رفع مشکلات فضای سبز کلان‌شهرها در گرو حمایت نهادهای مرتبط است

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: مشکلات و چالش‌های پیش روی فضای سبز کلان‌شهرهای کشور، تنها با حمایت و توجه نهادهای مرتبط و با برگزاری جلسات فنی و تخصصی مرتفع می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ «پیمان بضاعتی پور» در بیست و ششمین نشست تخصصی مدیران عامل سازمان‌های سیما منظر و فضای سبز شهری کلان‌شهرهای کشور در سالن رضوان شهرداری قم، گفت: توسعه فضاهای سبز و درختکاری و احیای باغات و جنگل‌های اطراف کلان‌شهرها، نه‌تنها در پاکیزگی هوا تأثیر چشمگیری دارد بلکه بر جذابیت دیداری شهرها و افزایش پتانسیل‌های گردشگری آن‌ها  نیز خواهد افزود و این‌همه باید از سطح شعار و طرح و برنامه فراتر رفته و به‌طورجدی مورد اقدام قرارگرفته و نتایج عملی و ملموس آن موردبررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به پویش «درخت دوستی بنشانیم» که از سال ۹۸ به‌صورت هم‌زمان در کشور آغازشده، گفت: این پویش سراسری با مشارکت شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بیان اینکه باید از تجربیات فنی و مثبت صورت گرفته سایر کلان‌شهرهای کشور استفاده بهینه کرد، افزود: ملاحظات و پیوست‌های علمی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی و آموزشی مطرح در این پویش در برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی درختکاری سه سال اخیر شهر کرج لحاظ شده و محور برنامه‌های درختکاری در مدیریت شهری کرج بوده است.

بضاعتی‌پور با توجه به کمبود آب به مصرف آب‌های غیرمتعارف نظیر پساب فاضلاب شهری، برای استفاده در فضای سبز اشاره کرد و افزود: استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم و کم آب‌بر و متناسب با اقلیم هر منطقه، استقرار سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و احداث تصفیه‌خانه همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با انتقاد از عدم اجرای قانون هوای پاک بیان کرد: هم‌اکنون فقط ۵ لیتر پساب رایگان به فضای سبز شهری تحویل داده می‌شود درحالی‌که طبق قانون باید ۱۰ لیتر در اختیار فضای سبز قرار داده شود.

دبیر کمیته تخصصی سیما و منظر کلان‌شهرهای کشور در بخش دیگری با اشاره به آن‌که سرانه مفید و مؤثر سرانه‌ای است که در دسترس و اختیار شهروندان است، ادامه داد: تعیین استاندارد و محاسبه سرانه فضای سبز نیازمند جلسات کارشناسی و تخصصی است. به‌عنوان‌مثال، جنگل‌کاری پیرامونی شهر در زمره فضای سبز محسوب می‌شود ولی برای الحاق مساحت آن به سرانه فضای سبز شهری باید از فرمول خاص با ضریب و درصد استفاده شود.

وی با مثبت ارزیابی کردن نشست تخصصی مدیران عامل سازمان‌های سیما منظر تأکید کرد: مشکلات و چالش‌های پیش روی فضای سبز کلان‌شهرهای کشور، تنها با حمایت و توجه نهادهای مرتبط و با برگزاری جلسات فنی و تخصصی مرتفع می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1596908

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =