جایگاه همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم / رئیسی در پنجمین سفر خارجی چه راهبردی دارد؟

ایسکا نوشت:رایزنی‌های منطقه‌ای به خصوص با سران کشورهای خلیج فارس درباره مسائل منطقه و استقبال سران عرب از این گفت‌وگوها آینده‌ای با ثبات و خالی از عوامل خارجی در منطقه را نوید می‌دهد.

دولت سیزدهم با رویکرد همسایه محوری و اولویت‌های منطقه‌ای در روابط اقتصادی پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت و در عمر حدود ۱۰ ماهه خود به اذعان کارشناسان اقتصادی و سیاسی توانسته تا حدود قابل قبولی به این وعده خود عمل کند. رایزنی‌های منطقه‌ای به خصوص با سران کشورهای خلیج فارس درباره مسائل منطقه و استقبال سران عرب از این گفت‌وگوها آینده‌ای با ثبات و خالی از عوامل خارجی در منطقه را نوید می‌دهد.

عمان؛ مقصد جدید سید ابراهیم رئیسی پس از سفر به کشورهای قطر، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه است که همگی با هدف مشترک تقویت روابط با همسایگان و کشورهای اوراسیا صورت گرفته است. دیپلماسی اقتصادی و سیاسی مهمترین هدف جمهوری اسلامی ایران در این دولت است که تاکنون در سفرهای آیت الله رئیسی به خوبی پیگیری شده است.

عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، قرارداد سوآپ گازی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران، تقویت روابط در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تأمین مالی ساخت نیروگاه بزرگ سیریک توسط مسکو، تلاش‌های جدی برای احیای مسیرهای ترانزیتی از جمله مسیر ترانزیت شمال-جنوب، افزایش صادرات و تراز تجاری ایران با همسایگان و ده‌ها دستاورد قابل توجه دیگر از مواردی است که می‌توان به عنوان دستاورد سفرهای خارجی رئیس دولت سیزدهم از آنها یاد کرد.

سفر رئیسی به مسقط هم با دعوت رسمی هیثم بن طارق آل‌سعید سلطان عمان و در مسیر سیاست تعامل با همسایگان صورت گرفته و این سفر نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به عمان در دوره سلطان جدید این کشور است.

جایگاه همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم / رئیسی در پنجمین سفر خارجی چه راهبردی دارد؟

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری رسمی عمان درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به مسقط نوشته است: ایران و عمان تلاش دارند در بخش اقتصادی بویژه ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تنوع بخش‌های اقتصادی بیشترین بهره را ببرند، زیرا میزان مبادلات تجاری میان دو کشور در سال گذشته به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رسید. همچنین مجموع شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی در عمان به ۲ هزار و ۷۱۰ شرکت رسید که از این میان هزار و ۱۶۳ شرکت به طور کامل تحت مالکیت سرمایه‌گذاران ایرانی بوده و هزار و ۵۴۷ شرکت دیگر با شراکت ایرانی- عمانی است.

خبرگزاری رسمی عمانی در گزارش خود ادامه می‌دهد: مسقط و تهران طی ماه‌های اخیر شاهد سفرهای متقابل هیئت‌های تجاری بودند و تاجران ۲ کشور به منظور تقویت روابط تجاری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری با یکدیگر دیدار کردند که بی‌شک این مساله تاثیر مثبتی بر افزایش میزان تبادلات تجاری در سال‌های آینده خواهد داشت و قرار است مسئولان دو کشور در این دیدارها یادداشت‌ تفاهم‌هایی در بخش اقتصاد و بازرگانی امضا کنند.

بنا بر گزارش، در سطح سیاسی نیز روابط ایران و عمان بر اساس اصول ثابت و قوی از جمله حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی است که این امر در حل‌وفصل بسیاری از قضایای معاصر منطقه سهیم بوده است. ۲ کشور به طور مداوم جلساتی را برای رایزنی درباره مسائل سیاسی برگزار می‌کنند که مهم‌ترین آنها ژانویه گذشته در مسقط بود که در آن درباره مسائل مختلف از جمله مذاکرات وین برای احیای برجام رایزنی شد.

علی نجفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان نیز در همین رابطه بیان کرده است، جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست اصولی خود برای کمک به تحکیم صلح و امنیت در سطح منطقه و بین‌المللی از ایفای نقش سازنده عمان استقبال می‌کند.

رئیس جمهور کشورمان در رابطه با سفرش به نخستین سفرش به کشور همسایه بیان کرد: سطح فعلی روابط میان تهران و مسقط برای دو کشور مطلوب نیست. تصمیم و اراده هر دو کشور ارتقای سطح روابط در حوزه‌های تجارت، نقل، انرژی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت است.

رئیسی در مذاکرات خود توسعه روابط دو جانبه و منطقه‌ای را پیگیری خواهیم کرد. نکته محوری اینکه گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای منطقه امنیت آفرین است. حضور نیروهای خارجی و بیگانه در منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست و حتی امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =