آمریکا سامانه موشکی پیشرفته دوربرد به اوکراین می‌دهد

در صورت ارسال سامانه موشکی پیشرفته دوربرد آمریکا، ممکن است شرایط نبرد در اوکراین تغییر کند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سی ان ان، سامانه‌های MLRS و سیستم راکت انداز چندگانه از مهمترین درخواست‌های اوکراینی‌ها از دولت بایدن بوده که به گفته چند تن از مقامات آمریکایی، دولت قصد ارسال آنها را دارد.

به گفته مقامات، دولت بایدن متمایل به ارسال این سامانه‌ها به عنوان بخشی از بسته بزرگتر کمک‌های نظامی و امنیتی به اوکراین است که در هفته آینده اعلام می‌شود.

سامانه‌های پیشرفته دوربرد قادر به شلیک رگباری راکت‌ها از صدها کیلومتر دورتر بوده و می‌تواند تغییر دهنده بازی در جنگ علیه روس‌ها باشد.

تنها نکته حائز اهمیت این است که شاید اوکراینی‌ها از آن برای شلیک داخل خاک روسیه استفاده کنند که این موضوع می‌توان برای واشنگتن نگرانی ایجاد کند.

سیستم دیگری که اوکراین درخواست کرده سامانه HIMARS است که سیستم موشکی توپخانه با تحرک بالا است که سیستم چرخدار سبک‌تری داشته و قادر به شلیک انواع مهمات شبیه MLRS است.

شورای امنیت ملی آمریکا نگران این موضوع است که اوکراین می‌تواند از این سامانه‌ها برای انجام حملات تهاجمی داخل خاک روسیه استفاده کند.

از سوی دیگر ممکن است این کار اقدامی تحریک آمیز از سوی روسیه قلمداد شده و نوعی اقدام تلافی جویانه علیه آمریکا ایجاد کند.

مشکل بعدی برد بلند آنها تا حدود 300 کیلومتر است که از وسیله نقلیه متحرک پرتاب می‌شوند.

نکته بعدی این سوال بوده که آیا آمریکا می‌تواند این همه تسلیحات پیشرفته سنگین را از انبار خود به اوکراین دهد و بعد چگونه آنها را جایگزین کند؟

آمریکا به این فکر می‌کند که با کاهش ذخایر تسلیحاتی خود روبرو نشود که باعث به خطر افتادن امنیت ملی این کشور خواهد شد.

هفته گذشته مقامات پنتاگون به کارخانه لاکهید مارتین برای گسترش ساخت MLRS جلسه برگزار کردند.

از سوی دیکر انگلیس نیز تمایل خود را برای ارسال تسلیحات پیشرفته دوربرد اعلام کرده و قرار است با مشارکت آمریکا دست به چنین کاری بزند.

گفتنی است پیش‌تر اوکراین درخواست میگ 29 کرده بود که آمریکا مخالفت کرد.

بعدا با دادن جنگنده‌های پیشرفته به لهستان موافقت شد و در عوض لهستان جنگنده‌های زمان شوروی را از جمله سوخو 25 به اوکراین داد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1635322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =