این من هستم؛مشکات‌الزهرا صفی

گرند اسلم استرالیا برای مشکات الزهرا صفی، تنیسور ایرانی دنیای جدیدی بود. دنیایی با کوله باری از تجربه. تورنمنتی که به نظر او اتفاق بزرگی نه برای خودش که برای تنیس ایران بود.

مهری رنجبر:گرند اسلم استرالیا برای مشکات الزهرا،حکم سرزمین عجایب برای آلیس را داشت. تورنمنتی بزرگ که  به قول مشکات الزهرا تجربه عجیب و غریبی برایش بود.  اگر آلیس در سرزمین عجایب با شخصیت های عجیبی روبروشد ، دختر تنیسور ایرانی چند روز با ستاره های تاپ تنیس دنیا زندگی کرد که در خواب هم نمی دید. اما رویایش خیلی زود رنگ واقعیت گرفت. هم درخشید و هم الگویش  رافائل نادال  را از نزدیک دید. اگر او با دقت به رفتار ، تمرین و مسابقه غولهای تنیس دنیا توجه می کرد تا یاد بگیرد، اما خودش هم زیر ذره بین رسانه های دنیا بود.حرفهای شنیدنی دختر شگفت انگیز تنیس ایران از این روزها را بخوانید:

حضور در گرند اسلم استرالیا به عنوان اولین دختر ایرانی چه حسی دارد؟

حس  خیلی خوبی دارد، برای خودم و جامعه تنیس ایران. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ ایران افتاد و حتی حضورم در جدول اصلی.من بازی اولم را بردم و رنکنیگم را در رنکینگ جهانی به رتبه زیر 70 رساندم که اتفاق بزرگی است. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و من در سه گرند اسلم دیگر شرکت کنم. کار بزرگی که درهای پیشرفت را به روی تنیس ایران باز می کند.

 یعنی رنکینگ جهانی تو به 50 می رسد؟

گرند اسلم استرالیا امتیاز بالایی دارد، به ویژه برد اول خیلی تاثیرگذار است. من رتبه 50 را مطمئن نیستم اما می تواند این اتفاق بیفتد.

چطور به این موفقیت رسیدی؟

موفقیت من پروسه طولانی داشت، من 7-8 سال با برنامه ریزی روی تمرین، حتی خواب و خوراک ، تورنمنت ها و تمرینات بدنسازی و تنیسم  زحمت کشیدیم. اما از اول خانواده ورزشی داشتم و همه تنیس را دوست داشتیم و پیگیر مسابقات از شبکه های مختلف تلویزیون بودیم. در 8 سالگی  دو هفته بعداز تماشای بازیهای رافائل نادال در تلویزیون ، بازی تنیس را شروع  کردم و بعد قهرمان کشور شدم و آسیا و حالا در جهان مقام گرفتم.

تو اسپانسر داری؟

وقتی بازیکنی به این سطح می رسد، باید اسپانسرها حمایتش کنند، واقعا آمدن تا اینجا کار خیلی سختی برای خانواده ام بود، به ویژه برای حضورم در مسابقات. شاید اگر خانواده ام نمی توانستند من را حمایت کنند، من هم در مسابقات شرکت نمی کردم و حالا هم به گرند اسلم نرفته بودم.

یعنی هزینه سفرها را خانواده ات می دادند؟

دقیقا خانواده ام برای حضور در مسابقات هزینه می کردند و حالا هم آکادمی تنیس آپ ویژن به من کمک کردند و کنار خانواده ام بودند اما قسمت اعظم هزینه ها را خانواده ام متحمل می شد.

 معمولا گرند اسلم ها جایزه زیادی دارد. تو می دانی ، نفر اول گرند اسلم استرالیا چقدر جایزه گرفته؟

طبق قوانین در گرنداسلم ها بازیکنان جوانان زیر 18 سال هیچ پاداش نقدی  ندارند، شاید اسپانسر پیدا کنند، اما خبری از پاداش نیست. زنان بزرگسال دو میلیون و خرده ای دلار جایزه می گیرند.

انگار مردان بیشتر جایزه می گیرند.

نه خیلی. فکر می کنم یک میلیون دلار بیشتر از زنان جایزه بگیرند و شاید هم برابر باشد.

بازی در گرند اسلم چطور تجربه ای بود؟

تجربه خیلی عجیبی بود. من به عنوان بازیکن تنیس برای اولین بار این سطح تنیس را از نزدیک می دیدم. چرا که همیشه از سایت ها مسابقات و بازیکنان را دیده بودم، هیچ وقت باورم نمیشد آنها را از نزدیک،تمرینات و مسابقاتشان را ببینم و حتی با آنها عکس بگیرم. تجربه ، تجربه خیلی بزرگی بود تا به اهدافم نزدیک تر شوم و بدانم چطور تمرین کنم تا مثل آنها شوم . به هر حال برای هر تنیسوری حضور در گرند اسلم آرزوست.

حمایت ها از تو در تنیس چطور است. حضورت در گرند اسلم پاداشی هم داشت؟

مسئولان فدراسیون و کمیته ملی المپیک، وقتی دیدند من در نیمه راه گرند اسلم هستم، پول بلیتم را دادند و از من حمایت کردند و پول تو جیبی دادند . اما قبل از آن فقط خانواده ام بود و من اسپانسر اصلی نداشتم . البته این کمک  هم خوب بود و از من حمایت کردند. امیدوارم که ادامه پیدا کند اما من برای حضور در گرند اسلم اسپانسر اصلی می خواهم ، چرا که بدون کمک نمی توانم  آن طور که باید در این رقباتها شرکت کنم.

نادال تصویر تو را منتشر کرده بود، همین طور بقیه ورزشکاران بزرگ دنیا،ظاهرا خیلی مورد توجه بودی؟

آنجا ورزشکارانی مثل مدیسون کیز ، رافائل نادال و پابلو بوستا که از ورزشکاران مطرح دنیا هستند عکس من را منتشر کردند و با من صحبت کردند، سعی کردند از من حمایت کنند، که این اتفاق خیلی خوبی برای من بود. به هر حال اینکه من تنها مشکات نیستم و زیر پرچم تنیس ایران هستم و در واقع آنها تنیس ایران را مطرح کردند و این کمک بزرگی است.

بیشتر بخوانید

این من هستم؛مشکات‌الزهرا صفی

خودت دوست داری شبیه کدامیک از تنیسورهای بزرگ دنیا شوی؟

صد در صد نادال. گرند اسلم معتبرترین تورنمنت تنیس است و هرجا رستوران، هتل و ... با بازیکنان مطرح دنیا برخورد داری و آنها را می بینی. ما در تلویزیون تنها بازی خوب نادال را می بینیم و نمی دانیم او چطور غذا می خورد ، تمرین می کند،گرم کرده یا رفتارش با بقیه را من آنجا دائما می دیدم. من رفتار حرفه ای نادال را خارج از زمین دیدم.

چه جیزی در رفتار آنها برای تو خیلی جالب بود؟

ورزشکار حرفه ای چارچوب خاصی دارد و قبل از مسابقه حرفه ای تر می شود. من از همه چیزهایی که آنجا دیدم، تجربه بزرگی گرفتم.

 در گرند اسلم استرالیا، درباره جنجال اوپن استرالیا صحبت هم شد؟

جوکوویچ یکی از انسانهای بزرگ دنیاست و رکوردهایی که او درگرند اسلم می زند، رکوردهای عجیب و غریبی  است . چند گرند اسلم را پشت سر هم می برد و رکوردها را جابه جا می کند. جنگی هم شد به دلیل مشکلات عدم صدور ویزا و واکسن که متاسفانه استرالیا قبول نکرد که جوکوویچ بدون واکسن آنجا باشد.

 تو بازی روی خاک راحت تری درسته؟

به خاطر اینکه در ایران و چند سال گذشته، هارد کورت نداشتیم و این چالشی برایم بود. چرا که یکسری از مسابقات سطح بالای دنیا مثل گرند اسلم  استرالیا روی هاردکورت برگزار می شد و من نمی دانستم باید کجا تمرین کنم. خدا را شکر حالا چند زمین هاردکورت داریم که می شود در آن تمرین کرد. هرچند دور است اما می توانم روی آن تمرین کنم. البته زمین خاکی در ایران بیشتر است تمرین روی آن  برای من راحت تر است.

 پس احتمالا مسابقات  ویمبلدون را دوست نداری، چون روی چمن برگزار می شود؟

مگر می شود آدم گرند اسلم را دوست نداشته باشد. اما درست است چون در ایران زمین چمن نداریم، اگر به گرند اسلم ویمبلدون رسیدم زودتر می روم تا حداقل با تمرین  روی چمن آنجا آماده شوم.

درست است که تو خیلی اهل فضای مجازی نیستی؟

من سعی میکنم  خیای در فضای مجازی نباشم، به خاطر اینکه افکارم را از اهدافم دور می کند. من معمولا برنامه ریزی می کنم تا پیامی به مربیانم ، معلمانم برای  هماهنگی کلاس هایم بدهم. به مادرم خبر می دهم کجا هستم، همین. جدای از آن کار خاصی انجام نمی دهم.

این من هستم؛مشکات‌الزهرا صفی

 معمولا شبها چه ساعتی می خوابی؟

من در مسابقات معمولا ساعت 7و8 به خاطر خستگی می خوابم. اما در ایران هستم و فقط تمرین می کنم معمولا 9 – 9:30 دقیقه می خوابم.

 اسم مشکات الزهرا برای همه جالب است. اسمت چه فلسفه ای دارد؟

اسمم خیلی خوب است و همه  از من فلسفه اش را می پرسند. واقعیتش این است که مادر و پدر هرکدام پیشنهاد مشکات و زهرا را دادند که بهم چسباندند و در آخر شد مشکات الزهرا. اسم جالبی است، مخصوصا برای خارجی ها.بعضی ها می پرسند اسم را چطور باید تلفظ کنند، بعضی مواقع هم اشتباه می کنند اما برایشان خیلی جالب است.

یعنی گزارشگرهای خارجی هم راحت اسمت را تلفظ می کنند؟

من در استرالیا مصاحبه های زیادی با رسانه ها داشتم و قبل از مصاحبه می گفتند اسمت را کامل بگو تا ما اشتباه نگوییم.

در مسابقه دیگری هم شرکت می کنی؟

بله صد درصد.فرنچ اوپن دومین گرند اسلم معتبر سال است و یکی از گرند اسلم های معتبری است که در زمین خاکی ، زمین مورد علاقه من برگزار می شود که اگر خدا کمک کند در آن شرکت می کنم.می خواهم در تورنمنت های دیگر شرکت کنم و رنکینگم را بهتر کنم تا بتوانم شرایط بهتری در جدول اصلی پیدا کنم.

251253

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1598773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =