۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
پدافند هوایی چین تحویل صربستان شد

ایرنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد که چندین فروند هواپیمای ترابری چینی اوایل هفته جاری و بی سر و صدا یک سامانه پدافند هوایی را تحویل صربستان دادند.

آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان نظامی و رسانه مدعی شد که ۶ فروند هواپیمای (Y-۲۰) نیروی هوایی چین با پرواز از فراز برخی از کشورهای عضو ناتو (ترکیه و بلغارستان) سامانه پدافند هوایی (HQ-۲۲) را در فرودگاه نیکلا تسلا بلگراد تحویل ارتش صربستان دادند.

وزارت دفاع صربستان هنوز در مورد این ادعا اظهار نظری نکرده است.

الکساندر ووسیچ رئیس جمهوری صربستان که بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده، شنبه (۲۰ فروردین) بدون نام بردن از این سامانه میان برد که خرید آن در سال ۲۰۱۹ نهایی شده بود، گفت که سه شنبه یا چهارشنبه این هفته (۲۳ یا ۲۴ فروردین) از "تازه ترین افتخار" ارتش رونمایی خواهد کرد. وی پیشتر از کشورهای عضو ناتو انتقاد کرده بود که مانع پرواز هواپیماهای حامل این سامانه از فراز حریم هوایی کشورهایشان می شوند.

گرچه صربستان در سازمان ملل به محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای موافق داده، با این حال از پیوستن به تحریم های بین المللی علیه مسکو و یا انتقاد از اقدام های نیروهای این کشور در اوکراین خودداری کرده است.

مقام های آمریکایی در سال ۲۰۲۰ به بلگراد علیه خرید سامانه چینی هشدار داده و گفته بودند که اگر این کشور مایل به پیوستن به اتحادیه اروپا یا دیگر اتحادیه های غربی است باید تجهیزات نظامی اش نیز مطابق استانداردهای غربی باشد.

سامانه پدافند هوایی اچ کیو ۲۲ مشابه پاتریوت آمریکا و اس ۳۰۰ روسیه است هرچند که برد کمتری از سامانه پیشرفته تر روس دارد. در صورت تائید اخبار فوق، صربستان نخستین کاربر اروپایی سامانه چینی خواهد بود.

صربستان در سال ۲۰۲۰ نیز پهپادهای رزمی چینی وینگ لونگ را که قادر به انجام ماموریت های تهاجمی و شناسایی هستند تحویل گرفت.

آسوشیتدپرس نوشت: کشورهای غربی بیم از آن دارند که تجهیز صربستان به تسلیحات ساخت روسیه و چین، این کشور منطقه بالکان را به برافروختن جنگ دیگری به خصوص علیه استان جدایی طلب کوزوو که بسیاری از کشورهای غربی استقلال آن را به رسمیت شناخته اند، تشویق کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =