سیسمونی ، به تعداد آرا و اعتبار قالیباف ضربه می زند؟ / بازی «تاج و تخت» در هیات رییسه مجلس انقلابی

ایلنا نوشت:بر اساس پیش‌بینی‌ها در اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی شاهد انتخاباتی‌ با حواشی کمتر خواهیم بود و هیات رییسه با تغییراتی کمتر از ۵۰ درصد اعضاء کار خود را در سال سوم ادامه خواهد داد.

صبح فردا چهارشنبه ۴ خرداد ماه با پایان دومین سال فعالیت مجلس یازدهم اجلاسیه سوم این دوره از مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد که مهمترین اتفاق آن انتخابات هیات رییسه مجلس است، انتخاباتی که از مدت‌ها قبل حواشی متعددی به آن مرتبط دانسته می‌شد اما به‌نظر می‌رسد قرار است برخلاف حواشی داغ، با آرامش قابل توجهی برگزار می‌شود تا پیام صلح و آرامش بهارستان‌نشینان را به سپهر سیاسی جامعه مخابره کند.

یکی از مهمترین انتخاب‌هایی که نمایندگان در این روز خواهند داشت ریاست مجلس است کرسی‌ای که محمدباقر قالیباف در دو سال گذشته با کمترین دردسر بر آن تکیه زد و به نظر می‌رسد برای تصدی آن در سال سوم هم کار سختی در پیش نداشته باشد. علیرغم گمانه‌زنی‌هایی که از چند ماه قبل پیرامون اختلافات اعضای عضو یا نزدیک به جبهه پایداری با رییس مجلس درخصوص طرح‌هایی از جمله «طرح صیانت از فضای مجازی» و «طرح شفافیت آرا نمایندگان» که با طرح شفافیت قوای سه‌گانه جایگزین شد، وجود داشت و حدس و گمان‌ها از رقابت جدی این گروه سیاسی با قالیباف حکایت می‌کرد، ظاهراً بعد از عدم پذیرش کاندیداتوری برای ریاست توسط علی نیکزاد، آن‌ها نیز شانس چندانی برای خود قائل نیستند و این الیاس نادران خواهد بود که بر سر کرسی ریاست با قالیباف رقابت خواهد کرد و شاید بتواند در این مسیر از سبد رأی جبهه پایداری نیز بهره‌مند شود. رقابتی که نتیجه آن از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی است و بعید به نظر می‌رسد که تعداد آرا نادران در خوش‌بینانه‌ترین حالت از عدد ۶۰ تجاوز کند.

 سیسونی ، به تعداد آرا و اعتبار قالیباف ضربه می زند؟ / بازی «تاج و تخت» در هیات رییسه مجلس انقلابی

بیشتر بخوانید:

اما نکته حائز اهمیت برای محمدباقر قالیباف و یاران او در مجلس تعداد آرای سردار برای ریاست سال سوم است، قالیباف که دو سال نخست را با آرا قابل توجهی به ریاست قوه مقننه دست یافته چندان مایل نیست که این اتفاق در سال سوم با کاهش محسوس آرا برای او رقم بخورد تا منتقدانش این مسأله را به ضعف وی در اداره مجلس مرتبط قلمداد کنند. موضوعی که گفته می‌شد از چند ماه قبل به عنوان یکی از گزینه‌ها برای اجلاسیه سوم روی میز جبهه پایداری قرار دارد و زمزمه‌ها از راهروهای مجلس حکایت از این دارد که اعضای پایداری اگر نتوانند در مجلس رقیب مناسب و جدی برای قالیباف بیابند، گزینه رأی ندادن به قالیباف و کاهش آرا وی به کمتر از ۲۰۰ و حتی تا ۱۷۰-۱۸۰ رأی را مدنظر قرار خواهند داد. امری که برخی معتقدند تحقق آن دور از ذهن است و به‌نظر می‌رسد که عملکرد قالیباف در جریان دو طرح مهم «صیانت» و «شفافیت» هر اندازه فاصله میان او و جبهه پایداری را افزایش داده، قالیباف را به کسب رأی فراکسیون مستقلین نزدیک کرده است.

اما بعد از کرسی ریاست جایگاه نایب رییسی مجلس است که مورد توجه قرار دارد، ترکیب نواب رییس در سال دوم دستخوش تغییر شد و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در سال نخست نایب رئیس اول مجلس بود از ترکیب هیات رییسه خارج شد، اتفاقی که قاضی‌زاده در نشست خبری انتخاباتی‌اش در جریان انتخابات ریاست جمهوری و در پاسخ‌ به خبرنگار ایلنا تایید کرد که ممکن است به اختلاف‌نظرهای او با برخی بزرگان مجلس مرتبط باشد. با این حال با خروج قاضی‌زاده از هیات رییسه، این نیکزاد بود که جایگزین وی در نایب رئیسی اول شد و کرسی نایب رئیسی دوم را به عبدالرضا مصری واگذار کرد. اکنون شنیده‌ها حکایت از این دارد که در انتخابات سال سوم هیات رییسه مجلس اگرچه ۶ کاندیدا برای جایگاه نواب رییس ثبت‌نام کرده‌اند، اما بعید است از میان چهره‌هایی همچون نصرالله پژمانفر، ابراهیم عزیزی(کرمانشاه) و حمیدرضا حاجی بابایی کسی شانس رقابت با دو نایب رئیس فعلی را داشته باشد و تنها این مجتبی ذوالنوری است که با فعالیت‌های خود طی ماه‌های گذشته شانس این را دارد که یکی از جایگاه‌ها را به خود اختصاص دهد. بر این اساس به نظر می‌رسد جدی‌ترین رقابت برای جایگاه نواب رییس میان مثلث نیکزاد، مصری و ذوالنوری شکل خواهد گرفت و نمایندگان احساس می‌کنند که شاید عبدالرضا مصری در سال سوم نایب رئیس اول باشد تا این کرسی پر تغییرترین جایگاه مجلس نام بگیرد، اگرچه ترکیب نواب رییس احتمالا تغییر نخواهد کرد و تنها جایگاه اول و دوم در میان آن‌ها دست به دست می‌شود.

در جایگاه ناظران هیات رییسه رقابت جدی‌تر می‌شود جایی که در کنار ۳ عضو کنونی یعنی علیرضا سلیمی، محسن پیرهادی و سیدنظام‌الدین موسوی، احتمالا ۵ کاندیدای دیگر داوطلب تصدی این جایگاه هستند. ۵ کاندیدایی که محمدحسین فرهنگی شاخص‌ترین آن‌هاست و درکنار خود محمدرضا دشتی اردکانی( اردکان)، صدیف بدری(اردبیل)، علی رضایی(کنگاور) و علی علیزاده (مراغه) را به عنوان رقیب می‌بیند.

براساس شنیده‌ها دو تن از ناظران کنونی وضعیت نسبتاً متزلزلی در صحن مجلس دارند و این احتمال وجود دارد که فرهنگی با توجه به سوابق و تجاربی که دارد، قادر باشد بر یکی از سه کرسی ناظر در هیأت رییسه تکیه بزند.

اما شاید متراکم‌ترین رقابت فردا بر سر عضویت در هیات رییسه به عنوان دبیر باشد، جایی که برای ۶ جایگاه دبیری در کنار حسینعلی حاجی‌دلیگانی، علی کریمی فیروزجایی، روح‌الله متفکر آزاد، محمد رشیدی، محسن دهنوی و مجتبی یوسفی ۶ دبیر کنونی هیات رییسه، قریب به ۳۰ نفر دیگر از نمایندگان کاندیدا خواهند بود که از جمله شاخص‌ترین کاندیداها می‌توان به احد آزادی‌خواه( ملایر)، روح‌الله نجابت(شیراز)، محمدمهدی زاهدی(کرمان)، ابراهیم عزیزی(شیراز) و علی خضریان (تهران) اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به شدت رقابت در کرسی دبیری هیات رییسه ۲ تا ۳ تغییر در این جایگاه رقم زده شود. براین اساس شاید علی خضریان به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های جبهه پایداری در صورت قطعی شدن کاندیداتوری‌اش شانس قابل توجهی برای پیوستن به ترکیب هیات رییسه مجلس داشته باشد و درکنار وی شاید روح‌الله نجابت که جوان‌ترین نماینده دوره یازدهم مجلس است، بتواند به جای یکی از دبیران جوان هیات رییسه (یوسفی، دهنوی و رشیدی) به عضویت هیات رییسه درآید.

با همه این اوصاف می‌توان پیش‌بینی کرد علیرغم شدت رقابت در برخی جایگاه‌ها و یا حواشی قابل توجه که از مدت‌ها قبل تقریباً هر اتفاقی پیرامون نمایندگان مجلس از اختلاف‌نظر بر سر توقف طرح صیانت تا مطرح شدن طرح شفافیت قوای سه‌گانه و حتی حواشی سفر خارجی اعضای خانواده رییس مجلس را به انتخابات هیات رییسه مرتبط می‌کرد، در اجلاسیه سوم نیز شاهد انتخاباتی‌ با حواشی کمتر خواهیم بود و هیات رییسه با تغیراتی کمتر از ۵۰ درصد اعضاء کار خود را در سال سوم ادامه خواهد داد.

21217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =