پرونده تحلیلی خبرآنلاین در خصوص طرح حذف چهار صفر پول ملی.

با تصمیم عصرروز گذشته دولت، گمانه زنی های دو سال گذشته در خصوص طرح حذف چهار صفر از پول ملی پایان یافت و این طرح در یک پروسه سه ساله وارد فاز اجرایی شد. مطابق گفته های رییس کل بانک مرکزی، آن بخش از جزئیات طرح که شامل نام واحد پول ملی جدید و جزء اعشار آن است به زودی از طریق سایت بانک مرکزی به نظرخواهی عمومی گذاشته می شود.

پیش‌بینی‌ بانک مرکزی این است که حداقل سه سال زمان نیاز است تا تمهیدات لازم برای جایگزینی پول ملی جدید تکمیل و به انجام برسد. چرا که اجرای این طرح پیش نیاز های خاص خود را نیاز دارد.

این طرح که سابقه اجرایی در سایر کشورهای جهان نیز دارد، موافقان و مخالفان بسیاری دارد. برخی معتقدند در شرایط تورمی اقتصاد ایران، اجرای این طرح پاسخگو نخواهد بود و به سرعت صفرها به جلوی ارقام پول ملی باز خواهند گشت. همچنین احتمال تورم زا بودن اجرای این طرح از جمله نگرانی های موجود برای حذف صفرهای پول ملی است. در همین حال این طرح بسیار پرهزینه خواهد بود، چرا که تمهید لوازم اجرای طرح از حذف پول های رایج و چاپ اسکناس ها جدید گرفته تا آشنا سازی مردم برای به کارگیری پول جدید، بسیار هزینه بر خواهد بود. اما موافقان طرح ضمن تاکید بر تسهیل مبادلات اقتصادی، هزینه های اجرای طرح را با توجه به نیاز روز افزون اقتصاد ایران به چاپ اسکناس ها جدید، قابل توجیه می دانند. همچنین آنها اعتقادی به تورم زا بودن طرح ندارند. البته برخی نیز بر این باورند که حذف صفرهای پول ملی تنها تورم کوتاه مدت دارد که به دلیل مزایای بلند مدت آن قابل تحمل خواهد بود.

در این میان بیش از همه تاکید کارشناسان به مرور تجربه های موفق و ناموفق سایر کشورها در حذف صفرهای پول ملی است. برخی کارشناسان حتی تجربه موفق اخیر ترکیه را در حذف صفرهای لیره ترک با توجه به موانع ساختاری و مشکلات فعلی اقتصادی برای ایران قابل توصیه نمی دانند.

گذشته از این برخی کارشناسان معتقدند، حذف چهار صفر پول ملی در شرایط فعلی تنها با انگیزه مقابله با تاثیر روانی تورم در جامعه صورت می گیرد که مبارزه قابل اتکایی برای مهار تورم نخواهد بود. به باور این دسته از کارشناسان حذف چهار صفر مسأله واقعی و اصلی اقتصاد ایران نیست. چرا که ریشه دست یازیدن به چنین طرحی سیاست های تورم زای دولت طی سال های اخیر و فراموشی وظیفه ذاتی پول است که با ادامه اجرای سیاست های فعلی اقتصادی، حذ صفرها نتیجه ملموسی به بار نخواهد آورد.

در این میان حتی برخی کارشناسان از غیرممکن بودن اجرای طرح هم سخن گفته اند. اما در هر صورت کلیات طرح به تصویب هیات دولت رسیده است و فارغ از این جدل های کارشناسی این سوال در میان افکار عمومی مطرح است که تاثیر ملموس اجرای این طرح در زندگی آنها چه خواهد بود؟ آنها باید با چه تمهیداتی به پیشواز اجرای این طرح از سه سال آینده باید بروند؟ یا به بیان ساده تر چه کسانی از حذف چهارصفر زیان می بینند؟ 

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
    0 0
    من ظاهر قضيه رو ميبينم و مي گم بابا چه خبره اين همه صفر و واقعا هم موقع حساب كتاب سر ادمو درد مياره ومن موافق اجراي اين طرح هستم ولي من مثل بيشتر افراد جامعه به عمق قضيه فكر نكردم اين طرح بايد كارشناسي بشه واگه قابل اجرا بود اجرا بشه‏/اگه سودش بيشتر از ضررشه بهتره اجرا بشه
  • بدون نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
    0 0
    همین مانده که با حذف 4 صفر هزار تومن (10000 ریال) برابر عدد یک شود. آنگاه اولین اقدام این است که تاکسی ها 700 تومان را به هزار تومن یا همان 1 واحد پول جدید رند کنند و هر چیز را 1000 تومان 1000 تومان گران کنند.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۰
    0 0
    یک خبر انلاین واقعی؛ به خاطر لینک های درون متنی آن آفرین
  • بدون نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    بازهم طرحهاي ابكي بدون زمينه سازي لازم وفكر عميق. اينجافقط مردم عادي موش ازمايشگاهي هستند وضرر مي بينند اين كه كاملا واضح هست
  • امیرحسین IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    1-اگه صفر ها حذف بشه ، قیمت کالایی که 50 تومان است چقدر می شود؟ 2-برای ثبت گردش مالی مبلغ های خرد در کامپیوتر باید چه کار کنیم؟
  • بدون نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    1- هیئت دولت طرحی رو تصویب میکنه که دولت بعدی باید اجراش کنه!!! بشینید تا اجرا بشه! 2- اسکناسی که خرج میکنید، چه 4 تا صفر داشته باشه چه 40 تا وقتی اسکناسی تو جیب نداری چه کار باید کرد؟
  • بدون نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    این رئیس بانک مرکزی هیچی سرش نمیشود بجای اینکه قیمت کالاهارو بیاورد پایین ارزش پول رو میخواهد بیاورد پایین این چه کاریست دیگر هر کاری میکنند به ضرر مردم تمام میشود ما مگر چند سال دیگر زنده هستیم که تاوان اشتباههات اینهارو بدهیم ؟
  • مهران از دزفول IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    بازم یه طرح آبکی دیگه شب خوابیدن صبح بیدار شدن گفتن صفرها رو براریم ببینیم چی میشه. مردم شدن موش آزمایشگاهی واسه مسئولین محترم. اینم از طرح هدفمند کردنشون.
  • IF IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    به جای حذف صفر ها بایستی تورم را کنترل کرد نه قیچی کردن ارقام ،ببخشید یادم نبود ما که تورم نداریم نرخ بیکاری که اصلا
  • خيرخواه IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    واقعا كارلازم و خوبي است . بايد كار تا پايان همين دولت تمام بشود. فكر مي كنم همه با نام « تومن » موافق باشند . براي واحد خرد هم « ريال » مناسب است يعني هر تومان يكصد ريال باشد و آنهم بصورت سكه هاي 50 ريالي ، 20 ريالي ، 10 ريالي و 5 ريالي . از شما هم تقاضا دارم اين پيشنهاد رو به راي بذارين. با سپاس .
  • بدون نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    انشاءالله كه توفيقي حاصل بشه تااز بالا رفتن تورن و قيمتها جلوگيري بشه.
  • کرمانی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    بازم خطا و آزمون،بازم تورمی که ایجاد میشه و این وسط فقط مردم هستند که له میشن
  • سعید IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    0 0
    ما همینطوری هم بیست سال عقب هستیم با حذف صفر اقتصاد هم صفر ما یک مش صفر داریم خیلی خوب ارزیابی میکنه اقتصاد کشور را من نمیدانم این بانک مرکزی وافرادی که هستند از حداقل محاسبات برخوردار نیستند مشکل تورم ایران صفرها نیستند چشمها را بشوریم طور دیگری باید دید ایخدای من
  • حسن راشدي IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
    0 0
    با سلام ، به نظر من بجاي حذف 4 صفر از واحد پول كشور ، حذف 3 صفر و گذاشتن نام تومان به آن كه اجزايش هم ريال باشد و هر 10 ريال يك تومان باشد ( آنچيزي كه الان هم در ميان كردم رايج است ) به چند دليل مناسب تر است كه اين دلايل را من در مقاله اي در وبلاگي كه آدرسش را نوشتم ارائه كرده ام ./ با تشكر