«چراغ سبز» رئیسی به ادامه «چراغ خاموش» انتصابات فامیلی _ رفاقتی

مشخص نیست ، چرا وقتی نوبت چالش انتصابات فامیلی / رقابتی می رسد ، مصادیق معرفی شده در رسانه ها، نامعتبر تلقی می شوند و از سوی رئیسی، بدون هیچ بررسی و پیگیریی ، فله ای و بدون استثنا، مردود اعلام می شود؟

به گزارش خبرآنلاین ،رئیسی در گفت و گوی تلویزیونی دیشب خود تاکید کرد :« نقطه قوت این دولت این است که انتصابات فامیلی نداریم.» وی افزود: «در موضوع انتصابات، حزبی و گروهی عمل نکردیم و خیلی از مقامات در همین دولت با هم آشنا شده اند. بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم 5 نفر را اسم بیاورند تا به عنوان مسؤول دولت پی‌گیری کنم اما گفتند رسانه‌ها گفته‌اند ما هم گفتیم. ما در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم. ملاک انتصابات، شایسته سالاری بوده نه نسبت‌های فامیلی.».

تایید ضمنی اهمیت و حساسیت افکارعمومی از سوی رئیسی

همین نکته که رئیسی بخشی از گفت و گوی خود را به تلاش برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات درباره انتصابات فامیلی اختصاص داده ، گویای این واقعیت است که او و تیم رسانه ای اش از حساسیت بالای این موضوع نزد افکار عمومی آگاه هستند. با این وجود، پاسخ رئیسی بازهم حاوی گزاره های کلی و عاری از هرگونه ویژگی «اقناِعی» و «استنادی» بود و نه فقط تاثیر مثبتی در افکارعمومی نداشت بلکه بدبینی ها به تلاش دولت برای شانه خالی کردن از پذیرش مسئولیت انتصابات فامیلی و بدتر از آن ، نبود عزم برای تخلفات را تقویت و به متخلفان این پیام را منتقل می کند که بدون هراس از پیگیری دولت ، انتصاب های فامیلی / رفاقتی خود را ادامه دهند . زیرا دولت ، هر انتصابی از این نوع را از جنس «شایسته سالاری» می داند و حامی آن است.

نفی فله ای افشاگری های رسانه ای؟!

نکته دیگر ، موضع رئیسی درباره مردود بودن انتقادها از انتصابات فامیلی / رفاقتی به دلیل «رسانه ای» بودن اسامی مطرح شده است . این استدلال نیز قابل پذیرش نیست ، در همه جهان و ازجمله در ایران ، ماموریت رسانه ها ، کشف ، شناسایی و حتی افشای اعمال خلاف قانون ، فساد و نایهنجاری  ها است و البته نمی توان همه مطالب منتشر شده در رسانه ها را صد در صد درست دانست . رویه معمول و منطقی آن است که ادعاهای مهم ، بررسی  و راستی آزمایی شده  و سپس موارد کذب یا ناوارد کنار گذاشته می شوند  و  متهمان اطلاع رسانی های درست از کژرفتاری ها و قانون شکنی ها وارد مرحله برخورد می شوند.

در ایران نیز باوجود تمام محدودیت های مرئی و نامرئی رسانه ها، شفاف سازی ها و افشاگری های رسانه ای مورد توجه افکارعمومی است و در مواردی با راست آزمایی از سوی مسئولان و  صدور دستور پیگیری لازم مواجه می شود .

دعوت از رسانه ها برای جدیت در ایفای نقش زیرذره بین بردن اقدامات و دستورات مقامات نیز ترجیع بند مشترک همه مقامات و از جمله رئیسی است و مشخص نیست ، چرا وقتی نوبت چالش انتصابات فامیلی / رقابتی می رسد ، مصادیق معرفی شده در رسانه ها، نامعتبر تلقی می شوند و از سوی رئیسی، بدون هیچ بررسی و پیگیریی ، فله ای و بدون استثنا، مردود اعلام می شود؟

هشدار نمایندگان مجلس و اعتراض حضوری دانشجویان هم «عملیات روانی» است؟

اگر اعلام مصادیق انتصابات فامیلی / جناحی رسانه ها از نظر رئیسی حتی ارزش بررسی و پیگیری ندارد ، چرا به نامه 35 نماینده مجلس درباره هشدار پیرامون رواج این پدیده در دولت سیزدهم نیز بخشی از روندی است که رئیسی ، پیش تر ،آن را «عملیات روانی» دانسته بود؟

رئیسی ، حتما، از یاد نبرده است که در مراسم 16 آذر ، یکی از محورهای اصلی انتقادهای دانشجویان، اعتراض به انتصاب های پرشمار فامیلی / رفاقتی در دولت بود. آیا این دانشجویانن را هم باید بخشی از افکار عمومی دانست یا  بازیچه «عملیات روانی» دشمن؟

خبط بزرگ رئیسی

هنگامی که رئیسی گفت : « از کسانی که بحث وجود انتصابات فامیلی را مطرح می کردند خواستم که پنج نفر از افرادی که براساس فامیلی منصوب شده اند را نام ببرند»، بزرگترین خبط  را مرتکب شد زیرا  باتوجه به تعداد بسیار و گستره زیاد انتصابات فامیلی / رفاقتی در دولت سیزدهم و تردد روزانه منصوب شدگان مقابل چشم  میلیون ها کارمند وزاتخانه ها و دستگاه های اجرایی ، مخاطبان  را به این جمع بندی می رساند که ، این ادعای رئیسی ،کاملا ، خلاف واقعیت است.سوای این، آیا انتصاب اتوبوسی اما مصادقی ها ، مصداق انتصاب های فامیلی / رفاقتی نیست و شایسته تر از فارغ التحصیلان این دانشگاه در کشور یافت نمی شود؟

«چراغ سبز» رئیسی به ادامه «چراغ خاموش» انتصابات فامیلی / رفاقتی

بیشتر بخوانید : 

تغافل یا گزارش های دریافتی گمراه کننده؟ 

اگر گزینه «تغافل» رئیسی را کنار بگذاریم ،آنگاه باید ریشه اعتماد به نفس او هنگام انکار قاطع واقعیت فراگیر انتصابات فامیلی / رفاقتی را  باید دریافت گزارش های نادرست و گمراه کننده  از اطرافیانش دانست . بنابراین، خالی از فایده نیست ، رئیسی ولو برای اطمینان خاطر شخصی، گزارش های دریافتی درباره این پدیده را  برای راستی آزمایی به افراد امین و بی غرض ارجاع دهد تا درباره واقعی و بیطرفانه بودن محتوا و جمع بندی  گزارش ها به یقین برسد.

از خروجی دستور بررسی چه خبر؟ 

رئیسی ، همان اوایل اوج گیری انتقادهای رسانه ای از انتصابات فامیلی / جناحی که همراه با اعلام نام و نشان منصوب شدگان و پست اهدایی به آنان بود، دستور داد که گروهی اتهامات را بررسی و نتیجه را اطلاع رسانی کنند و البته باوجود گذشت چندماه ، کوچکترین خبری از نتایج بررسی های آنان منتشر نشد و البته با انکار چندین باره رئیسی و نفی هرگونه انتصاب فامیلی / رفاقتی و تاکید او بر انجام انتصابات با معیار «شایسته سالاری»، بعید است گزارشی کارشناسی و واقع بینانه با یافته هایی متفاوت از انکارمطلق رئیسی ، منتشر شود.

به کام متخلفان ، به نام رئیسی

خلاصه آنکه سخنان دیشب رئیسی را باید چراغ سبزی دانست برای ماندن منصوب شدگان فامیلی / جناحی و ادامه این انتصابات البته با چراغ خاموش و چه حیف ، رئیسی، مسئولیت و هزینه انتصاب های فامیلی ، جناحی را که سود آن به ذینفعان متخلف می رسد را شخصا ، گردن گرفت.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1596638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =