وزیرخارجه اوکراین: جنگ دامن مردم آمریکا را هم خواهد گرفت

ایرنا نوشت: در شرایطی که آمریکا، ناتو و برخی متحدان غربی واشنگتن این روزها با هدف فشار بر روسیه بر آتش بحران اوکراین می دمند، وزیر امورخارجه اوکراین هشدار داده است در صورت وقوع جنگ و شکست آمریکا در این رویارویی، عواقب آن متوجه واشنگتن و مردم آمریکا خواهد بود.

شبکه خبری سی ان ان در مصاحبه ای  اختصاصی با «دمیترو کولبا» (Dmytro Kuleba) وزیر امورخارجه اوکراین گزارش داد که  مقامات اوکراینی می گویند عواقب جنگ فراتر از این منطقه خواهد بود و نه تنها پیامی برای مخالفان آمریکا بلکه عواقبی برای خود شهروندان آمریکایی خواهد داشت.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد: سومین محموله از تسلیحات آمریکایی به وزن ۸۰ تن که شامل ۳۰۰ فروند موشک ضدتانک جاولین بود، وارد کی یف شد و مقامات اوکراینی از این موضوع استقبال کردند.

پیام به پوتین؟

وزیر امورخارجه اوکراین دراین مصاحبه گفت: این یک پیام به پوتین است که به هرچه خواسته باشد نمی تواند دست یابد و ضد آن را خواهد دید، چنانچه وی خواستار خروج ناتو از آسیای مرکزی است اما شاهد تقویت قوای ناتو دراین منطقه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش سی ان ان  که برخی حمایت های نظامی غرب ازجمله آمریکا را موجب تشدید تنش و خشم پوتین شده است گفت: اگر ما درسی از وقایع سال ۲۰۱۴میلادی گرفته باشیم نباید از این منظر بنگریم که مبادا کاری انجام دهیم که باعث خشم پوتین شود، این اتفاق نخواهد افتاد.

کولبا افزود: عزم، تقویت و بازدارندگی سه عاملی است که در برابر پوتین جواب می دهد.

سی ان ان دربخش دیگری از این مصاحبه گزارش داد: روسیه در مرزهای شرقی خود مشرف به اوکراین علاوه بر استقرار نیروهای نظامی موشک های «اسکندر» را مستقر کرده است.

نمی توان ذهن پوتین را خواند

این شبکه خبری با اشاره به تقویت قوای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین از وزیر امورخارجه اوکراین پرسید: آیا به وقوع یک رویارویی نظامی با روسیه باور دارید.

کولبا گفت: من نمی توانم ذهنیت پوتین را بخوانم و فکر نکنم کسی دیگری هم بتواند این کار را انجام دهد، ما در وضعیتی قرار داریم که هرچیزی ممکن است روی دهد.

اوکراین امتیازی به روسیه نمی دهد

دربخش دیگری از این مصاحبه کولبا گفت: ما دراین باره بهای سنگینی پرداخت کرده ایم که به قیمت جان ۱۵هزار نفر از اتباع این کشور تمام شده است، ما نمی توانیم تلفن را برداریم و به اوامر یک قدرت جهانی که برای سرنوشت و آینده کشورمان تصمیم بگیرد، جواب دهیم.

اوکراین نسبت به عواقب این بحران به آمریکا هشدار داد

شبکه خبری سی ان ان نوشت: وزیر امورخارجه اوکراین نسبت به شکست آمریکا در اوکراین هشدار داد و گفت که عواقب این شکست فرای خط مقدم جنگ خواهد بود.

کولبا دراین باره به سی ان ان گفت: چنانچه آمریکا در اینجا شکست بخورد، پیامی روشن برای دشمنان و رقبا خواهد داشت و این پیام آن خواهد بود که اکنون آمریکا دیگر کشور متفاوتی است و آنها (متخاصمان آمریکا) می توانند بتازند؛ آنگاه این مردم آمریکا خواهند بود که عواقب آنرا خواهند پرداخت.

خبرنگار سی ان ان افزود: وزیرامورخارجه اوکراین دراین مصاحبه گفت که اوکراین در گذشته به روسیه امتیاز داده و چنانچه اکنون مقامات روسیه به اوکراین آمده و خواهان امتیازات بیشتری باشند، وی گارد را صدا خواهد زد تا آنها را تا فرودگاه مشایعت کنند.

به گزارش ایرنا، به باور تحلیلگران و ناظاران بین المللی خطری که اکنون بیش از همه اوکراین را تهدید می کند، نه حضور نظامی روسیه در اطراف مرزهای آن، بلکه سیاست روس هراسی آمریکا و ناتو برای این کشور است، اقدامات  دیپلماتیک و نظامی واشنگتن و کشورهای عضو ناتو، کی یف را در هراسی فرو برده که تبعات آن بی ثباتی و فرار سرمایه گذاری از اوکراین است.

سی ان ان در ۵ دی ماه دراین باره گزارش داد: مقامات اوکراین نسبت به خروج خانواده دیپلمات های آمریکایی و پرسنل غیر ضروری سفارت آمریکا ازکی یف دست به انتقاد زده و نگران شده اند؛ همچنین تقویت قوای نظامی ناتو در شرق اروپا بر سر احتمال تهدید نظامی روسیه به اوکراین، درکل جوی از هراس را در داخل و سطح بین الملل برای اوکراین ایجاد کرده است.

آمریکا درباره تهدید نظامی روسیه به اوکراین اغراق می کند

خبرنگار سی ان ان از کی یف در ادامه گفت: اکنون مقامات اوکراینی به این مرحله رسیده اند که طرف آمریکایی درباره تهدید نظامی روسیه علیه این کشور اغراق و بزرگ نمایی می کند، آمریکا هم اکنون هشت هزار و ۵۰۰ نیروی خود را برای اعزام به شرق اوکراین در حالت آمادده باش در آورده است.

افکار عمومی روسیه، آمریکا را مقصر جنگ افروزی می دانند

سی ان ان در تحلیل خود پیرامون تنش بین روسیه و اوکراین می نویسد بنابر نظرسنجی که  توسط  موسسه نظرسنجی روسی «لوادا سنتر» (Levada Center)  به عمل آمده نشان داده که ۵۰ درصد از مردم روسیه بر این باورند که «قطعا» جنگی بین روسیه و اوکراین روی نمی‌دهد و تنها ۳۹ درصد می‌گویند، ممکن است جنگی رخ دهد.

این رسانه تصویری در گزارش روز گذشته می افزاید: بررسی این نظرسنجی حاکی است که مردم روسیه آن را جنگ بین روسیه و اوکراین نمی‌دانند بلکه آن را جنگ مسکو با ناتو می‌دانند و بیمناک از وقوع چنین جنگی هستند؛ مردم روسیه می‌گویند این آمریکا، غرب و ناتو است که ما را به سوی یک جنگ می‌کشاند.

 روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.  

آمریکا و ناتو که همواره به دنبال سلطه‌جویی هستند، سالیان درازی است که نیروهای خود را در کشورهای اطراف روسیه مستقر کرده‌اند و اخیرا هم با تحریک لفظی در حالیکه مقامات مسکو به صراحت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند، بر شدت این حضور و ارسال جنگ‌افزارهای ساخت خود افزوده‌اند. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1596534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 3
    شما هشیار باشید و به سمت ناتو غش نکنید. امریکا اونور دنیاست
  • بهروز GB ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 3
    حتی خود آمریکا قربانی آتش افروزی دیگران مثل انگلیس است.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    یه روز هم روسیه با همکاری چین ایرانو مثل اوکراین تصرف میکنه این نقشه روسیه و چین