۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۷

جام جم نوشت:

حدود نیم قرن پیش، لیزر به عنوان نوری جادویی به حوزه پزشکی وارد شد و خیلی زود به شکل ابزاری قدرتمند، به جزئی اساسی در تشخیص و درمان بیماری‌ها درآمد. در طول این سال‌ها، تحولات بسیاری در تکنیک‌های درمانی، واکنش‌های بافتی و اثرات درمانی لیزر ایجاد شد و در نهایت امکان استفاده گسترده از این وسیله برای بیماران فراهم شد؛ به طوری که در حال حاضر حتی برای بی‌درد شدن مادران در مراحل زایمان هم از لیزر استفاده می‌شود. این امکان از آنجا اهمیت می‌یابد که با توجه به آمار بالای سزارین در کشور، به نظر می‌رسد استفاده از لیزر بتواند روشی موثر برای تشویق مادران به زایمان طبیعی باشد.

راه‌اندازی اولین کلینیک لیزرتراپی در کشور برای بیماری‌های زنان در بیمارستان حضرت زینب(س) بهانه‌ای شد تا به سراغ دکتر سهیلا مکملی، رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران و عضو انجمن جهانی مطالعه و بررسی درد برویم و از او درباره کاربردهای لیزر در زایمان بی درد سوال کنیم.

هدف کلی از تاسیس کلینیک لیزر تراپی برای بیماری‌های زنان چه بوده است؟ آیا در کشورهای دیگر هم چنین کلینیکی مختص زنان وجود دارد؟
لیزر درمانی یکی از ابزاری است که در زیر شاخه‌های مختلف کاربرد دارد از جمله در بیماری‌ها و دردهای زنان به علت مزمن بودن دردها کارایی خاصی دارد. در کشورهای دیگر از لیزر در زیر شاخه تخصصی زنان نیز استفاده می‌شود، اما از آنجا که کشور ما یک کشور اسلامی است و جهت حفظ شؤونات اسلامی و همین‌طور راحتی بیماران، شرایطی در نظر گرفته شده است تا درمان‌های تخصصی برای خانم‌ها در فضایی مطمئن و علمی با شرایط اسلامی ارائه شود. در واقع هدف از تاسیس این مرکز، ارائه دست یافته‌های درمانی جدید برای زنان در شرایطی درست و منطبق با فرهنگ کشورمان است.

تفاوت این کلینیک با دیگر مراکز لیزر درمانی که اتفاقا تعداد آنها در سطح شهر هم کم نیست، در چیست؟ آیا قرار است در این کلینیک خدمات متفاوتی به بیماران ارائه شود؟
در این مرکز خدمات لیزر درمانی در زیر شاخه بیماری‌های زنان و زایمان و جراحی‌های مرتبط با بانوان همراه با تکنولوژی لیزر ارئه می‌شود. این تکنیک در دردهای مزمن لگنی، دردهای ماهانه، کنترل عفونت‌ها، درمان کیست‌های تخمدانی، زخم‌های سینه در دوران شیردهی، افزایش میزان شیر، جراحی‌های زنان، درمان هموروئید (بواسیر) و دردهای مفاصل، زخم‌های جراحی به کار می‌رود.

یکی از خدمات این مرکز آنچنان که در خبرها آمده است، استفاده از لیزر درمانی در روند زایمان بدون درد است. لطفا در مورد این روش توضیح دهید.
استفاده از لیزر درمانی در زایمان به این مفهوم نیست که به تنهایی از لیزر برای زایمان استفاده شود. همان‌طور که به عنوان مثال یکی از تکنیک‌هایی که در زایمان برای بی‌دردی به کار می‌رود، طب سوزنی است که براساس مطالعات تا 65 درصد موارد در کاهش درد زایمان موثر است. با توجه به این‌که لیزر می‌تواند جانشینی ایمن و بدون عارضه برای سوزن‌های طب سوزنی باشد، برای بیمارانی که داوطلب استفاده از این تکنیک هستند، می‌توان لیزر را به عنوان جانشین سوزن و در جهت کم کردن عوارض استفاده از آن به کار برد. ضمن این‌که لیزر درمانی باعث تسریع روند ترمیم زخم‌های زایمان می‌شود.

استفاده از روش لیزر درمانی دقیقا در چه مراحلی از زایمان به کار می‌رود؟
از این روش با تکنیک‌های مختلف در مراحل مختلف زایمان می‌توان استفاده کرد مشروط به این‌که شرایط مختلف بیمار در نظر گرفته شود. به طور کلی زایمان طبیعی شامل مراحل دردهای خفیف، دردهای شدید و خروج جنین و جفت است.

در همه کشورها بی‌دردی از مرحله اول آغاز می‌شود و ما نیز تلاش می‌کنیم در بیمارستان حضرت زینب (س) از همین مرحله، زایمان بدون درد را به کمک تکنیک‌های مختلف از جمله لیزر درمانی آغاز کنیم. در دو مرحله اول زایمان با تکنیک‌های غیرتهاجمی تلاش می‌کنیم که مادر، زایمان بی‌دردی داشته باشد. به این منظور از 6 هفته پیش از زایمان از مادران داوطلب زایمان بدون درد دعوت می‌کنیم برای معاینه به این بیمارستان مراجعه کنند تا ماماها به آنان آموزش‌های لازم را بدهند. در کل با به کارگیری روش زایمان بدون درد تلاش می‌کنیم مادران تا 75 درصد زایمان بدون درد را تجربه ‌کنند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =