آیا مذاکرات وین به بن‌بست رسیده است؟

امریکا تصمیم گرفته تا دیگر پیشنهاد جدیدی برای توافق با ایران روی میز نگذارد و این بدان معنی است که وقت تصمیم گیری طرفین برای رسیدن به توافق با همین شرایط فعلی فرا رسیده است.

مهسا مژدهی: بیش از یک ماه از توقف گفتگوها بین ایران و ۴+۱ با هدف احیای برجام گذشته است. خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریسم از جمله موانع پیش روی گفتگوها است که بار دیگر زیاده خواهی و رویکرد مخرب طرف آمریکایی را در دستیابی به توافق نهایی نشان داد. با این حال کارشناسان معتقدند که همچنان علی رغم وجود موانع مسیر برای احیای توافق هموار است و در این بین وضعیت بحران اوکراین می تواند نقش مهمی در این بین ایفا کند.

آیا مذاکرات وین به بن‌بست رسیده است؟

>>> بیشتر بخوانید:

حسینی: روسیه نگران جاری شدن نفت ایران به بازارهای جهانی است

علی باقری؛ از منتقد برجام تا مذاکره‌کننده‌ای عملگرا

مذاکرات وین چند قدم با توافق فاصله دارد؟

اقتصاد ایران و سفره مردم نباید تا ابد به برجام و برجام‌ها وابسته باشد

بن بستی در مذاکرات وجود ندارد

عبدالرضا فرجی راد کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد موانع موجود و دورنمای توافق ایران با ایالات متحده به خبرآنلاین گفت: نمیشود گفت که ما در گفتگوهای احیای برجام به بن بست رسیده ایم. بن بست به دیواری ختم می شود که انگار راه دیگری وجود ندارد. اما موانع را می‌شود از جلوی پا برداشت. نه ایران و نه ایالات متحده میخواهند که به بن بست برسند. هر دو به نحوی علاقه‌مندند که برجام احیا شود و توافقی به وجود بیاید. دلایل ایجاد این موانع هم متفاوت است. ایران می خواهد که سپاه از فهرست سیاه تروریستی خارج شود. علتش هم این است که سپاه در فعالیت های اقتصادی در ایران نقش دارد و اگر از لیست خارج نشود طبیعتا امریکا یا هر کشور دیگری می تواند بهانه کند که اعضای سپاه در شرکت های اقتصادی فعالند و به همین خاطر شرکت های بین المللی نگران تحریم های امریکا خواهند بود و به همین دلیل به ایران ورود نخواهند کرد. از ان سو امریکا با این خواسته مساله دارد و می گوید این مساله مربوط به برجام نیست. در داخل امریکا مقاومت زیادی برای خارج کردن سپاه از این فهرست وجود دارد و در منطقه متحدان ایالات متحده مثل عربستان واسراییل شدیدا مخالفند. پس دولت بایدن اگر بخواهد این موضوع را قبول کند، هزینه بسیار بالایی را باید بپذیرد. این گره به همین دلیل هنوز باز نشده.

در درون امریکا صحبت هایی بوده که دولت بایدن تلاش می کرده راه حلی میانه پیدا کند. اما به نظر می رسد که آنها توانسته اند بخش هایی از دموکرات ها را راضی کنند که سپاه از لیست در بیاید و بخش سپاه قدس در آن فهرست بماند. اما ایران احساس کرده که چنین نکته ای ممکن است وجود داشته باشد از همین حالا مخالفت کرده. تهران روی درخواست خود اصرار دارد.

من تصور می کنم که نهایتا این مانع هم برداشته شود. چون راه دیگری وجود ندارد. با توجه به درگیری های اوکراین و روسیه و پیشرفت ایران در غنی سازی و اینکه ایالات متحده نمی خواهد یک درگیری دیگر در گوشه ای از جهان به وجود بیاید، به نظر من بلاخره راهی پیدا خواهد شد.

او در ادامه به مانع دیگری هم اشاره کرده و گفت: مورد بعدی مربوط به اقدام روسیه بر می گردد که از ایالات متحده ضمانت‌های کتبی می‌خواهد تا تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به همکاری این کشور با ایران و در رابطه با احیای برجام لطمه نزند که این موضوع نیز در موانع ایجاد شده بی تاثیر نبوده است. اگر جنگ اوکراین به سمت صلح برود، ممکن است در این زمینه هم ما شاهد گشایش باشیم.

من اعتقاد دارم اگر ایران و امریکا مستقیما بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند راه هموارتر شده و سریع تر نتیجه حاصل می شود. شاید امریکایی ها نمی خواهند که واسطه ها از برخی مسائل مطلع باشند. شاید یک راه میانبری وجود داشته باشد. آن راه این است که دو طرف در یک جلسه با یکدیگر بنشینند و گفتگو کنند.

تداوم بحران اوکراین وضعیت مذاکرات را مبهم می کند

نوذر شفیعی دیگر کارشناس امور بین الملل و دیپلماسی به خبرآنلاین گفت: مذاکرات وین الان در مرحله ای است که نیازمند توافقی سیاسی است. مباحث فنی و توافق های فنی بین طرفین صورت گرفته و برخی مباحث سیاسی باقی مانده. هم امریکایی ها و هم ایرانی ها باید این تصمیم را بگیرند. این تصمیمات مثلا می تواند این باشد که امریکا سپاه را از فهرست تروریستی خارج کند یا ایران از این خواسته صرف نظر کند. هر کدام که بخواهد اتفاق بیفتد نیازمند تصمیم سیاسی است. شرایط محیطی به شدت روی اتحاذ این تصمیم تاثیرگذار است. اگر بحران اوکراین تداوم پیدا کند، مذاکرات کماکان در هاله ای از ابهام می ماند. اما اگر خاتمه پیدا کند این احتمال وجود دارد که بازیگران در احیای برجام به سمت توافق حرکت کنند.

رسیدن به یک توافق واقعا سخت است. این به محاسبات طرف های گفتگو و نفعی که از رسیدن یا نرسیدن به توافق دارند بستگی دارد. در دیپلماسی ما با وضعیت سفید یا سیاه مواجه نیستیم. با وضعیت خاکستری مواجهیم. به همین خاطر همیشه امکان رسیدن به توافق یا نرسیدن به آن وجود دارد.

۳۱۱۳۱۲/۴۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1622641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغرحیدرپور بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام تاامریکا ومتحدانش منافعشان تامین نشودتضمینی برای برجام نخواهندداد(نمونش محمدرضاپهلوی) وسالها تحریم جمهوری اسلامی ایران واکنون نیزهم پس جل وپلاستون جمع کنین وبرگردیدوشماهم برجام راپاره کنیدوبه این بلاتکلیفی و سرگردانی خودتان وملت ایران خاتمه دهید.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 0
    بله به بن بست‌ رسید چون آمریکا به آقای پوتین ضمانت تجارت با ایران رو بعداز امضای برجام نداد و مذاکره کننده گان ما بخاطر اینکه مردم ایران فکر نکنن پوتین برای ما تصمیم میگره شرط برداشتن تحریم رو گذاشتن و گرنه اینهمه مذاکره کردن چرا اینهمه مدت یادشون نبود این شرط رو بذارن،....
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 0
    آنقدر بخودتون ور برین تا دوباره ترامپ بیاد خونتون تو شیشه کنه ... بابا توافق کنید برین دیگ
  • حیدر IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 3
    به درک که به بن بست برسد.. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خط قرمز و اقتدار ایران است . امریکا کور خوانده که سپاه را محصور کند. پاینده باد سپاه پاسداران.
  • یک شهروند IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    3 0
    زندگی و معاش مردم به بن بست رسیده است . لطفا بیدار شوید
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 0
    مذاکرات از اولش هم دارای بن بست بود یا باید نظام رو دودستی تحول امریکا داد یا قید توافق رو زد که دومی حتما انجام میشه
  • ساده لوح IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 0
    با سلام به نظرم مذاکرات 5 کشور دنیا با ایران چیز مزحکی است،، ایران باید با آمریکا مستقیم مذاکره کند چون بقیه کشورها در مذاکرات دنبال منافع خود هستند تا توافق، ، ایران با آمریکا مستقیم مذاکره کند بهتر است، وبرای ایران عزت بیشتری دارد ،تااینکه ایران بنشیند یک گوشه ای تا دیگران برایش تصیم بگیرند ،،با این کارها ما بیشتر خوار میشویم ،،برای اقتدار ایران و عزت آبروی این مردم و این سرزمین فقط ایران آمریکا، بقیه کشورها، الکی وبی معنی هستش،
  • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 2
    ایران باید یانکی ها رو سر کار بذاره و در باتلاق برجام نیفته
  • مهدی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    0 0
    برجام مرده است
  • پرهام پرهام IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    3 0
    ملت رانجات بدهید دیگر سفره ای نمانده که پرباشد یاخالی .همه چیز به برجام گره خورده برای گروه اندکی میلیاردهاپول اوری دارد وبرای اکثریت فقر وفحشا وبدبختی
  • ❤لیونل❤ IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 0
    دیگه برجامی در کار نیس و مردم هم دیگه راجع بهش صحبت نمیکنند و ناامید شدن از این دولت ‌. دیگه با برجام یا بی برجام اهمیتی نداره ‌. مردم عادت کردن به این روال . هر کار دوس دارن بکنن دیگه مهم نیس .
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    1 0
    با سلام . اصلا برجامی وجود ندارد که بخواهند احیا کنند فقط مردم را امیدوار میکنند که روزی با توافق به اصطلاح برجام اوضاع بهتر خواهد ولی همه به خوبی می دانند تا زمانیکه ما تغییر در افکار و رفتار و گفتار خود بوجود نیاوریم وبا دنیا تعامل سازنده نداشته باشیم امکان هیچگونه پیشرفت ویا بهبودی وجود ندارد.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    3 0
    مشکل اصلی عدم مذاکره مستقیم با خود آمریکاست. واسطه ها از جمله روسیه به دنبال منافع خودشانند نه منافع ما. باید مستقیم مذاکره کرد و شر رو کند.
  • ناشناس IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    3 0
    هر روز که برجام اجراء نشود خسارتی هنگفتی به ایران وارد می شود مثلا اگر ما صادارات نفت را به 6 میلون بشکه برسانیم و فقط نیمی از آن را به مردم بگردانیم یک فقیر در ایران نمی ماند و همه متمکن می شود و کلی فساد هر روز کم می شود