در کتاب «افسانه پادشاه و ریاضیدان» دو استاد شناخته‌شده نمایش و ریاضی با نگرشی همسو، نمونه‌ای نو از ادبیات توسعه را به نمایش گذاشته‌اند.

 

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «افسانه پادشاه و ریاضیدان» نوشته مهدی بهزاد و نغمه ثمینی در 148صفحه از سوی نشر دیبایه منتشر شد. افسانه «پادشاه و ریاضیدان» نخستین نمایشنامه علمی و بر مبنای بی‌‌‌نهایت معمای ریاضی تالیف شده است. این کتاب درباره پادشاهی است مغرور، بی‌نیاز از دانش و خرد، که بی‌نیاز از دانشگران روزگار می‌گذراند، در شبی تیره پادشاه و درباریان از کابوسی بر آشفته می‌شوند و به دانشمند ریاضی‌دان می‌گویند این معمای دربار را حل کند.

ناشر نیز در مقدمه، کتاب را آورده‌ای کم نظیر و محصول همگرایی دل‌خواسته جامعه علمی و ادبی ایران امروز معرفی می‌کند و می‌نویسد این‌‌ همان چیزی است که ایران فردا به آن نیاز دارد: ادبیات توسعه. ترویج علم و دانش‌های نوین و تفکر علمی محتوایی است که افسانه پادشاه و ریاضیدان آن را هدف دارد.

مهدی بهزاد درباره چگونگی تالیف کتاب می‌گوید: «دولت آلمان سال ۲۰۰۸ میلادی را سال ریاضیات نامیده بود تا عموم مردم، به ویژه جوانان، با ریاضیات آشنا شوند و دست از ریاضی‌ ستیزی بردارند. در اواسط سال ۲۰۰۷ دکتر پاخر موسس و رییس خانه ریاضیات شهر گیسن، از دانشجوی سابق خود، خانم دکتر ترانه اقلیدس، درخواست کرد فردی ایرانی را به وی معرفی کند که بتواند با زبان ساده چشم‌اندازی از ریاضیات را به تصویر بکشد.»

وی ادامه می‌دهد: «پس از این‌که دعوت را پذیرفتم تازه دریافتم که ذکر اصطلاحاتی چون قضیه و اثبات و نوشتن فرمول و به کار بردن نماد در ماتماتیکوم گناهی نابخشودنی است. به یاد حدود ۷۰ سال پیش و شیرینی حل معمای گرگ و گوسفند و گیاه (سه گاف) افتادم که مرحوم پدر مرا با آن سرگرم کرده بود. مدلی ریاضی، به نام نگار، متشکل از سه نقطه و دو پاره‌خط مناسب با این معما متناظر ساختم و به جای انتقال بی‌خطر سه گاف انتقال مشروط نقطه‌ها را مطرح کردم. یکی دیگر از مفاهیم اساسی ریاضیات تعمیم است که به راحتی رخ نمود. مخاطبان ماتما‌تیکوم از افسانه‌ پادشاه و ریاضیدان به گرمی استقبال کردند.»

به گفته وی؛ «فردای آن شب روزنامه‌ گیسنرآنزیگر در باب این سخنرانی و استقبال پرشور شرکت‌کنندگان مطالبی نوشت و به طرح جنبه‌ افسانه ریاضیات و معرفی معماهای گوناگون اشاره کرد. حال خوشحالم که بی‌‌‌نهایت معما از انواع ساده و مشکل در اختیارتان قرار می‌گیرد تا با پرداختن به آن‌ها ذهنتان را فعال‌تر کنید و منطقی اندیشیدن را که لازمه‌ زندگی در دنیای پیشرفته و پیچیده امروزی است در وجودتان تقویت سازید. از ساده به مشکل معما طرح کنید و اطمینان داشته باشید که از حل تک‌تک آن‌ها لذتی وافر نصیبتان خواهد شد.»

بنابراین گزارش، نغمه ثمینی نیز درباره کتاب می‌گوید: «بازنویسی «افسانه پادشاه و ریاضیدان» نه سهل بود و نه ممتنع! پیش از همه دریافتم که بدون درک معمای سه گاف و چگونگی بسط آن نمی‌توانم قدم از قدم بردارم. بعد از تمام این سالیان باز باید در کلاس ریاضیات می‌نشستم و پاره‌ منطقی و ریاضیاتی و استدلالی ذهنم را می‌تکاندم از غبار، و راه حل‌های معمای سه گاف را یاد می‌گرفتم و این بی‌تردید یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های این «یک‌سال و کمی بیشتر» بود.»

دکتر شریل پرگر، استاد ریاضیات و دانشمند سال ۲۰۰۹ میلادی درباره کتاب گفته است: «این نمایشنامه معماهایی را مطرح می‌کند که هم بینندگانش را به چالش وا می‌دارد و هم سبب انبساط خاطر آنان می‌شوند. ممکن است همه با معمای گرگ، گوسفند و گیاه آشنا نباشند، اما این نمایشنامه ضمن معرفی معمایی ساده آنان را به حل مسائل فراوانی تشویق می‌کند که از نظر ریاضی هیجان‌انگیزند و جالب.»

 

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

 

۲۹۱/۶۰

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =