پنتاگون دولت بایدن را مقصر اصلی افغانستان دانست

ایسنا نوشت:براساس یکی از گزارشات پنتاگون، دولت رئیس جمهور کنونی آمریکا مقصر بی‌نظمی‌ها و آشوب‌های مرتبط با خروج آمریکا از افغانستان است.

به گزارش ایندیپندنت، این گزارش که از حالت محرمانه خارج شده و روز شنبه در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، تاکید کرد، تصمیمات یا در برخی موارد عدم تصمیم‌گیری دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به مشکلاتی که نیروهای آمریکایی برای تضمین امنیت فرودگاه حامد کرزای کابل در زمان تصرف این شهر به دست طالبان در اوت سال گذشته مواجه بودند، دامن زد.

این گزارش پنتاگون، وزارت امور خارجه و تعدادی از مقاماتش را برای برخی مسائل و تاخیرها در روند خروج و تخلیه مقصر دانست.

در این گزارش آمده است: تاخیر در خروج کارمندان سفارت، اطلاعیه مربوط به عملیات تخلیه غیر جنگی و عدم توافق بر سر نشانه‌ها و روش‌های هشدار، این عملیات تخلیه را بیش از پیش به خطر انداخت.

در بخش دیگری از این گزارش، همین وزارتخانه برای اسقرار تیم جدیدی از کارکنان سفارت در میانه روند تخلیه مقصر شده است؛ اقدامی که به گفته وزارت دفاع آمریکا باعث سردرگمی‌هایی شد چرا که این تیم جدید کنسولگری عملیات‌هایی را انجام داد که باعث شد صدها شهروند آمریکایی و افغان از طریق یک فرایند درخواست ناآشنا از افغانستان خارج شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: کارکنان کنسولی نیروی کافی برای نظارت بر تمامی روندها در گیت‌ها نداشتند که غالبا باعث شد پرسنل وزارت دفاع آمریکا در گیت‌های فرودگاه تماس‌هایی برای بررسی مدارک بگیرند. تعداد بالایی از این تماس‌ها توسط سربازان آمریکایی گرفته شد؛ سربازانی که تجربه کمی در روندهای وزارت امور خارجه داشتند.

در این گزارش تاکید شد: سردرگمی پیرامون تصمیمات بوروکراتیک بر توانایی‌های نیروهای آمریکایی که تلاش می‌کردند یک روند تخلیه منظم را در آخرین روزهای اشغال انجام دهند، تاثیر گذاشت؛ اقدامی که با تصاویری آویزان شدن غیرنظامیان افغان از هواپیماهای آمریکایی خدشه دار شد.

نتایج نامطلوب این تخلیه بی‌نظم در بحبوحه انتقادات از دولت آمریکا بر سر حمله‌ای به وجود آمد که قرار بود نیروهای وابسته به داعش را که در جریان روی کار آمدن طالبان به سمت کابل روانه شده بودند، خارج کند اما در عوض منجر به کشته شدن 10 غیرنظامی افغان از جمله کودکان شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1603013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    اما مذاکره با طالبان در زمان ترامپ شروع شد و بایدن مجبور شد نقشه نیمه کاره ترامپ را به آخر برساند و شاید با خوش خیالی فکر می کرد به نتیجه دلخواه پمپئو می رسد.