نرخ تورم در ترکیه به ۶۱ درصد رسید/ لیر چند قیمت خورد؟

تورم سالانه در ترکیه روز دوشنبه به ۶۱.۱۴ درصد رسید و به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید و بحران هزینه زندگی برای بسیاری از خانوارها را عمیق تر کرد.

نگارعلی: موسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت مصرف کننده در ماه مارس نسبت به ماه قبل ۵.۴۶ درصد افزایش یافته است. تورم سالانه از ۵۴.۴۴ درصد در فوریه نیز گذر کرده است.

بر اساس داده ها، بیشترین افزایش قیمت سالانه مربوط به بخش حمل و نقل با ۹۹.۱۲ درصد بوده در حالی که افزایش قیمت مواد غذایی ۷۰.۳۳ درصد بوده است. این بزرگترین افزایش سال به سال از مارس ۲۰۰۲ بوده است.

افزایش قیمت ها بخشی از یک بحران اقتصادی است که توسط همه گیری کرونا تشدید شده است. در همین حال، حمله روسیه به اوکراین منجر به افزایش قیمت گاز، نفت و غلات شده است.

تورم سرسام آور ترکیه نیز به دنبال مجموعه ای از کاهش نرخ بهره در اواخر سال گذشته، در راستای مخالفت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان با هزینه های بالای استقراض و در تلاش برای تقویت رشد، سرمایه گذاری و صادرات رخ داده است. برخلاف تفکر اقتصادی غالب، رئیس جمهور ترکیه اصرار دارد که نرخ های بالا باعث تورم می شود.

نرخ تورم در ترکیه به ۶۱ درصد رسید/ لیر چند قیمت خورد؟

بانک مرکزی بین سپتامبر تا دسامبر نرخ بهره را ۵ درصد کاهش داد، اما این نرخ در سال جاری بدون تغییر بر روی ۱۴ درصد باقی مانده است.

لیر که سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد، در ماه دسامبر به رکورد ۱۸.۴۱ در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. عملکرد این ارز به تورم در اقتصاد ترکیه که متکی به واردات است دامن زده است.

گفتنی است که دولت در تلاش برای کاهش ضربه به خانوارها، کاهش مالیات بر کالاهای اساسی را اعمال کرده است و تعرفه های برق را تعدیل کرده است.

نرخ برابری لیر ترکیه و دلار آمریکا در حال حاضر ۱۴.۷۰ است و در بازار تهران نیز ارز این کشور با کاهش قیمت ۱۰ تومانی از ابتدای روز به قیمت هزار و ۸۷۰ تومان رسیده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1618476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    11 13
    اکی ایران چنده ؟؟؟؟ اگه اونجا 61 باشه الان ایران به 90 هم رسیده است
  • سعید IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 7
    مقایسه کشورها با یکدیگر از نظر نرخ تورم کار درستی نیست.
  • رامین IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 2
    بله ترکیه مالیات را جهت کاهش فشار مردم کم کرد.