۸ نفر
۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
در قرن جدید جایی برای پیرمردها نیست

یادداشت نوروزی خبرآنلاین در آغاز بهار سال 1401 خورشیدی

فیلم ماندگار «جایی برای پیرمردها نیست» محصول 2007 ساخته «برادران کوئن» در سکانس افتتاحیه و اختتامیه یک نریشن بسیار خاص دارد. تامی‌لی جونز می‌گوید: دنیای غریبی است یک زندانی و قاتل زنجیره‌ای را دستگیر کرده بودند. بدون هیچ انکاری همه جرایم را گردن گرفت. و سرآخر گفت: اگر دستگیر نمی‌شدم بازهم آدم می‌کشتم! جونز ادامه می‌دهد: دنیای اکنون قابل درک نیست. جوانان چه رویایی دارند؟ در حالیکه دیگر جایی برای پیرمردها نیست.

ایهام این دو سکانس بی‌نظیر است. جان کلام تامی لی جونز این است: اگر جوانان دارای رویای خوب باشند بازهم جایی برای پیرمردها نیست.

رفیق قدیمی و ادیب و نازنینم محمدرضا اسدزاده برای نوشتن یک یادداشت نوروزی از حقیر یاد کرد.

چیزی به ذهنم نرسید. تا دیشب که حرف‌های دو پسرم را ناخواسته گوش می‌دادم. پسر بزرگم 27 سال دارد و دومی 23 ساله است. این پسر بزرگم همانی است که یادداشت پوستر رئیس جمهور کنار عکس جان سینا را، بازهم با توجه به سوژه او، در 12 سال پیش در همین جا نوشتم. بحث آن‌ها در مورد دکتر محمد مصدق بود. این که وی کیست؟ چه کرد؟ چرا از او یادی و نامی نیست؟ و چرا در همه حکومت‌ها مغضوب بود؟ حرف‌های این دو جوان به این جا رسید که مصدق دوروبرش جوانانی هم بودند که به هرحال به نسبت سن و سال سیاستمداران آن دوران جوان هم بودند (و مثال مهم این دو حسین فاطمی بود) اما زورشان به پیرمردها نرسید...

من آرزو دارم که در قرن جدید ستاره‌هایی که متولد می‌شوند در دین و ملی‌گرایی و نوگرایی و دغدغه‌مندی تمام اقشار جامعه بویژه طبقه متوسط ( به عنوان قلب تپنده هر جامعه واقعی) پیشقدم باشند.

در قرن گذشته متولدین هر 2 دهه را بررسی کنید:

متولدین 1300 تا 1320: شاهد تغییر سلطنت بودند. برچیده شدن بساط سلسله قاجاریه و روی کار آمدن حکومت پهلوی.

متولدین 1321 تا 1340: این‌ها بسیار چیزها دیدند. جنگ جهانی دوم. برچیده شدن بساط پهلوی اول. آزادی رسانه ها تا 1332. کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد 1332. درک این مهم که اوباش رکن اساسی حکومت‌ها هستند. جلوه‌گری این مهم که محبوب ملت می‌تواند منفور حکومت باشد.

متولدین 1341 تا 1360: این دو نسل کارها کردند و وقایع فراوان دیدند. 15 خرداد 1342. تاجگذاری محمدرضا شاه در 1346. برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی. ثبات نسبی قیمت‌ها بین سال های 1349 تا 1354. جنگ‌ها و درگیری‌های خیابانی بین معترضان از هر طیفی و دین و آئینی در مخالفت با حکومت وقت. و دیدن انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 و در ادامه آغاز جنگ تحمیلی.

متولدین 1361 تا 1380: این رده سنی چشم و چراغ سال‌های آتی در قرن نو هستند. آن‌ها جنگ و دوران سازندگی را دیدند. این‌ها به احتمال قریب به یقین ستاره‌هایی هستند که در این دو دهه بدنیا آمدند تا برای سال‌های 1420 منشا خیر و برکت و رحمت برای ایران زمین باشند.

متولدین 1381 تا 1400: بزرگترین این نسل الان 19 ساله است و در سال 1420 در آستانه 40 سالگی یک مرد یا زن ششدانگ است. آبدیده است. می‌تواند در کنار متولدین دهه 60 و 70 کار یاد بگیرد.

آرزوی من برای قرن جدید این است که ستاره هایی که متولد شدند به حق و با شایستگی جا را برای پیرمرد ها سخت کنند. و این برای ما خوش خواهد بود. به مانند اکثر کشورهای دارای اقتصاد علمی، فرهنگ پویا و دارای ثبات نسبی بازار و قیمت‌ها، پیرمردها اتاق فکر، آن هم به درخواست جوانان سیاستمدار زیر 50 ساله تشکیل خواهند داد و تجربه‌ها را منتقل خواهند کرد.

ما دلخوش به ستاره‌های متولد شده دهه 60 تا دهه اخیر باشیم. باشد که ایران را با توکل به خداوندگار به عظمت رهنمون باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1615343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 0
    جانا سخن از زبان ما می‌گویی.