، ‏تداوم این جایزه برای ما مهم است و امیدوارم علاوه بر غیر داستان و ناداستان بخش مقاله و ترجمه نیز به آن اضافه شود و اینه ‏داوران بسیار خوبی داشته باشیم چون اعتبار هر جایزه به داوری است.

در ادامه عضو هیئت امنای نخستین جایزه اردیبهشت در پاسخ به انتقادی راجع به کم بودن جنبه مالی جشنواره گفت: ‏وضعیت مالی در جایزه مهم است اما این جایزه توسط بخش خصوصی برگزار شده و اگر اسپانسر وجود داشته باشد مقدار آن برای سالهای آینده بیشتر می‌کنیم اما حمایت معنوی از شرکت کنندگان به قطع انجام می شود.

سارا سالار با بیان اینکه شرایط سنی برای این جایزه وجود ندارد، گفت: برای شروع به اندازه وسع خود کار کردیم اما خیلی خوب است که در ادامه بتوانیم به ترجمه آثار هم بپردازیم.

وی در ارتباط با برگزاری این جایزه در کنار جوایز داستانی دیگر گفت: زندگی ما با داستان گره خورده است و این کار به ما انرژی خاصی می دهد؛ ‏دوست داشتیم کاری در این راستا انجام دهیم.

عضو هیئت امنای نخستین جایزه اردیبهشت با اشاره به اینکه ‏اعتقاد دارم یک دست صدا دارد و باید گوش کنیم تا بشنویم، تاکید کرد: در در سرزمینی زندگی می کنیم که استعداد های وجود دارد با توجه به ادبیات کلاسیک حق ما در ادبیات بیشتر است و هرفرصتی می تواند کمک کننده باشد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1594271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =