۳ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
تکثیر موفق قوچ اوریال در بجنورد

ایرنا نوشت: مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: امسال و در فصل زایمان وحوش، هشت راس بره در نخستین مرکز تکثیر قوچ و میش اوریال کشور متولد شد.

محمد خالقی روز جمعه اظهار داشت: نخستین مرکز تکثیر قوچ و میش اوریال کشور در روستای گلی شهرستان بجنورد راه اندازی شده است.

وی افزود: اکنون پنج راس میش در شرایط نیمه اسارت بخش خصوصی در روستای گلی، زادآوری کردند و هشت راس بره متولد شده است علاوه بر آن سه راس میش متعلق به این سرمایه‌گذار که هنوز در پارک پردیسان بجنورد به سر می‌برند هم زادآوری داشتند که از این میش ها هم چهار راس بره متولد شده است.

وی خاطرنشان کرد: شماری از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در زمینه نگهداری و تکثیر وحوش بویژه قوچ اوریال هستند که بر این اساس در سال های گذشته با واگذاری قوچ و میش اوریال به بخش خصوصی موافقت شد.

خالقی اظهار داشت: در چند سال گذشته ۱۸ راس قوچ و میش اوریال از پارک پردیسان به روستای گلی منتقل شده و در اختیار سرمایه گذار قرار دارد و چند راس هنوز در این پارک مانده اند.

وی گفت: در سال اول میزان زاداوری وحوش در اختیار بخش خصوصی کم بود اما امسال با توجه به تثبیت شرایط نگهداری و کاهش میزان استرس در این حیوان، زادآوری و دوقلوزایی افزایش یافت.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: سرمایه‌گذار در روستای گلی شهرستان بجنورد در زمین سه هکتاری شرایط مناسب برای پرورش و تکثیر قوچ و میش اوریال فراهم آورده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره ای افزون بر ۱۹۷ هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، مدیریت می کند.

بیشتر بخوانید:

مرگ فرزند یوزپلنگ هم گردن تحریم‌ها افتاد؟

نگرانی از سرنوشت سومین توله «ایران»/ پروژه احیای یوزپلنگ ایرانی شکست خورد؟

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1632875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =