هیس!منتقدان حق اظهار نظر ندارند

هیس نشان دادن فوتبالیست‌ها، در سال‌های اخیر تبدیل به یک عادت شده که در پاسخ به منتقدان، علامت هیس نشان دهند و به نوعی آن‌ها را به سکوت دعوت کنند.

امیررضا احمدی؛ حرکت به سمت دوربین یا هواداران، گرفتن انگشت مقابل بینی، نشان دادن علامت هیس و طعنه به منتقدان برای سخن نگفتن؛ این روایت بدعتی است که در سال های اخیر در فوتبال ایران باب شده و بازیکنان مختلف، آن را از خود نشان داده اند. البته که این اقدام در دنیا معانی مختلفی دارد و بیشتر خطاب به رقیب به کار می رود، اما در ایران، بازیکنانی که معمولا در اکثر مواقع، به دلیل مواضع خود یا عملکرد فنی ضعیف، مورد انتقاد هواداران و منتقدان قرار گرفته اند اما بعد از آن، سعی کرده اند زمانی که عملکردی خوب از خود نشان دادند، با نشان دادن هیس به دیگران آن ها را به سکوت دعوت کنند. اقدامی که البته هیچ گاه برای بازیکنان عاقبت خوبی نداشته و آن ها را حسابی دچار حاشیه کرده. بازیکنانی که وظیفه شان فوتبال بازی کردن است، قراردادهای میلیاردی می بندند تا برای تیمشان مفید باشند و با این وصف وقتی به دلیل عملکرد ضعیف مورد انتقاد قرار می گیرند، دیگران را به سکوت دعوت می کنند. آخرین مثال این موضوع هم به رضا اسدی بر می گردد؛ خرید پر سر و صدای پرسپولیس که در ابتدای فصل به این تیم پیوست و بر اساس شنیده ها، قراردادی ۱۱ میلیاردی با سرخ پوشان بسته اما نتوانسته عملکردی مثبت از خود نشان دهد. اسدی در بازی مقابل آلومینیوم اراک در هفته هجدهم لیگ برتر، در دقیقه ۹۴ دروازه رقیب را گشود و با نشان دادن علامت هیس، منتقدانش را به سکوت فراخواند. اقدامی که باز هم باعث انتقاداتی از او شد چرا که اسدی با وجود این گل، هنوز نتوانسته بازی های خوبی از خود نشان دهد و خود را در تیم جا بیندازد. به همین بهانه، در ادامه نگاهی به اقدام مشابه دیگر بازیکنان می اندازیم که در سال های اخیر، چنین حرکتی انجام داده اند.

هیس!منتقدان حق اظهار نظر ندارند

مهدی طارمی؛ سمفونی چیپ و هیس!

ماجرای چیپ عجیب مهدی طارمی در لیگ قهرمانان آسیا و اقدام او پس از آن هنوز هم در یادها مانده. در سال ۹۶، وقتی تیم فوتبال پرسپولیس در چهارمین دیدار خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، در ورزشگاه آزادی مقابل الریان قطر به تساوی بدون گل رسید، مهدی طارمی با اقدامی جنجالی حسابی خبر ساز شد.

 طارمی، مهاجم گلزن پرسپولیس که در آن سال ها یکی از وزنه های اصلی قرمزها بود، در آن دیدار علاوه بر هدر دادن چند فرصت گلزنی، یک ضربه پنالتی‌ را هم از دست داد. ضربه پنالتی‌ که طارمی آن را به شکل چیپ زد و توپ از بالای دروازه‌ به بیرون رفت.

پس از به صدا در آمدن سوت پایان بازی خیل عظیمی از هواداران پرسپولیس نسبت به این عملکرد مهدی طارمی واکنش نشان دادند و او را در ورزشگاه "بی‌غیرت" خطاب کردند. 

 نکته ای که باعث ناراحتی شدید هواداران شد نحوه زدن پنالتی‌ بود. طارمی در حالی ضربه پنالتی‌ را به صورت چیپ زد که پرسپولیس به شدت به گلزنی مقابل الریان نیاز داشت. همین موضوع باعث شد تا خیلی ها بر این عقیده باشند، که شاید بهتر بود این مهاجم جوان به جای این که چنین ضربه ای بزند، با یک بغل پای ساده دروازه‌ الریان را باز می‌کرد.

با این حال مهم‌ترین دلیل ناراحتی هواداران از طارمی همین نحوه زدن ضربه پنالتی‌ بود. شاید اگر او پنالتی‌ را به صورت عادی می زد و توپ هم به گل تبدیل نمی‌شد کسی مهاجم پرسپولیس را مورد انتقاد قرار نمی‌داد.

پس از این که تیم فوتبال پرسپولیس نتوانست از این فرصت استفاده کند و در نهایت بازی به تساوی کشیده شد شانس صعود این تیم از این گروه بسیار پایین آمد. پس از آن دیدار هم برانکو ایوانکوویچ در نشست خبری درباره نحوه زدن ضربه پنالتی توسط مهدی طارمی، از هواداران عذرخواهی کرد و گفت‌ تا زمانی که او  سرمربی پرسپولیس است دیگر طارمی در این تیم پنالتی‌ نخواهد زد.

هیس!منتقدان حق اظهار نظر ندارند

علیرضا بیرانوند؛ شماره یک بی طاقت قرمزها

علی بیرو در سال های حضورش در پرسپولیس بارها باعث عصبانیت هواداران شده بود. او در فصل ۱۳۹۶-۹۷ در حالی از قفس توری سرخپوشان محافظت می کرد، که در چند نوبت ساز جدایی از این تیم را کوک کرده بود. اقدامی که بالاخره همان فصل، با واکنش هواداران مواجه شد. بیرانوند فصل قبل از آن، بعد از بازی با ذوب‌آهن که به خاطر تعطیلی تمرین به بهانه مسائل مالی، صدای اعتراض هواداران را بلند کرده بود، اعلام کرد که به طور قطع در پایان فصل از این تیم جدا خواهد شد. در آن مصاحبه جنجالی، بیرانوند جمله‌ای عجیب هم به زبان آورده بود. دروازه‌بان پرسپولیس گفت: «ظاهراً هیچ چیزی برای هواداران مهم نیست. آنها یادشان رفته است که ۱۰ سال قبل خواب این قهرمانی را می‌دیدند». اتفاقی که بیرانوند را مجبور کرد برای بازگشت به تیم، از هواداران و پیشکسوتان عذرخواهی کند.

 سوژه جدایی بیرانوند از پرسپولیس، پس از بازی این تیم در همان فصل، مقابل سایپا دوباره مطرح شد. این دروازه‌بان اعلام کرد که به آینده‌اش فکر می‌کند و شنیده شد برای پیوستن به تراکتورسازی به عنوان بازیکن سرباز در تلاش است. یک مصاحبه جنجالی دیگر و یک جنجال بزرگ. اتفاقی که منجر شد بازیکنان محبوب پرسپولیس در صفحات مجازی تصاویری از دروازه‌بان تیم‌شان را منتشر کنند و برای بهتر شدن رابطه بیرانوند با هواداران، وساطت کنند. ولی تماشاگران حاضر در بازی پرسپولیس و پدیده، برخورد مثبتی با بیرانوند نداشتند. آن‌ها در این بازی اصلا دروازه‌بان فیکس تیم‌شان را تشویق نکردند و به نشانه اعتراض، بوژیدار رادوشوویچ را صدا زدند. اتفاقی که برای بیرانوند استرس‌زا بود و او در چند صحنه، متزلزل نشان داد. روی یکی از همین توپ‌ها هم که صدای تماشاگران بلند شد، بیرانوند عکس‌العملی غیرمنتظره داشت. او با نشان دادن «هیس» به هواداران، تصویر عجیبی را رقم زد.
هیس!منتقدان حق اظهار نظر ندارند
احمد نورالهی؛ از هیس به هواداران تا صحبت با رسانه ها!
داستان شماره ۸ های پرسپولیس، همیشه جذاب بوده و هست. همیشه می گفتند می‌گفتند پیراهن شماره ۸ پرسپولیس را هر کس تن کند یاغی می‌شود. پیراهن معمولی‌ها نیست. از حسین کلانی و ناصر محمدخانی تا مرتضی کرمانی، مجتبی محرمی، مهدی هاشمی‌نسب و علی کریمی. هر کدام از آنها تا امروز آنقدر ماجرا ساخته‌اند که می‌شود کتاب شماره ۸ جنجالی‌های قرمز را نوشت. احمد نوراللهی اما یک ۸ متفاوت شد. بازیکنی که محبوب قرمزها بود و در بین هواداران سرخ، محبوبیت خاصی داشت. با این حال او هم یک بار البته نه در زمین، که در فضای مجازی هیس را به منتقدان نشان داد.
بعد از آنکه پرسپولیس در فصل گذشته، در قائمشهر مقابل نساجی به تساوی یک بر یک رسید، نورالهی  بر اساس آمار به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شد. او  اسکرین‌شات این آمار را در اینستاگرام، استوری کرد و چند ایموجی «هیس» را هم به آن افزود. موضوعی که با واکنش منفی هوادارانی مواجه شد چرا که هنوز بابت پنالتی غیرضروری‌اش مقابل اولسان او را نبخشیده‌بودند.
نوراللهی بعد از این واکنش‌ها گفت: «من سرباز پرسپولیس هستم. استوری من خطاب به رسانه‌ها و برخی کارشناسان بود نه هواداران، هرچه دارم از پرسپولیس و هواداران دارم.»
هیس!منتقدان حق اظهار نظر ندارند
سردار آزمون؛ هیس؛ به تلافی جام جهانی
تیم ملی فوتبال ایران اگر چه در جام جهانی روسیه عملکردی مناسب داشت، اما انتقادهای زیادی به سردار آزمون صورت گرفت. آزمون که بر اساس تاکتیک های کی روش در بخش دفاعی فعالیت بیشتری داشت، در فاز حمله نتوانست آنطور که باید هواداران را راضی کند و همین باعث شد انتقادات زیادی از او شکل بگیرد. تا جایی که او بعد از جام جهانی، در واکنشی احساسی تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفت که البته این تصمیم خیلی زود رنگ باخت.
او در جام ملت های ۲۰۱۹ بار دیگر پیراهن تیم ملی را پوشید و این بار یک هیس عجیب به هواداران نشان داد!
در واقع، همه چیز از بازی ایران مقابل چین در جام ملت های آسیا آغاز شد. سردار که از مدت ها پیش فهمیده بود باید پاسخ مناسبی برای بازی های ناامیدکننده‌اش در جام جهانی داشته باشد، حالا می خواست در جام ملت ها پاسخ انتقادات را بدهد. آزمون گلزنی را از بازی مقابل یمن آغاز کرد. تیم ملی با دو گل او ویتنام را شکست داد و اگرچه مقابل عراق به تساوی بدون گل رضایت داد اما پیروزی مقابل چین را مدیون سردار بود. ستاره ایرانی لورکوزن، یک گل و یک پاس گل را راهی دروازه شاگردان مارچلو لیپی کرد و حالا سرشار از انگیزه به سمت دوربین های تلویزیونی خرامان خرامان راه می رفت. آزمون با چشم هایی سرشار از غرور و شادی به دوربین خیره شد و خیلی ها را دعوت به سکوت کرد. همین موضوع باعث شد تا سیل انتقادات روانه او شود و خیلی ها او را فاقد شخصیت حرفه ای بدانند  و انتقادات مختلفی از او داشته باشند. البته او بعد از آن از مردم عذرخواهی کرد اما به عقیده خودش از بعضی ها عذرخواهی نکرد و بر سر حرفش ماند.

بیشتر بخوانید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1605822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    4 1
    رضا اسدی تو بازی هایی که برای پرسپولیس کرد اصلا نمی تونست بدوه.بنده خدا تو عکسشم که داره میگه هیس خسته س.
  • فرزاد ملقب به فری IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    4 1
    ی گل زده خودشو گم کرده جناب استاد اسدی
  • Rf IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    2 2
    انقد پرسپولیسی ها خوبن که بعد موفقیت هیس نشون میدن